فرهنگ و هنر

لیالی: امام خمینی (ره) را باید از زبان خودش شناخت تا از تحریف ایشان جلوگیری شود

لیالی: امام خمینی (ره) را باید از زبان خودش شناخت تا از تحریف ایشان جلوگیری شود

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه یولن، مقوله تحریف امام خمینی (ره) و انحراف گفتمان انقلاب اسلامی از مسیر اصلی‌اش موضوعی است که از زمان حیات امام تا زمان حاضر ادامه دارد.

در این باره با محمدعلی لیالی استاد جریان‌شناسی و مدرس حوزه علمیه چند کلامی صحبت کردیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

فهم انقلاب، درگرو فهم اندیشه انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام لیالی در ابتدا گفت: در چند وقت اخیر یکی از موضوعاتی که از سوی رهبری مورد تأکید قرار گرفت و جامعه هم بدان توجه بسیاری داشت، مقوله جهاد تبیین است. یکی از مهم‌ترین وجوه جهاد تبیین، تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) است، چرا که ما محتاج تبیین گفتمان و اصول انقلاب اسلامی هستیم و معیار فهم این اصول، با تبیین و تفهیم دقیق اندیشه امام است که قابل دسترسی است. نکته دیگر این است که تفکر امام خمینی (ره) فارغ از اثرگذاری‌های عصری‌ که در تاریخ معاصر برجاگذاشته است، اندیشه‌ای است که در طول تاریخ حیات تفکر اسلامی کم‌سابقه و بی‌سابقه است. 

وی افزود: کم نبودند علما و بزرگانی که باوجود داشتن تتبعات وسیع علمی و نظرات مهم در حوزه‌های مختلف در تنظیم و ایجاد یک نظام و هندسه فکری ناکام‌ ماندند و در تفهیم و عملی کردن آن‌ها در جهان واقع توفیقی نیافتند. اما امام خمینی (ره) جزو معدود نفراتی در تاریخ اسلام است که هم دارای یک منظومه فکری منسجم است، هم توانست این ایده و چشم‌انداز خود را عملی کند و به منصه ظهور برساند. حکومت و انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و… نمونه‌هایی از این نظام فکری هستند که هر یک مؤلفه‌های فکری امام خمینی (ره) را تشکیل می‌دهند. 

انقلاب اسلامی ایران، تجلی هویت اسلامی‌ و شیعی ایرانیان بود

لیالی بیان کرد: در طول تاریخ، بالاخص در قرن بیستم، یعنی در عصر امام خمینی (ره) ما شاهد خیزش‌ها و انقلاب‌های گسترده‌ای در سطح جهان هستیم. از انقلاب کمونیستی روسیه تا انقلاب مائو در چین، از خیزش‌های ضد صهیونیستی فلسطینیان تا انقلاب نیکاراگوئه، اما حساب انقلاب اسلامی با تمام این انقلاب‌ها و نهضت‌ها جداست چرا که انقلاب اسلامی ایران، تجلی هویت اسلامی‌ و شیعی ایرانیان بود. به تعبیر دقیق‌تر امام با برخورداری از یک شخصیت همه‌جانبه و چند بعدی که از فلسفه و عرفان گرفته تا سیاست و فرهنگ در چنگش است، توانست شاکله اندیشه انقلاب اسلامی را با توجه به اقتضائات دینی و تاریخی به نحو اکل و احسن ایجاد سازد. حال باید این اندیشه‌ امام خمینی (ره) که از نظام فقهی، منبع پاسخگوی نظام بشری می‌سازد، تفکر دفاع از مستضعفان را سر می‌دهد، از امت واحده اسلامی دم می‌زند و… به خوبی و با دقت تبیین و تفهیم شود. امام مفاهیمی را که دیگر ایدئولوژی‌ها از مارکسیسم تا لیبرالیسم شعارش را سر می‌دادند، مطرح کرد و در جهان دو قطبی آن زمان با تقابل غرب و پس زدن شرق توانست نظام فکری و سیاسی مستقلی را ایجاد کند. 

تحریفی که از زمان خود امام آغاز شد

استاد جریان‌شناسی ادامه داد: بالتبع این نگرش امام و نوع دید ایشان به مسائل به مزاق و طبع بسیاری به دلایل گوناگون خوش نیامد و به هر نحوی سعی در تحریف و واژگون‌سازی عقاید امام داشتند آنانی که به نوعی با انقلاب امام و با دید انقلابی ایشان متضرر شدند از هر فرصتی برای تحریف استفاده کردند. در زمان حیات امام این جریان به شکل مخفی و غیر عیان دست در تحریف امام خمینی (ره) می‌زدند که خود امام در این باره تصریح کردند که سخنانی به من نسبت داده می‌شود که در صورت فوت من این نسبت‌ها افزوده خواهد شد.

از روشنفکری تا اسلام لیبرالیسم 

او بیان کرد: این جریانات به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از آن‌ها جریانات روشنفکری است که با تأثیرپذیری شدید از غرب چه در ساحت سیاست و چه در عالم اندیشه دست به ترویج عقایدی را داشتند که بر آن برچسب اسلامی و انقلابی می‌زدند، این جریان خود به چند شعب تقسیم می‌شود. جریان بعدی که به هوای دفاع از اسلام سعی در تقابل با اندیشه‌های امام خمینی (ره) داشت، در کلام امام خمینی (ره) به متحجرین یا ولایتی‌های بی‌ولایت معروفند. این طیف با تعصب مذهبی و تقابل با جمهوریت نظام به نوعی سعی در تحریف نه تنها اندیشه امام خمینی، بلکه هندسه فکری اسلام رو هم واژگون جلوه دادند. اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی که نمونه بارز آن‌ها انجمن حجتیه است و بسیار هم داعیه‌دار دفاع از تشیع‌اند، در طول این چهل و اندی سال هیچ‌گاه در کنار جنبه ضد استعماری انقلاب نبودند و چه در عمل و چه در گفتار هرگز موضع ضد استعاری و ضد سلطه خود را بروز ندادند. این طیف حتی عقیده‌شان بر آن است که مشکل تقابل با آمریکاست و اگر این درگیری نبود، وضع ما بهتر می‌شد. این‌ها که نوعی اسلام لیبرال و اهل تسامح را فریاد می‌زنند، با پوشش انقلاب سعی در انحراف گفتمان نهضت امام خمینی (ره) را دارند. 

راه‌حل چیست؟

لیالی گفت: حال سؤال این است که در برابر این تهاجم همه‌جانبه که سعی در انحراف انقلاب و تحریف امام خمینی (ره) را دارد، تکلیف چیست؟ حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌های خود به مناسبت سالروز ارتحال امام، راه‌کار این مسأله را در بازخوانی مجدد آثار امام خمینی (ره) دانستند و تصریح کردند اصول و مؤلفه‌های اصلی اندیشه امام را از خود امام اخذ کنیم. به تعبیری باید امام را از زبان خود امام شناخت، همچنین تفاسیر رهبری به عنوان مکمل سخنان و اندیشه امام موجب می‌شود ما به خوبی با هندسه فکری امام خمینی (ره) آشنا باشیم تا در دام تحریف نیوفتیم

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا