بین الملل

لغو حضور لاوروف در نشست ژنو به‌دلیل بسته بودن آسمان اروپا

لغو حضور لاوروف در نشست ژنو به‌دلیل بسته بودن آسمان اروپا

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، در پی بسته شدن حریم هوایی کشورهای اروپایی بر روی پروازهای شرکت‌های روسی، هیأتی به ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، سفر به شهر ژنو را لغو کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از یک دیپلمات روس در ژنو، حضور لاوروف در نشست امروز سازمان ملل در ژنو درباره وضعیت بحران اوکراین، به‌خاطر ممانعت بی‌سابقه کشورهای اروپایی از ورود هواپیماهای روسی  به حریم هوایی خود، لغو شده است.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، درخواست روسیه از دفتر دبیرکل سازمان ملل برای صدور مجوز پرواز هیأت دیپلماتیک روس به ژنو نتیجه‌ای در پی نداشته است.

این وزارتخانه توضیح داد: «درخواست به دبیرکل سازمان ملل بی نتیجه بود. رهبری این سازمان بین‌المللی، توانایی آن را نداشت که اطمینان حاصل کند که هیأت روسی به ریاست وزیر امور خارجه در جلسه کمیته خلع سلاح و شورای حقوق بشر این سازمان مشارکت داشته باشد. این جلسه‌ای است که از سوی شخص دبیرکل سازمان ملل تدارک دیده شده است».

در پی عملیات روسیه در اوکراین، شمار زیادی از کشورهای اروپایی و همچنین کانادا از روز گذشته حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسی بسته‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (دوشنبه) در واکنشی گفت: «مسکو، تحریم‌های غرب علیه صنعت هوانوردی روسیه به علت عملیات ویژه نظامی در اوکراین را تلافی خواهد کرد».

این مقام روس به خبرنگاران گفت: «اصل ما بر عمل متقابل خواهد بود و منافع ما در راس آن قرار خواهد گرفت».

روز گذشته سفارت آمریکا در مسکو با توجه به اینکه کشورهای اروپایی پرواز هواپیماهای روس بر فراز حریم هوایی خود را ممنوع کرده‌اند، از آمریکایی‌های حاضر در روسیه درخواست کرد هرچه سریع‌تر با آخرین پروازهای تجاری، این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین امروز اعلام کرد کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا در مسکو می‌توانند روسیه را ترک کنند.

با ورود درگیری‌ها در اوکراین به پنجمین روز، مقامات کی‌یف و مسکو امروز در خاک بلاورس اولین جلسه مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که موضوع کلیدی مذاکرات در خصوص اوکراین، دستیابی به آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نظامیان روسیه از قلمرو اوکراین است.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا