بین الملل

لاوروف: عملیات روسیه در اوکراین برای پایان دادن به سلطه جهانی آمریکاست

لاوروف: عملیات روسیه در اوکراین برای پایان دادن به سلطه جهانی آمریکاست

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در مصاحب با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» تصریح کرد که مسکو تسلیم فشارهای کشورهای خارجی نمی‌شود و هدف عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین پایان دادن به طرح‌های آمریکا برای سلطه جهانی است.

وی در این خصوص توضیح داد: «عملیات نظامی ما برای پایان دادن به گسترش غیرمسئولانه و مسیر غیرمسئولانه به سمت سلطه ایالات متحده و تحت نظر آن‌ها، بقیه کشورهای غربی در صحنه جهانی طراحی شده است. این سلطه با نقض فاحش قوانین بین المللی و مطابق با برخی قوانین ناشناخته که گهگاهی وضع می‌شود، ساخته شده است».

وی همچنین از جدیدترین اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتقاد کرد که گفته بود اتحادیه اروپا باید با عرضه تسلیحات به اوکراین و از طریق سناریوی نظامی به جنگ اوکراین پایان دهد و تأکید کرد که هم‌اکنون قوانین به شدت تغییر کرده است.

لاوروف در این خصوص گفت: «این یک تغییر کاملاً جدی است. حتی در سیاستی که اتحادیه اروپا و غرب تحت رهبری ایالات متحده پس از شروع عملیات نظامی ویژه ما شروع به دنبال کردن کردند، تغییر به وجود آمده است. سیاستی که منعکس کننده خشم و از جهاتی حتی دیوانگی است و البته نه تنها با [وضعیت] اوکراین، بلکه با تبدیل اوکراین به پایگاهی برای سرکوب نهایی روسیه تعیین می شود».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد که احتمال می‌رودارتش اوکراین به حمایت از سرویس‌های اطلاعاتی غرب، اقدامات تحریک‌آمیزی را با توجه به حادثه اخیر در دونباس به راه بیاندازند. در حادثه اخیر، نیروهای کی‌یف تلاش کردند تا روسیه را عامل حمله‌ای در شهر «کراماتورسک» جلوه دهند که خود مرتکب شده بودند. لاوروف گفت زمانیکه روسیه داده‌های واقعی درباره این حادثه را ارائه کرد، کل این رسوایی به سرعت مخفی و ناپدید شد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) پس از سفر به اوکراین در جمع خبرنگاران از تمایل اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین با توسل به زور و گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، بورل با تأکید بر لزوم گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جنگ اوکراین باید در میدان نبرد به پیروزی ختم شود، گفت: «بله، جنگ‌ها در میدان‌های نبرد، پیروز می‌شوند یا به شکست منجر می‌شود. ما درباره گسترش کمک به اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد».

وی سپس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سلاح‌هایی را که درخواست کرده است، در اختیار این کشور قرار دهد و تأکید کرد که ظرف چند روز و نه چند هفته پیش رو باید تصمیماتی را برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند و اتحادیه اروپا در همین راستا هر آنچه را می‌تواند برای کمک به اوکراین به کار گیرد.

لاوروف با اشاره به این اظهارات جوزپ بورل گفت که بورل یا این مسئله اوکراین را شخصی کرده یا به اشتباه چیزی را گفته است که مجاز به گفتن آن نبوده است و نباید به هیچ عنوان آن را مطرح می‌کرد.

در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، «ولادیمیر پوتین» در واکنش به درخواست کمک رهبران جمهوری‌های دونباس، اعلام آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین کرد و تأکید کرد که مسکو به هیچ عنوان قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این کشور خلع سلاح و نازی‌زدایی کردن کشور اوکراین است. کشورهای غربی نه تنها اقدامی برای کمک به کاهش تنش‌ها در اوکراین نکرده‌اند بلکه با عرضه تسلیحات به کی‌یف، بیش از حد به درگیری‌ها در این کشور دامن زده‌اند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا