سلامت

مردم نگران اثربخشی واکسن کرونا نباشند

محمدکاظم شاه کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش یولن افزود: هرچه تعداد افراد واکسینه شده بیشتر شود، گردش ویروس در جامعه هم محدودتر می شود.

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: در کنار تزریق واکسن، لازم است مردم همچنان پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست ها را رعایت کنند.

عضو هیات علمی موسسه رازی افزود: دو واژه ایمنی زایی (Immunogenicity) و اثربخشی (Efficacy) واکسن که معمولا در سطح جامعه مترادف تلقی می شوند، از نظر علمی معنای کاملا متفاوت دارند.

وی تصریح کرد: ایمنی زایی یعنی اینکه تزریق واکسن بخش های مختلف سیستم ایمنی فرد را تحریک و وادار به واکنش ایمنی کند، اما اثربخشی یعنی بروز این واکنش های ایمنی (ایمنی زایی)، منجر به پیشگیری از ابتلا یا شدت یافتن بیماری و مرگ شود.

تست های ارزیابی اثربخشی واکسن ها در آزمایشگاه های تشخیص طبی، دقیق و کافی نیست

متخصص ویروس شناسی پزشکی اظهار داشت: تست هایی که در آزمایشگاه های تشخیص طبی برای ارزیابی اثربخشی واکسن ها انجام می شود، دقیق و کافی نیست.

عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری‌های ویروسی کشور خطاب به افراد واکسینه شده تاکید کرد که ارزیابی دقیق اثربخشی واکسن کرونا فقط در آزمایشگاه های خاص امکانپذیر است.

وی افزود: مدتی است که واکسیناسیون با سرعت بیشتری در حال انجام است و بعضی از مردم علاقمند هستند بدانند که در مقابل بیماری ایمن شده اند یا خیر و به همین منظور به آزمایشگاه های تشخیص طبی مراجعه می کنند و با ارائه نتیجه آزمایش، از متخصصان می پرسند که ایمن شده اند یا نه؟

شاه کرمی افزود: ارزیابی دقیق اثربخشی واکسن کار بسیار دشواری است و باید با آزمایش های پیچیده پاسخ های ایمنی سلولی و هومورال را با هم سنجید. تعیین میزان آنتی بادی اختصاصی کووید-۱۹ در بدن فرد واکسینه شده تنها بخشی از این فرایند است که چندان هم قابل اتکا نیست.  

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از تست های سنجش میزان اثربخشی واکسن، تست خنثی سازی ویروس (VNT) است، ولی چون در انجام این تست از ویروس بیماریزا استفاده می شود، فقط در معدودی از آزمایشگاه ها که دارای ساختمان ها و تجهیزات خاص هستند، انجام می گیرد و آزمایشگاه های تشخیصی فاقد شرایط انجام این تست هستند.

شاه کرمی افزود: کیت هایی که در آزمایشگاه ها استفاده می شوند، غالبا فقط برای تشخیص افراد بیمار مناسب هستند. حتی کیت هایی هم که برای ارزیابی ایمنی استفاده می شوند، غالبا ایمنی زایی واکسن و نه اثربخشی آن را ارزیابی می کنند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا