سمنان

مزرعه نوآوری زعفران شاهرود الگوی کشوری شد

مزرعه نوآوری زعفران شاهرود الگوی کشوری شد

به گزارش یولن از شاهرود، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی عصر امروز در حاشیه بازدید از طرح مشارکتی کشت و تولید زعفران در شاهرود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این مجموعه که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشت زعفران محسوب می‌شود، در زمینی حدود ۱۰۰ هکتار زمین یکپارچه با نوآوری‌های جدید ایجاد شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه ۹۵ درصد زعفران را در کشور تولید می‌کنیم، نیاز است تا تحول در زمینه ارزش‌افزوده حاصل از زعفران برای افرادی که در این حوزه اشتغال دارند، ایجاد شود.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی افزود: خوشبختانه در این مدت که مرکز تحقیقات با همکاری بخش خصوصی انجام داده، به نظر می‌رسد افق بسیار روشن و تحول‌آفرینی در این منطقه وجود دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم در آبان ماه امسال این مزرعه را به‌عنوان مزرعه نوآوری زعفران به کشور معرفی کنیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم و به معنای واقعی کلمه کاشت، داشت و برداشت، فناوری و صادرات زعفران را از مسیر دانش‌بنیانی حمایت کنیم.

خیام‌نکویی در پاسخ به این پرسش که در صورت تبدیل‌شدن این مزرعه به‌عنوان مزرعه نوآور معرفی شود، چه حمایت‌هایی از آن صورت می‌گیرد، گفت: ازجمله حمایت‌ها، در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های مجموعه مراکز تحقیقاتی برای مشارکت خصوصی است.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی افزود: از طرفی کسانی که از تسهیلات مجموعه مزارع نوآوری برخوردار می‌شوند، بخشی از تسهیلات که شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری دارند، شامل حال آن‌ها می‌شود که انگیزه خوبی برای آن‌ها می‌تواند باشد.

خیام‌نکویی گفت: همچنین این مجموعه می‌تواند از حمایت‌های مرکز از جهت کارشناسان، محققان و اعضای هیأت‌علمی برخوردار شود تا با استفاده از این ظرفیت در جهت ارتقای کیفی و کمی محصولات خود گام‌های مؤثری بردارد.

وی گفت: مرکز تحقیقات شاهرود، یکی از مراکز بزرگ کشور است که نقش‌آفرینی بیشتری از شرایط موجود می‌تواند داشته باشد و باید شاهد این باشیم که دستاوردها مرکز وارد عرصه شود.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی افزود: تاکنون با خدمات کارکنان این مرکز بسیاری از دستاوردها وارد عرصه شده؛ اما باید امسال باید تمرکز روی این باشد که اکثر دستاوردها که می‌تواند در کشاورزی منطقه تأثیرگذار باشد وارد عرصه شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تأثیرگذاری مرکز تحقیقات شاهرود روی بخش کشاورزی منطقه یک تأثیرگذاری چشمگیرتر از شرایط موجود می‌تواند باشد و حمایت‌های لازم از طریق سازمان تحقیقات انجام می‌شود که این اتفاق در این منطقه بیفتد.

خیام‌نکویی با بیان اینکه امسال به ابتکار مقام معظم رهبری سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شد، گفت: تأکید بر این است که کشاورزی به‌سوی دانش‌بنیانی سوق داده شود.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیاری زیادی در کشور در مراکز تحقیقاتی داریم و ازجمله مرکز تحقیقات شاهرود است و در بازدید امروز بررسی شد که چه حمایت‌هایی می‌توانیم انجام دهیم که این ظرفیت‌ها را به سمت سوقی دهیم که اهداف نام‌گذاری محقق شود.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی گفت: زیرساخت‌های زیادی وجود دارد و کلکسیون مختلفی از ذخایر ژنتیکی در حوزه‌های درختان باغی ازجمله زردآلو داریم. ارقام مقاوم به سرمازدگی این محصول توسط مجموعه به فناوری آن دست یافته‌اند و تولید شده که می‌تواند منشأ تحول باشد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا