بین الملل

مایک پامپئو به تایوان می‌رود

مایک پامپئو به تایوان می‌رود

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ که نقش بسزایی در اتخاذ مواضع شدید ضد چینی این دولت داشت، دوازدهم تا چهاردهم اسفندماه برای دیدار با مقام‌های تایوان از این جزیره دیدن می‌کند.

به رغم هشدارهای چین به مقام‌های تایوان درباره در پیش گرفتن استقلال این جزیره از سرزمین اصلی چین و مخالفت‌های پکن با حمایت واشنگتن  از تمایلات استقلال طلبانه تایوان، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ قرار است به این جزیره سفر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت تایوان اعلام کرد که مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و همسرش از سوم تا پنجم مارس (۱۲ تا ۱۴ اسفند ماه) به تایوان بروند. قرار است پامپئو در این سفر با «تسای اینگ-وی» رئیس‌جمهور تایوان دیدار کند.

مایک پامپئو در چهار سال دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ابتدا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود و سپس به عنوان وزیر خارجه این کشور به عنوان دیپلمات ارشد دولت ترامپ فعالیت کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه تایوان، مایک پامپئو وزیر خارجه دولت سابق آمریکا قرار است در سفر به تایوان با «جوزف وو» وزیر خارجه دیدار کند و همچنین در یک اندیشکده تایوانی سخنرانی کند. در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «پامپئو وزیر امور خارجه سابق، دوست دیرینه و ثابت تایوان است و در زمان منصبش کمک‌های برجسته‌ای در تقویت روابط تایوان-ایالات متحده انجام داد».

بنا بر اعلام وزارت خارجه تایوان، سفر مایک پامپئو وزیر خارجه دولت جمهوری خواه دونالد ترامپ به این جزیره، نشان می‌دهد که حمایت آمریکا از تایوان «بسیار سفت و سخت» است و تایوان و آمریکا دوستی نزدیکی دارند.

بنا بر گزارش رویترز، دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ حمایت شدیدی از تایوان انجام داد و به رغم آنکه روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان برقرار نکرد اما تسلیحات زیادی به تایوان فروخت و مقام‌های آمریکایی به تایوان سفرهای مکرری انجام دادند.

مایک پامپئو در زمان حضورش به عنوان وزیر خارجه آمریکا بارها اظهاراتی تند علیه حزب کمونیست چین ایراد کرد و این کشور را درباره مسائل مختلف از قبیل مسائل مرتبط با هنگ کنگ، تایوان و حملات سایبری آماج اتهام‌زنی‌های زیادی کرده بود.

اظهارات و اتهام‌زنی‌های مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا علیه چین خشم مقام‌های پکن را برانگیخته بود. مقام‌های چین تا کنون به انتشار خبرها درباره سفر این مقام ارشد دولت دونالد ترامپ به تایوان اظهارنظری نکرده‌اند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است و اخیراً نیز بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

«کین گانگ» سفیر پکن در واشنگتن، چندی قبل مسئله تایوان را مهمترین وضعیت خطرناک بین چین و آمریکا توصیف کرد و هشدار داد اگر آمریکا به حمایت از استقلال تایوان ادامه دهد، ممکن است به درگیری نظامی بین واشنگتن و پکن ختم شود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا