کردستان

مرکز پیوند کلیه در کردستان راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری یولن از سنندج، فرزین رضاعی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با  جمعی از پزشکان فلوشیپ و متخصص بیهوشی، اساتید دانشگاه و اعضای کانون هم‌اندیشی توسعه کردستان که با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ‌ اهدای عضو و ارج نهادن به این اقدام ارزشمند در محل سالن جلسات مرکز دانشگاهی مدیریت صنعتی سنندج برگزار شد، از اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه در سنندج از وزارت بهداشت خبر داد و اظهار کرد: از همکاران تیم درمان، واحد فراهم آوری و پیوند اعضای معاونت درمان، اعضای کانون هم‌اندیشی توسعه استان، فعالان و دست اندرکارانی که در این امر خداپسندانه سهم بسزایی داشته و در زمینه راه‌اندازی این مرکز اقدامات شایانی انجام داده‌اند، قدردانی می‌کنم.

وی ضمن اشاره به پروسه مرگ مغزی و اقدام خداپسندانه اهدای عضو اظهار کرد: اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی، پدیده مقدس، معنوی و مستلزم ارتقای آگاهی اجتماعی، فراهم نمودن تجهیزات پزشکی، فرهنگ‌سازی و رضایت خانواده اهدا کننده عضو است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیوند عضو یک عمل حیات‌بخش و تنها راه نجات بیماران نیازمند پیوند است، افزود: اهدای عضو نمود ایثار و فداکاری و این اقدام زیبای بندگان بخشنده، فرصت دوباره زیستن و نوید بخش ضرباهنگ خوش زندگی را به بیماران و خانواده‌های آنان می‌بخشد.

رضاعی با بیان اینکه در فرایند اهدای عضو با تصمیم بهنگام و ارزشمند خانواده اهدا کننده عضو در سخت‌ترین لحظات زندگی به انسانی دیگر جانی دوباره می‌بخشد و امید به حیات مجدد را در وجود تازه نفسان بارور می‌سازد، افزود: گرچه اهدای عضو برای خانواده جانباختگان کار دشواری است اما همواره حس رضایت در کسانی که اعضای بدن عزیزان خود را اهدا می‌کنند در نوع خود بی‌نظیر است چراکه با این تصمیم آگاهانه جان بیماری را نجات داده و زندگی دوباره به آن بخشیده‌اند.

وی با ذکر اینکه متاسفانه تاکنون بخش پیوند اعضاء در بیمارستان‌های کردستان فعال نبوده و امکانات برداشت عضو افراد دچار مرگ مغزی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: افراد اهداکننده در کوتاهترین تایم ممکن به تهران اعزام می‌شدند و این امر مرگ قطعی در مسیر و تا حدودی شانس اهدای عضو را محدود می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خانواده اهداکننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، گفت: هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مراکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی و مراقبت از ارگان‌های وی در بیمارستان و همچنین هزینه پیوند اعضا به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بدن فرد اهداکننده بعد از عمل برداشت عضو به دقت ترمیم می‌شود و در هر نقطه‌ای از کشور که مدنظر خانواده باشد برای خاکسپاری تحویل خواهد شد.

رضاعی تصریح کرد: با اعتماد به تیم تایید کننده مرگ مغزی و اخذ تصمیم سریع و صحیح می‌توان جان بیماران نیازمند بیشتری را نجات داد و از خاکسپاری اعضای قابل پیوند فوت‌شدگان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه دارنده کارت اهدای عضو در ایران فقط جنبه فرهنگی دارد و رضایت خانواده شرط اول اهدای عضو است، افزود: بارها پیش آمده که به دنبال مرگ مغزی دارنده کارت،خانواده وی رضایت نداده و بیمار فوت کرده است لذادریافت کارت اهدای عضو نشان‌دهنده این است که فرد تمایل دارد اعضا و بافت‌های بدنش در زمان مرگ اهدا شود تا ادامه زندگی اجزای وجودش، نجات‌بخش زندگی دیگری باشد و در بیشتر موارد وجود کارت اهدای عضو، تصمیم‌گیری خانواده‌ها برای اهدای اعضای بدن عزیزانشان را راحت‌تر می‌کند.

تروما و ضربه به سر بیشترین علت مرگ مغزی در کردستان

این مقام مسئول بیشترین علت مرگ مغزی در کردستان را بر اثر تروما و ضربه به سر که ناشی از تصادفات جاده‌ایی است بیان کرد و افزود: با وجود پیشرفت‌های حاصله در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور و به تبع استان کردستان همچنان این پدیده نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.

شیدا خیرالهی مسئول واحد فرآوری و پیوند اعضا در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در ادامه این جلسه، اظهار کرد:از سال ۹۸ تاکنون ۴۷ مورد اهدای عضو در استان انجام شده است و در این شرایط با وجود محدودیت‌های کرونایی امسال با موفقیت، پنجمین اهدای عضو نیز انجام شد.

وی با اشاره به جایگاه شاخص اهدای عضو در کردستان در مقایسه با شاخص کشوری گفت: میزان PMP (نسبت اهداکنندگان مرگ مغزی به جمعیت) در سال گذشته در کشور ۱۴/۲ و در کردستان ۳/۲ بوده است که این شاخص در نیمه اول امسال در استان به ۴/۲ افزایش یافته است.

اسعد اردلان نویسنده، حقوقدان، پژوهشگر و رئیس کانون هم‌اندیشی توسعه استان و ماجد مردوخ روحانی یکی از نویسندگان و محققان کردستانی عضو این کانون با اشاره به اهمیت شفاف سازی پروسه اهدای عضو و فرایند ارائه خدمات، آمادگی کانون را جهت ارتباط با دانشگاه در حوزه فعالیت خود اعلام کردند.

کریم ناصری متخصص بیهوشی و دکتر معروفی فلوشیپ پیوند کلیه، ضمن ارایه گزارشی از انجام عمل های پیوندی زیر نظر جراح تراز اول پیوند کلیه، همراه با جمعی از متخصصین، تیم پزشکی و کادر آزمایشگاهی در سنندج آمادگی خود را جهت همکاری در بخش پیوند در بیمارستان کوثر اعلام نمودند.

و اما….
مرگ تراژدی غم‌انگیزی است به هر طریق و در هر سن و سالی که اتفاق بیفتد، این وابستگان هستند که بزرگترین ضربه را حس می‌کنند اما در میان انواع مرگ، «مرگ مغزی» ناباورانه‌تر است و تصادف مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود فرد دچار مرگ مغزی شود در این میان اهدای عضو شاید عاقلانه‌ترین و البته انسانی‌ترین کاری باشد که خانواده بیمار مرگ مغزی می‌توانند انجام دهند.

با اهدای عضو، زندگی پس از زندگی در راه است و پایان حیات منجر به آغازی مجدد بر یک شروع دوباره خواهد شد…

این جملات پر از عشق، بخشش، زیبایی و  نفس، زندگی می‌آفریند اما هنوز هم  سالانه هزاران نفر از بیماران نیازمند به پیوند اعضا در کشور جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که در نقاط مختلف کشور به دلیل عدم آشنایی با موضوع ، روزانه اعضای بدن سالم زیادی از افراد مرگ مغزی در خاک دفن شده و شمع زندگی‌شان خاموش و نابود می‌شود اما با اهدای عضو پیوندی می‌توان حیاتی نو برای دیگران ترسیم کرد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا