اخبار بورس

لزوم توجه به افزایش پیگیری‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

لزوم توجه به افزایش پیگیری‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

به گزارش روز دوشنبه یولن از سازمان بورس و اوراق بهادار، «مجید عشقی» به فعالیت بیش از ۸۰۰ نهاد مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: تعداد سهامداران هم‌اکنون با احتساب سهامداران سهام عدالت و ورود افراد جدید به ۶۰ میلیون ذی‌نفع مستقیم در بازار سرمایه رسیده است و با توجه به وسعت بازار از نظر کمّی، توسعه بازار نیازمند وجود افراد حرفه‌ای است که تعداد این افراد هنوز قابل قبول نیست.

وی بیان‌داشت: در شرایط کنونی، احساس نیاز به نهادهای مالی جدید از نظر کمّی وجود دارد و سیاست گسترش نهادهای مالی در بخش مدیریت دارایی و هم خدمات و ارائه مشاوره و معامله گری به بازار در سازمان یک ضرورت تلقی می‌شود که مستلزم تامین و تقویت نیروهای حرفه‌ای است.

به گفته عشقی، سواد مالی هم اکنون در کشور پایین است و به آموزش حرفه‌ای در کشور نیازمندیم. بنابراین، امید می‌رود با فارغ‌التحصیلی دانش‌پذیران این دوره‌های حرفه‌ای تا حدی به این نیاز پاسخ داده شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدنظر قرار دادن شمار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای، اظهار داشت: امسال در مجموع نزدیک به یک‌هزار نفر گواهینامه حرفه‌ای دریافت کرده‌اند که با توجه به حجم و ابعاد بازار، این رقم، عدد بسیار کمی محسوب می‌شود.

وی تصریح‌کرد: باید مراقب بود تا سهامداران در دام مراکز آموزشی غیرمجاز و آموزش غیر اصولی در فضای مجازی که در سال ۹۸ و ۹۹ ضربه بزرگی به بازار زدند، گرفتار نشوند.

عشقی گفت: سازمان بورس از دوره‌های حرفه‌ای DBA بازار سرمایه اسلامی که با اصول و کیفیت خاص برگزار می‌شود، حمایت می‌کند تا از این طریق به ارتقای بازار سرمایه کمک شود. البته گزارش‌هایی درباره برخی نهادها که دوره‌های MBA و DBA غیر اصولی و با کیفیت پایین برگزار می‌کنند نیز دریافت شده که به‌طور حتم با آنها برخورد می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نیاز ابزارهای مالی مشترک بین بازار پول و بازار سرمایه و همچنین میان بازار سرمایه و بازار بیمه اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه نیز با توجه بیشتری پیگیری شود.

عشقی اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری هنوز برای عامه مردم شفاف و روشن نیست که باید با تبیین این نهادهای مالی، مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تشویق کرد و این می‌تواند بخشی از رسالت فارغ‌التحصیلان دوره های حرفه ای باشد.

وی با اشاره به بالا بودن توان تخصصی در نهادهای مالی، گفت: در مواردی این توان حتی از خود سازمان بورس نیز بالاتر است. در گذشته طراحی ابزار در سازمان بورس انجام می‌شد اما امروز با آشنایی نیروهای حرفه‌ای نهادهای مالی با ابزارسازی، این مهم در نهادها نیز انجام می‌شود که باعث خرسندی است. البته یکی دیگر از رسالت‌های فارغ‌التحصیلان دوره‌های DBA نیز ابزارسازی و تنوع‌بخشی به ابزارهای بازار سرمایه است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا