بین الملل

ماکرون: تنها راه مسئله اوکراین، راهکار سیاسی پایدار است

ماکرون: تنها راه مسئله اوکراین، راهکار سیاسی پایدار است

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که اولین مقام عالی‌رتبه غربی است که در بحبوحه تنش‌ها بر سر اوکراین با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرده، معتقد است می‌توان برای کاهش این تنش گام‌هایی برداشت و از همه طرف‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

ماکرون شامگاه سه‌شنبه طی کنفرانس خبری مشترک با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: «این عزم مشترک تنها راهی است که به ما اجازه می‌دهد صلح ایجاد کنیم، تنها راه حل، ایجاد یک راهکار سیاسی قابل دوام است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون با ستایش زلنسکی به خاطر «خونسردی» که او و مردم اوکراین نشان می‌دهند، اظهار داشت: «آرامش از همه طرف‌ها در گفتار و عمل ضروری است».

رئیس جمهور اوکراین نیز با ادعای اینکه نسبت به هرگونه تضمینی که ممکن است ماکرون از پوتین دریافت کرده باشد تردید دارد، گفت: «من واقعاً به کلمات اعتماد ندارم، معتقدم هر سیاستمداری می‌تواند با برداشتن گام‌های مشخص، شفاف باشد».

صدراعظم آلمان در دیدار با ماکرون: هدف مشترک ما جلوگیری از جنگ در اروپا است.

 

بر این اساس، ماکرون سپس برای ملاقات با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان به برلین پرواز کرد. شولتز طی بیانیه‌ای در کنار ماکرون پیش از آغاز مذاکرات به خبرنگاران گفت: «هدف مشترک ما جلوگیری از جنگ در اروپا است».

به نوشته رویترز، وی همچنین افزود: «ارزیابی ما از وضعیت و موضع ما در این مورد متحد است، هرگونه حمله بیشتر به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین غیرقابل قبول است و پیامدهای گسترده‌ای را برای روسیه – از نظر سیاسی، اقتصادی و ژئواستراتژیک به همراه خواهد داشت».

ماکرون و شولتز همچنین در برلین با «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان دیدار کردند. ریاست جمهوری فرانسه پس از مذاکرات گفت که این سه نفر حمایت مشترک خود را از حاکمیت اوکراین ابراز کردند.

در بیانیه ریاست جمهوری فرانسه آمده است: «این نشست بیشتر نشان‌دهنده همگرایی اروپا در رویکرد متعهد و مطالبه‌گر در قبال روسیه است».

مقامات فرانسوی گفته‌اند که پاریس بر این باور است که واشنگتن در مورد تهدید حمله روسیه به اوکراین اغراق کرده و کی‌یف نیز احتمال تهاجم در مقیاس بزرگ را کم اهمیت جلوه داده است.

ماکرون روز گذشته نیز خبر داد که هدف او از سفر به مسکو محقق شده و نتیجه مذاکراتش با همتای روسی، تشدید نشدن اوضاع در اوکراین بود. (جزئیات بیشتر)

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا