فرهنگ و هنر

مخاطبان فارس: بیش‌تر افراد بدحجاب کارمند دولتند؛ از آنها شروع کنید!

مخاطبان فارس: بیش‌تر افراد بدحجاب کارمند دولتند؛ از آنها شروع کنید!

یولن ـ گروه فرهنگ عمومی ـ  مهدی احمدی: بدحجابی و بی‌حجابی، یکی از ناهنجاری‌های امروز جامعه است که دل دین‌داران و مؤمنان را به درد آورده است. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان واجب فراموش شده می‌تواند بسیار مؤثر باشد، اما این فریضه در میان مردم، فراموش شده و همه انتظار داریم دستگاه‌های مسئول به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

فارس در روزهای اخیر با تهیه گزارشی به جوانب مختلف امر به معروف و کوتاهی در این امر واجب چه از سوی مردم و چه از سوی مسئولان پرداخت که متن آن را می‌تونید از اینجا مشاهده کنید. این گزارش در پی ثبت پویش‌های مختلف توسط مخاطبان فارس نگارش شد که برای مشاهده این پویش‌ها هم می‌توانید از اینجا و اینجا اقدام کنید.

انتشار گزارش یاد شده با نظرات گوناگون مخاطبان فارس مواجه شد که در این مطلب قصد داریم به بررسی این نظرات و برخی پیشنهادهای مردم در زمینه حجاب بپردازیم.

حجاب امری است که در قانون آمده و باید نهاد‌های مسئول پیگیر اجرای آن باشند

شاید مهم‌ترین موضوع مطرح شده توسط کاربران یولن، موضوع «قانون بودن امر حجاب» است؛ چون این موضوع، صراحتاً در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده و بر اساس آن برای فرد بدحجاب یا بی‌حجاب مجازات‌هایی هم در نظر گرفته شده است. پس باید نهاد‌های مسئول پیگیر اجرای درست قانون در کشور باشند و از این رهگذر، به نحوی به مقابله با بدحجابی ـ که رفته رفته به بی‌حجابی ختم می‌شود ـ برخیزند.

رعایت قانون برای پیروان همه ادیان ضروری است

کاربری در این راستا نوشت: باید روی قانون بودن رعایت حجاب در ایران کار کرد. رعایت و داشتن حجاب در کشور ما قانون است و مثل تمام کشورها رعایت قانون برای همه بانوان فارغ از اعتقادات افراد کاملاً الزامی است و عدم رعایت حجاب طبق قانون باید مشمول جریمه شود و حتی بعضی محرومیت‌ها را هم برای فرد متخلف در پی داشته باشد.

کاربر دیگری می‌گوید: مهم نیست بانوان از کدام دین و مذهب باشند. رعایت حجاب قانون است و برای همه الزامی است. مانند اینکه برای گرفتن خدماتی مثل گرفتن چک از بانک، ارائه کارت ملی الزامی است؟

کمبود لباس‌هایی با پوشش مناسب در فروشگاه‌ها و قیمت گران آن

موضوع کمبود لباس‌هایی با پوشش مطلوب در فروشگاه‌ها از جمله موضوعات مهمی است که در جامعه جای رسیدگی اساسی دارد و از چشم کاربران یولن هم دور نمانده است. با نگاهی به فروشگاه‌های لباس در تهران، این موضوع به خوبی مشاهده می‌شود که اولاً بیش از ۸۰ درصد مانتو‌های زنانه پوشش بسیار نامناسبی را ایجاد می‌کنند و تهیه یک لباس قابل قبول با پوشش خوب و ظاهری زیبا در پایتخت ایران اسلامی کار بسیار دشواری است. بماند که قیمت لباس‌های نامناسب اغلب بسیار ارزان و قیمت لباس‌های پوشیده و استاندارد اسلامی، بسیار گران است.

در این زمینه یکی از کاربران فارس می‌گوید: لباس‌ها تو تمام فروشگاه‌ها تو بازار و و غیره مناسب نیست. من یک لباس پوشیده و خوب باقیمت مناسب پیدا نکردم. تهشم کلی پول دادم اونطور که می‌خواستم برام دوختن. وقتی لباس‌های مناسب تو فروشگاه‌ها و پاساژها باشه خب می‌خریم، دیگه منتها خیلی کمه و خیلیم گرونه.

چرا حجاب برخی بانوان شاغل در ادارات دولتی و مدارس خوب نیست؟

پیگیری موضوع حجاب و عفاف در ادارات دولتی و مدارس از دیگر موضوعات مطرح شده توسط کاربران یولن است. نکته‌ای که مطرح شده این است که چرا در ادارات و مراکز دولتی، حجاب بانوان شاغل مطلوب نیست؟

یکی از کاربران فارس می‌گوید: وقتی می‌گویید امر به معروف، اول باید از ادارات دولتی و خصوصاً معلمان مدارس شروع شود و یا کاربر دیگری می‌گوید: الگودهی حجاب بهتر است از مجریان سیما، کارکنان ادارات و معلم‌ها در مدارس و حتی برخی مدیران و خانواده‌هایشان آغاز شود.

خان‌محمدی ۴۰ درصد خانم‌های بدحجابی که در ناجا پرونده دارند، کارمند دولت هستند

این موضوع را از حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف پیگیری کردیم که وی به فارس گفت: اولین‌گام طرح جامع عفاف و حجاب که به عنوان برنامه‌ای کامل و دقیق از سوی ستاد امر به معروف تدوین شده، پیگیری موضوع بدحجابی در اداره‌های دولتی است. زیرا طبق آمار نیروی انتظامی، متأسفانه بیش از ۴۰ درصد خانم‌های بد‌حجابی که ناجا با آنها برخورد داشته و پرونده دارند، کارمند نهاد‌های دولتی و حاکمیتی هستند. از این رو در اولین ابلاغ، طرح حجاب و عفاف که باید از سوی وزیر کشور صورت گیرد، موضوع تذکر و امر به معروف در ادارات دولتی اجرا می‌شود.

بدحجابی در دانشگاه‌ها و قوانینی که کمتر اجرا می‌شود

همچنین کاربر دیگری به موضوع توجه به حجاب دانشجویان اشاره کرد و گفت: «شورای انقلاب فرهنگی به وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها سروسامان دهد و چارچوبی برای پوشش دانشجویان اعم از پسر و دختر تعیین کند». البته موضوع پوشش دانشجویان دارای قواعد و چارچوب تعیین شده‌ای است که در صورت اجرا شاهد ناهجاری در پوشش دانشجویان نخواهیم بود، اما اگر در دانشگاهی بدحجابی نمود دارد، قطعا به دلیل ضعف در اجرای قانون است، نه اصل آن.

رسیدگی به وضع بازیگران صداوسیما هم از دیگر خواسته‌های کاربران فارس است که در این زمینه یکی از کاربران می‌گوید: باید مشکل رو حل کرد. اول هم باید از صداوسیما شروع کرد. تعدادی از بازیگران فیلم‌ها و سریال‌ها و بازیگران تبلیغات‌هایی که پخش می‌کنند از صد تا حجاب‌استایل بدتر هستند. به اسم جذب جوانان هرچی خواستند ساختند و پوشاندند و پخش کردند.

لزوم سختگیری بیشتر به صداوسیما برای بهبود وضع پوشش و آرایش در برنامه‌های تلویزیون

درباره وضع پوشش زنان در تلویزیون هم قواعدی وجود دارد و بهتر است که نهاد‌های نظارتی سختگیری بیشتری نسبت صداوسیما اعمال کنند تا کمتر شاهد پوشش‌ها و یا آرایش‌های ناهنجار در برنامه‌های تلویزیون باشیم.

تعامل ستاد امر به معروف با صداوسیما/ لزوم ساخت گاندوی فرهنگی

خلأ موضوع عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در برنامه‌های صداوسیما موضوع دیگری است که از حجت‌الاسلام خان‌محمدی پیگیری کردیم. او درباره تعامل ستاد امر به معروف و نهی از منکر با رسانه‌ها و استفاده از این ظرفیت گفت: در دوره جدید مدیریت رسانه ملی چندین‌بار مکاتبه داشتیم و برای تولید برنامه‌های مختلف اعلام آمادگی کردیم. حتی پیشنهاد دادیم همان‌طور که سریال گاندو در حوزه نفوذ تولید شده، سریالی هم در حوزه نفوذ فرهنگی دشمن ساخته شود.

با نگاهی به نظرات مخاطبان یولن موضوعاتی مانند: کمبود لباس‌های مناسب و پوشش مطلوب، قانون بودن حجاب در جامعه و ضرورت اجرای این قانون، لزوم برخورد با کارمندان بدحجاب، اجرای قانون حجاب در دانشگاه‌ها، لزوم رسیدگی به برنامه‌های صداوسیما برای بهبود پوشش بازیگران و مجریان زن و تولید محتوای مناسب در رسانه ملی برای ترویج حجاب از سوی کاربران پیشنهاد شده و هر کدام از این موضوعات می‌تواند سوژه‌ای برای رسانه‌ها و مسئولان در مسیر ترویج حجاب باشد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا