بین الملل

مبادله اسرا میان روسیه و اوکراین

مبادله اسرا میان روسیه و اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، منابع خبری روز سه شنبه گزارش دادند که روسیه، شماری از اسرای جنگی اوکراین را تحویل این کشور داده است.

 به گزارش خبرگزاری «رویترز» «ایرینا ورشچوک» معاون نخست وزیر اوکراین روز سه شنبه گفت که روسیه ۶۰ نظامی و ۱۶ غیر نظامی را در مبادله اسیران جنگی به اوکراین تحویل داده است.

ایرینا ورشچوک در بیانیه‌ای گفت: «این پنجمین تبادل اسیران جنگی بود.»

 به گزارش رویترز، این مقام ارشد اوکراینی افزود که این تبادل اسرا شامل ۱۰ افسر اوکراینی بود.

مقام‌های روسیه و اوکراین چندی قبل از توافق دو طرف در تبادل اسرا و زندانیان همدیگر خبر دادند. «تاتیانا موسکالکووا» کمیسر حقوق بشر روسیه  پیشتر گفته بود که روسیه و اوکراین با تبادل زندانیان و اسرای جنگی موافقت کرده‌اند.

  به گفته وی،  در میان کسانی که به روسیه بازگشتند، چهار کارمند شرکت دولتی انرژی اتمی روس اتم، سربازان و برخی غیرنظامیان دیگر بودند.  معاون نخست وزیر اوکراین نیز در این زمینه اظهار داشته بود  که ۱۲ نظامی این کشور پس از تبادل اسرا با روسیه بازگردانده می‌شوند.

این فعل و انفعال در حالی رخ داد که رسانه‌های غربی بامداد سه‌شنبه از آغاز مرحله جدیدی از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خبر دادند. مسئول ستاد ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که موج دوم جنگ با حملات گسترده روسیه به شرق این کشور آغاز شده است.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت نیروهای روسی، نبرد دنباس را که از مدت‌ها پیش در حال آماده‌سازی آن بودند، آغاز کردند. همزمان خبرگزاری «رویترز» نیز از شنیده‌شدن صدای آژیر هشدار در سراسر کشور اوکراین خبر داد.

پیش از این، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفته بود که روسیه نیروهای خود را در شرق این کشور متمرکز کرده تا بتواند دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به کنترل خود درآورد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه تاکید کرد که مردم اوکراین باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و مسکو برنامه‌ای برای اعمال فشار به منظور تغییر رژیم در کی‌یف ندارد.

 لاوروف در مصاحبه با «ایندیا تودی» اظهار داشت: «ما قصد نداریم رژیم اوکراین را تغییر دهیم. بارها این را گفته‌ایم، می‌خواهیم اوکراینی‌ها خودشان تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند زندگی کنند.»

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا