فرهنگ و هنر

مجموعه شعر «یک و ۲۰ دقیقه» درباره سردار سلیمانی به‌زودی منتشر می‌شود

مجموعه شعر «یک و ۲۰ دقیقه» درباره سردار سلیمانی به‌زودی منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات یولن، شعر فارسی در تاریخ ایران زمین در قالب‌های متنوعی سروده شده از جمله شعر کلاسیک یا کهن فارسی که قدمتی بالای هزار و صد سال دارد. در شعر کلاسیک مبنا، طول هجا‌ها است و هر مصراع به قالب‌هایی تقسیم می‌شود که هجاها باید در آن قالب‌ قرار‌ گیرند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توجه به شعر و انواع قالب‌های آن بیشتر شده و تعداد زیادی از شاعران زن و مرد توانسته‌اند کتاب‌های زیادی با موضوعات مختلف به چاپ برسانند.

به همین بهانه در آغازین روزهای بهار با یکی از بانوان شاعر کشورمان به گفت‌وگو نشستیم که تازه‌ترین اثرش در سالی که گذشت موفق به دریافت دو جایزه ملی شد.

سعی می‌کنم مادر و همسر خوبی باشم

عالیه مهرابی شاعر، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، متولد تیرماه ۱۳۵۹ در شهر یزد، ابتدا از علاقه و استعدادش در سرودن اولین شعر در نوجوانی می‌گوید و اینکه خانواده با شناخت صحیح از ذوق و استعدادی که داشته او را به کانون پرورش فکری معرفی کرده‌اند. بعدها در انجمن ادبی و زیر نظر اساتید مختلف استفاده می‌کند و همواره خانواده و همسر ادب‌دوستش او را مورد حمایت خود قرار داده‌اند. او می‌گوید: همسر و دخترم در تأمین آرامش خانه نقش تأثیرگذاری دارند و من هم سعی می‌کنم در کنار فعالیت‌های اجتماعی، هنری و فرهنگی که دارم نقش همسر و مادر بودنم را ادا کنم.

عالیه مهرابی در حال حاضر مسئول انجمن شعر بسیج هنرمندان استان یزد، مسئول کانون خادمیاران شعر رضوی، مسئول محافل ادبی اداره کتابخانه‌های عمومی استان یزد و مدیرعامل مؤسسه اوج سیمرغ هنر است.

مجموعه شعر «یک و 20 دقیقه» درباره سردار سلیمانی به‌زودی منتشر می‌شود

درخشش «آنیماه» در دو جشنواره ملی ادبیات

و اما تازه‌ترین اثر منتشر شده‌ این نویسنده «آنیماه» است که با اشعار کلاسیک و در قالب غزل سروده شده و در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار چاپ شده است. همچنین این کتاب در آخرین سال قرن ۱۴ موفق شد در بخش شعر بزرگسال (گروه کلاسیک) به عنوان اثر برگزیده شانزدهمین جشنواره شعر فجر و همچنین برگزیده سی و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شده و لوح تقدیر خود را از دستان رئیس‌جمهور دریافت کرده است.

از او درباره «آنیماه» در انتشارات سوره مهر می‌پرسم و اینکه چه مدت سرودن این مجموعه طول کشیده است. این بانوی شاعر از سروده شدن این مجموعه در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ می‌گوید و اینکه «آنیماه» فقط شامل گزیده‌ای از اشعار سروده شده اوست. وی همچنین از مجموعه دیگری خبر می‌دهد که به زودی چاپ شده و شامل بخش دیگری از اشعار سروده شده طی همین سال‌هاست.

شعر و قلم هر دو در شهادت سردار دل‌ها ناتوان و حیران شده بودند

مهرابی در کتاب «آنیماه» غزلی را برای سردار دل‌ها سروده و به سیدالشهداء مقاومت تقدیم کرده است. او در پاسخ به این سئوال که چه شد تصمیم گرفتید برای سردار سپهبد شهید سلیمانی غزلی بسرایید، پاسخ داد: در اولین ساعاتی که خبر شوکه‌کننده شهادت سردار را شنیدم، باور و پذیرش این خبر ناگوار بسیار سخت بود و نکته قابل توجه اینکه علیرغم درخواست‌های زیاد برای سرودن شعر درباره سردار و چاپ روی پرچم‌ها و پوسترهای شهادت ایشان، تنها جایی که احساس کردم شعر کم آورده و قادر به نوشتن نیست، همین شهادت سردار بود؛ زیرا قلمم در نگاشتن برای سردار ناتوان شده بود و تا یک هفته نتوانستم تراوش قلمی داشته باشم.

مدیرعامل مؤسسه اوج سیمرغ هنر ادامه داد: با این وجود بلافاصله در فراخوانی برای هفته اول شهادت سردار از همه شاعران در استان یزد دعوت شد که بیش از ۸۰ شاعر از سراسر استان به صورت خودجوش در انواع قالب‌های شعری این فرخوان شرکت کردند و توانستیم در همان هفته یک شب شعر برگزار کنیم.

مهرابی گفت: غزلی که در کتاب «آنیماه» برای تقدیم به سپهبد سلیمانی سروده شد، طی همان هفته اول شهادت سردار و شب قبل از شب شعر سردار دل‌ها سروده و در شب هفت حاج قاسم نیز آن را قرائت کرده است. 

«یک و ۲۰ دقیقه» مجموعه شعر ویژه سردار سلیمانی به زودی چاپ می‌شود

وی همچنین از برگزاری شب شعر سردار در شب چهلم شهادت و سالگرد این شهید والامقام در استان یزد خبر داد و خاطر نشان کرد: پس از موفقیت در برگزاری این مراسم‌ها تصمیم گرفته شد تا این اشعار به زیور طبع آراسته شود و با جمع‌آوری اشعار سروده شده به زودی کتاب «یک و ۲۰ دقیقه» به چاپ خواهد رسید. این بانوی شاعر یکی از معجزه‌های شهادت سردار سلیمانی را وحدت دل‌ها می‌داند و معتقد است همانگونه که حضور حاج قاسم باعث وحدت امت اسلام شده بود، شهادتش نیز دل‌ها را به هم نزدیک کرده و همدلی زیبایی بین امت اسلام و آزادیخواهان جهان به وجود آورده است.

مجموعه شعر «یک و 20 دقیقه» درباره سردار سلیمانی به‌زودی منتشر می‌شود

تلفیقی از زنانگی و زیبایی در انتخاب نام «آنیماه»

از او درباره چگونگی انتخاب نام «آنیماه» برای این کتاب پرسیدم که گفت: «آنیماه» در واقع نوعی واژه‌سازی است و این کلمه از اصطلاح روانشناسی «آنیما» که به بعد زنانگی اشاره دارد، گرفته شده و با اضافه کردن حرف «ه» به انتهای این کلمه خواستم به آن زیبایی بیش‌تری ببخشم.

مهرابی در پایان گفت‌وگو با اشاره به اینکه آنچه دارد از مهر اهل بیت علیهم السلام است، می‌گوید: در سایه قلم زدن برای اهل بیت(ع) توفیقی به دست آورده‌‌ام که مطمئناً جز با مهر و عنایت توجه این خاندان حاصل نمی‌شد.

 در اینجا غزلی که نویسنده در این کتاب به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرده را با هم می‌خوانیم:

«چه رودارود لبخندی! چه نوشانوش آوازی
رجزخوان شد غمت در ما! عجب سوزی عجب سازی!

حیات جاودان یعنی که بعد از مرگ برخیزی
رجز یعنی که وحشت را به جان مرگ اندازی

تو کوتاه آمدی از خود ولی از آرمانت نه‌
که بنویسند بعد از این، چه اطنابی چه ایجازی!

پس از تو تازه فهمیدم چه بازی‌هاست در عالم
یکی در کار جانبازی! یکی گرم سندسازی

الا هدهد! چه آوردی تو از ملک سلیمانش
بیا و نامه را وا کن بخوان بر سایه‌ها رازی

از آن قد قامت قامت در این توفان‌ترین حیرت
فقط دستی به جا مانده که طرحی نو دراندازی!

بگو مکتب‌شناسان را که از دست تو بنویسند
عجب پایان زیبایی! چه بی‌پایان سرآغازی!

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا