فرهنگ و هنر

مساجد در دهه فجر پای‌کار جهاد تبیین می‌آیند/ ۲۶ هزار شورای حل اختلاف در مساجد فعال است

مساجد در دهه فجر پای‌کار جهاد تبیین می‌آیند/ ۲۶ هزار شورای حل اختلاف در مساجد فعال است

به گزارش یولن، نشست کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد.کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی متشکل از ۱۴ دستگاه است که با توجه به ابلاغ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کار خود را از دی‌ماه آغاز کرده است.  

بیان تاریخ و دستاوردهای انقلاب اسلامی در مساجد زمینه تحقق جهاد تبیین است

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه کمیته مساجد دهه فجر قبل از این ایام کار خود را آغاز کرده بود، گفت: بحث مسجد و ارتباط معنوی مردم با مسجد اهمیت بسیاری دارد؛ در مرداد سال ۱۳۹۵ بود که حجت‌الاسلام حاج علی اکبری و ائمه مساجد استان تهران خدمت مقام معظم رهبری رسیده و مباحث متعددی در این جلسه مطرح شد. امروز ما به عنوان کمیته مساجد انقلاب اسلامی نیازمند آن هستیم که خط‌مشی انقلاب و سیاست‌گذاری در عرصه مسجد را بر مبنای آنچه که معظم‌له نسبت به مسجد مورد تاکید قرار دادند و فعالیت‌های تراز انقلاب اسلامی توسعه دهیم.

رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: فعالیت تراز، بیانگر و روشنگر انقلاب اسلامی را خود شخص مقام معظم رهبری هستند که بعد از امام راحل تبیین می‌کنند. در جلسه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، معظم‌له نسبت به این مساله اشاره می‌کنند که حرکت نبی مکرم اسلام چگونه بود و مسجد در آن زمان چه جایگاهی داشت. تعبیر نورانی معظم‌له این بود که مردم برای همه کارها به مسجد مراجعه می‌کردند. ایشان همچنین با اشاره به جایگاه امام جماعت مسجد، درباره وظایف او و ارتباطش با مردم سخن می‌گویند.

مساجد در دهه فجر پای‌کار جهاد تبیین می‌آیند/ ۲۶ هزار شورای حل اختلاف در مساجد فعال است

بیش از ۹۷ درصد شهدای کشور از پرورش‌یافتگان مساجد هستند

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین در جلسه مذکور، مساجد را «هسته‌ مقاومت» به‌ویژه مقاومت فرهنگی برشمردند. در این جلسه همچنین از سوی حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری گزارشی ارائه شد مبنی بر اینکه بیش از ۹۷ درصد شهدای کشور از پرورش‌یافتگان مساجد هستند که مورد توجه معظم‌له قرار گرفت.

ارزانی گفت: مقام معظم رهبری در بخش دیگری از این نشست نسبت به جذب جوانان به عرفان واقعی و اسلامی تاکید کردند؛ با توجه به آنچه که در این جلسه مطرح شده است و از سوی دیگر وظایف کمیته مساجد معتقدم در تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم باید به کارکرد مساجد توجه کنیم.

کارکرد مسجد چیست؟

وی ادامه داد: کارکرد مسجد یعنی همان کارکردی که در اسلام برای مسجد تعریف شده است، همان کارکردی که ما تجربه زیسته آن را چند سال قبل از انقلاب و در دهه بعد از انقلاب اسلامی داشتیم.  باید همین کارکردهای متنوع و متکثر را داشته باشیم و به تعبیر مقام معظم رهبری از این طریق اقدام به جهاد تبیین برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی کنیم.

رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بازگرداندن کارکردهای مسجد است. امروز باید همین نگاه را با تکیه و حفظ سرمایه عظیم اجتماعی مومنین نگاه داریم. استمرار انقلاب اسلامی و هسته اصلی مقاومت مسجد است. بیان اتفاقات بسیار زیبایی که در تاریخ انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، در واقع همان حرکت در راستای تحقق جهاد تبیین است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود.

۲۲ بهمن امسال نیاز به حضوری دو چندان دارد

سعید سعادتی معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور طی سخنانی با اشاره به برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امسال ۲۲ بهمن نیاز به حضوری دو چندان دارد. ما نیز تاکید کردیم که کانون ها حضور حداکثری داشته باشند. 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: اجرای میدانی سرود «صدای انقلاب» از سوی گروه‌های سرود سراسر کشور از دیگر فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. همچنین اکران فیلم با همکاری انجمن سینمای جوان و نمایش با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشنواره تولیدات رسانه‌ای با عنوان «برای وطن» در رشته‌های نماهنگ، عکس، موشن، مستند، فیلم کوتاه و … به صورت مشترک با همکاری صدا و سیما، حوزه هنری و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور از جمله دیگر برنامه‌های این ایام است.

۸ جلد کتاب انقلابی در «شنبه‌های کتاب» معرفی می‌شوند

سعادتی ادامه داد: همچنین ۱۶ بهمن ماه طرح «شنبه‌های کتاب» با محوریت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، این طرح براساس هشت جلد کتاب با موضوع انقلاب اسلامی است که در قالب این طرح معرفی خواهد شد.

 معاون فرهنگی هنری ستاد فهما تصریح کرد: همچنین در مناطقی که وضعیت قرمز نیست، جشن انقلاب اسلامی در مساجد برگزار می‌شود. از سوی دیگر برنامه‌های معمول ستاد فهما که جزو ظرفیت‌های ذاتی کانون‌هاست در این ایام به صورت خاص دنبال می‌شود که از جمله آنها می‌توان به افتتاح کانون‌های مساجد جدید اشاره داشت. از سوی دیگر معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما)، معرفی شهرستان‌های بهتر در فهما ۱۴۰۰ و معرفی ۱۲۰ کانون برتر در عرصه‌های مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام الله دهه فجر صورت می‌پذیرد.

مساجد در دهه فجر پای‌کار جهاد تبیین می‌آیند/ ۲۶ هزار شورای حل اختلاف در مساجد فعال است

نباید کارهای فرهنگی را از مسجد خارج می‌کردیم

در ادامه حجت الاسلام سیدمحسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این نشست گفت: در حوزه برگزاری مراسم انقلاب اسلامی در شورای تبلیغات وظیفه داریم، ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و آن پتانسیل‌ها را به میدان بیاوریم، مسجد یکی از محوری‌ترین مراکز محسوب می‌شود که متأسفانه در گذشته تا جایی که توانستند آن را با انجام کارهای موازی فرهنگی و بیرون بردن کارهای فرهنگی از مسجد تضعیف کردند.

وی بیان کرد: اگر معتقد هستیم مساجد محور هستند این همه کارهای فرهنگی به جوار مساجد نمی‌رفت و مسجد را فقط برای عبادت اختصاص نمی‌دادیم، این امر با آن هدف کلان انقلاب اسلامی سازگاری ندارد و باید برای آن فکری اندیشید، بنابراین یکی از فلسفه‌های کارکرد مسجد آن است که بیاییم و کارهای فرهنگی و هنری و علمی را با مسجد مرتبط کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان داشت: این شورا در حوزه برگزاری مراسم‌های انقلاب این امر را دنبال می‌کند که یکی از تکیه‌گاه‌ها و پایگاه‌های برگزاری این مراسم‌ها مسجد باشد. حال دهه فجر نقطه بروز جدی‌تر آن است و مساجد می‌توانند محوری‌ترین پایگاه‌ها باشند. امروز ۱۷۵ هزار باب مسجد در کشور و بیش از ۴۵ هزار امام جماعت از ظرفیت‌های مهم این مکان مقدس به شمار می‌رود که اگر منسجم و هم صدا با اهداف انقلاب پیش بروند دستاوردهای مهمی را در کشور شاهد خواهیم بود.

محمودی بیان کرد: اگر در همین دهه فجر مساجد یک صدا در راستای جهاد تبیین به روشنگری بپردازند و اقدام جدی در این عرصه انجام دهند اتفاق مبارکی رخ خواهد داد؛ بنابراین لازم است کمیته مساجد براساس نگاه رهبری و بسیار جدی پیش برود.

مسجدی که فقط برای نماز باز است، با طراز انقلاب فاصله دارد

در ادامه حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مسجد باید جایگاه ذوابعاد داشته باشد. متأسفانه بسیاری از مساجد در کل کشور همانند کلیساها تنها درزمان عبادت باز هستند تا مردم نماز بخوانند و بروند و در بسته شود این نوع مساجد با مسجد تراز اسلام بسیار فاصله دارد.

وی افزود: لازم است در گام دوم انقلاب تحولات و بازنگری در رویکرد مساجد انجام شود. یکی از مسائلی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر دنبال می‌کند راه اندازی شورای رفع اختلاف در مساجد است که در حال حاضر ما ۲۶ هزار شورای حل اختلاف در مساجد داریم.

خان محمدی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر روحیه مطالبه گری، پویا و فعال شده است و می‌طلبد این امر منسجم‌تر شود، بر این اساس مساجد در این زمینه می‌توانند نقش مهم و هدایت گری داشته باشند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا