سلامت

مدیران برخی شرکت‌های داروساز به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شدند

مدیران برخی شرکت‌های داروساز به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شدند

به گزارش یولن از سازمان بازرسی کل کشور، در پی کمبود برخی اقلام دارویی و با دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، موضوع با حضور بازرس کل امور بهداشت و درمان، بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران سازمان غذا و دارو، شرکت‌های داروساز و نماینده سندیکای صاحبان صنایع دارویی در سازمان بازرسی کل کشور بررسی شد.

ایروان مسعودی اصل بازرس‌کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور در این نشست با تأکید بر اینکه کمبود اقلام دارویی یک مسئله ملی و بسیار حائز اهمیت است، افزود: در طرح «دارویار» که از ۲۳ تیر امسال اجرا شد و قرار بود طی یک برنامه ۲ تا سه ماهه با تعامل سازمان غذا و دارو و هلدینگ‌های حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید، دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم ولی این موضوع در هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است.

بازرس کل امور بهداشت و درمان با اشاره به گزارش بازرسی‌های این سازمان در زمینه طرح «دارویار» گفت: جمع‌بندی و نتایج بررسی‌های بازرسی کل امور بهداشت و درمان در مرکز و بازرسی کل استان‌ها نشان می‌دهد که مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند.

مسعودی اصل با تأکید بر اینکه نگاه سازمان بازرسی بر تعامل و پیشگیری است، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور تلاش داشته و دارد که مشکلات طرح «دارویار» و موضوع کمبود برخی اقلام دارویی را با برگزاری جلسات مختلف با سازمان غذا و دارو و بخش صنعت رفع کند.

بازرس کل امور بهداشت و درمان تأکید کرد: چنانچه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو در مورد وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به انبار کردن دارو با هدف بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند.

شرکت‌ها دارای مواد اولیه کافی برای تولید محصول نهایی هستند

وی با اشاره به فراخوان سازمان غذا و دارو در زمینه واردات داروهایی که در بازار با کمبود مواجه است، گفت: آنچه در این نشست مشخص شد این است که شرکت‌ها دارای مواد اولیه کافی برای تولید محصول نهایی اقلامی که با کمبود مواجه است، هستند؛ بنابراین با توجه به اینکه در سال حمایت از تولید دانش‌بنیان هستیم از سازمان غذا و دارو می‌خواهیم قبل از باز کردن بسته‌های فراخوان، یک‌بار دیگر با شرکت‌های داخلی مذاکره کنند و ضمن گرفتن تعهدات لازم الاجرا برای استفاده از حداکثر ظرفیت توان تولیدی و تبعیت از قیمت‌های مصوب، شرکت‌ها مجاب به تولید شوند.

مسعودی اصل با اشاره به گزارش یکی از مدیران سازمان غذا و دارو درباره دستورهای معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه حوزه دارویی ابراز امیدواری کرد تصمیمات اتخاذ شده در این نشست راجع به نقدینگی شرکت‌های داروساز و پرداخت تسهیلات، تخفیفات مالیاتی، موضوعات گمرکی و پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین اجتماعی اجرا شود.

وی اظهار کرد که سازمان بازرسی کل کشور قطعاً اجرای این مصوبات را در نامه‌ای پیگیری و مطالبه خواهد کرد.

بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور پیشنهاد داد یک کمیته سه جانبه با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو، صنعت دارو و سازمان بازرسی تشکیل شود تا به صورت مستمر با برگزاری جلسات مشترک برای کمبود دارو راهکار اجرایی را بررسی کنند.

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در این نشست با اشاره به بازدید خود از برخی شرکت‌های پخش دارو و شرکت‌های «مواد اولیه ساز» در پی بررسی کمبود اقلام دارویی، اظهار کرد:  بررسی‌های میدانی حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبارهای شرکت‌های تأمین کننده به طور کامل فراهم است. به طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود ۳۰ تن ماده اولیه «آزیترومایسین» در انبار این شرکت موجود است و حدود ۳۰ تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که در مجموع این مقدار برای نیاز ۶ ماه کشور کافی خواهد بود.

میرمحمدی راجع به امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک گفت: در این بازدیدها «حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه» و نیز «افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی» دو عامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی به واسطه عدم اصلاح به موقع قیمت‌ها توسط سازمان غذا و دارو منتج به زیان شرکت‌های تولیدکننده ناشی از آن عنوان شده است.

وی با اشاره به تصمیم سازمان غذا و دارو مبنی بر واردات انواع آنتی‌بیوتیک برای رفع کمبود این اقلام در داروخانه‌ها تاکید کرد: با توجه به شعار سال در زمینه حمایت از تولید دانش بنیان و با توجه به اینکه تولید برخی محصولات و داروها در حوزه دانش بنیان قرار گرفته، سازمان غذا و دارو باید با هماهنگی و هم‌افزایی زمینه تولید این اقلام را در داخل کشور فراهم کند.

بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور از سازمان غذا و دارو خواست چنانچه اخبار و اسنادی در مورد احتکار دارو یا مواد اولیه دارو دارند به سازمان بازرسی منعکس کنند تا به صورت قاطع برخورد شود.

در این نشست که با حضور حسین شمالی «مدیرکل دارو» سازمان غذا و دارو، محمد پیکان‌پور «مشاور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی» سازمان غذا و دارو و سید حیدر محمدی «دبیر ستاد اجرایی طرح دارویار»، نماینده «سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران» و مدیران شرکت‌های دارویی «شیمی دارو»، «دانا»، «آنتی‌بیوتیک سازی ایران»، «لقمان»، «اکسیر»، «کوثر»، «جابربن حیان»، «عبیدی» و… برگزار شد، هر کدام از شرکت‌کنندگان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود را برای رفع مشکل کمبود اقلام دارویی مطرح کردند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا