فرهنگ و هنر

ماجرای اعتصاب کارگران جشنواره فیلم کن

ماجرای اعتصاب کارگران جشنواره فیلم کن

به گزارش خبرگزاری یولن، تعدادی از کارگران فرانسوی به نمایندگی از کلیه نیروهای پروژه‌ای این جشنواره پیشنهاد برگزاری اعتصاب را مطرح کردند.
به گزارش یورونیوز، جمعی از کارگران پروژه‌ای و آزاد برگزارکننده جشنواره فیلم کن در اعتراض به شرایط کاری بی‌ثبات و حقوق نامناسب خود، فراخوان اعتصاب در طول جشنواره فیلم کن طی هفته آینده را صادر کردند.

این کارگران به نمایندگی از کلیه نیروهای پروژه‌ای برای برگزاری این جشنواره مهم فرانسوی پس از پنجاه سال، برای دوشنبه آینده (۱۴ می) پیشنهاد برگزاری اعتصاب سراسری را مطرح کردند.

این گروه کارگری اظهار کرده است: هدف از اعتصاب، تعطیلی جشنواره یا آسیب رساندن به هیچیک از فیلم‌هایی نیست که در کن اکران می‌شوند، بلکه هدف آن «مشکل کردن» روند برگزاری به منظور رسیدگی به وضعیت این کارگران از سوی صاحبان پروژه‌ها و دولت است.

اعتصاب کارگری مذکور یک اتفاق نادر برای کن است. بزرگترین جشنواره فیلم جهان در ۷۶ سال فعالیت خود تنها یکبار (پنجاه سال پیش) تحت تأثیر کنش اجتماعی اعتراضی قرار گرفته است.

در سال ۱۹۶۸، بیست و یکمین دوره جشنواره به دلیل سرریز تظاهرات‌های معروف جنبش ماه می‌۱۹۶۸ فرانسه، معترضان با حضور کارگران پروژه‌ای کن و با حضور چهره‌های مشهور سینمایی از جمله ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو و کلود للوش این جشنواره را تحریم کرده و در آن حضور اعتراضی را رقم زدند.

اما این بار، این کارگران پشت صحنه هستند که نقش محوری ایفا می‌کنند. بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل برگزاری جشنواره فیلم فرانسوی کن در شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد اعتصاب با این کارزار همراهی کردند.

در میان خواسته‌های این کارگران و کارکنان، آن‌ها از همه کارفرمایان و پیمانکاران برگزاری جشنواره فیلم می‌خواهند که به یک قرارداد جمعی پایبند باشند که به پیمانکاران اجازه می‌دهد ثبات کار و امنیت شغلی بیشتری برای کارگران فراهم کنند.

فرانسه یک سیستم منحصربه‌فرد دارد که به کارگران آزاد در صنعت فیلم و سرگرمی اجازه می‌دهد در طول دوره‌های بیکاری‌شان مزایایی دریافت کنند، مشروط بر اینکه ساعات مشخصی در سال کار کرده باشند. اما طبق گفته کارگران و کارمندان برگزاری جشنواره فیلم کن به دلیل ماهیت شرکت‌هایی که در این جشنواره به عنوان پیمانکار کار می‌کنند، این مزایا به مرور توسط دولت فرانسه از بین رفته است.

به گفته این گروه، میزان مزایای پرداختی به کارگران قبلاً توسط دولت به نصف کاهش یافته است و انتظار می‌رود که یک فرمان جدید در اول ژوئیه تعداد ساعات کاری را که کارگران موقت برای واجد شرایط دریافت مزایا باید کار کنند، افزایش دهد.

کارگران در بیانیه‌ای گفتند: تغییرات اعمال شده در سال‌های اخیر، کارگران جشنواره‌های فیلم را در چنان بی‌ثباتی قرار می‌دهد که اکثریت ما مجبور به رها کردن شغل خود خواهیم بود و در نتیجه رویدادهایی را که در آن شرکت می‌کنیم، به خطر می‌اندازند.

این جمع می‌گوید مذاکره با کارفرمایان و موسسات سینمایی در کشور به بن بست رسیدند و وقوع اعتصاب با این وضعیت احتمال بالایی دارد.

برخی منتقدان سینمایی و کارگردانان نیز با حمایت از این کارگران و کارکنان برگزاری جشنواره، طی بیانیه‌ای اعلام کردند که اتفاقات رخ داده باید با تدبیر حل شود و ریشه مشکلات در «اصلاحات قانون بیمه بیکاری فرانسه» که اخیرا تغییر کرده، پنهان شده است.

جشنواره فیلم کن امسال، در هفتاد و هفتمین دوره خود قرار دارد که از ۱۴ تا ۲۵ می (تا اوایل خرداد) در شهر ساحلی کن فرانسه برگزار می‌شود.

۲۲۰۵۷

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا