بین الملل

مسکو: اوکراین با چنین دوستانی به دشمن نیاز ندارد

مسکو: اوکراین با چنین دوستانی به دشمن نیاز ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت، هدف غربی‌ها از به‌راه انداختن «تهدید روسیه» علیه اوکراین، حفظ وجهه پس از شکست در افغانستان است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخاروا در بیانیه‌ای نوشت: «هراس‌افکنی‌های روان‌پریش‌گونه رسانه‌های غربی در خصوص “ستیزه‌جویی علیه اوکراین” به اشکالی جدید در حال تولید هستند. اما زمان می‌گذرد و روسیه به اوکراین حمله نکرده است. محاسبات مدنظر آمریکایی‌ها از صدور دستور برای توسل به این رویه و محاسبات انگلیسی‌ها از پیوستن به این قطار روشن است؛ آنها خودشان مسئله “تهدید روسیه” را عَلَم کردند و بعد برای خودشان بابت “مبارزه قهرمانانه” علیه آن سوت و کف زدند چون می‌خواستند تنشی به پا کنند و بعد پیروز‌ی‌شان را در بوق و کرنا کنند.»  

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تشریح کرد:‌ «برای آنها این کار هم فرصتی برای انحراف توجهات از بحران‌های سیاسی غرب است و هم فرصتی برای سرازیر کردن میلیاردها دلار تسلیحات به “دموکراسی‌های نابالغ” و هم راهی برای احیای وجهه “شکست‌ناپذیر بودن” بعد از شکست مفتضحانه در افغانستان».

غربی‌ها بحران اوکراین را ساخته‌اند تا وجهه خود را پس از شکست مفتضحانه در افغانستان احیا کنند

این دیپلمات روس افزود، زیان‌های اقتصادی ناشی از «بازی میهن‌پرستی» که ظرف چند ماه اخیر به راه افتاده است «تأکیدی بر حرف‌های رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی است که بیان داشت کشورش تا همین حالا دوازده و نیم میلیارد دلار متضرر شده است. به قول معروف با چنین دوستانی به دشمن نیاز ندارید. با این حال ما بارها تأکید کرده‌ایم که غرب به هیچ وجه نگران منافع اوکراین نیست».

زاخاروا همچنین گفت: «ما بارها دیدگاه خود را بیان کرده‌ایم. روسیه بارها از موضع خود به نفع یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای هرگونه اختلاف و درگیری اعلام کرده است. اما این دقیقاً چیزی است که غرب به مذاق غرب خوش نمی‌آید. آن‌ها از عملیات‌های صلح‌بانی ما در قفقاز به  رغم موفقیت آمیز بودن، خوششان نمی‌آیند. آن‌ها از فعالیت‌های مبارزه با ترورویسم در سوریه به درخواست رهبری این کشور و خاورمیانه خوششان نمی‌آید. آن‌ها خوششان نمی‌آید که ما به قوانین بین‌المللی پایبند هستیم. غرب این‌ها را برنمی‌تابد و به‌دنبال ایجاد تصویر متفاوتی از روسیه از طریق این جریان اطلاعات نادرست است».

غربی‌ها از رویکرد مسالمت‌آمیز روسیه در برای حل اختلافات درباره اوکراین، قفقاز، سوریه و.. خوششان نمی‌آید

 

«میخاییلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین روز گذشته (یکشنبه) با رد فضاسازی‌های متحدان غربی خود گفت: «ارزیابی صادقانه از اوضاع حاکی از این است که شانس پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک برای کاهش تنش، همچنان به‌طور چشمگیری بالاتر از تشدید تنش‌ها است».

پودولیاک متذکر شد، هدف روسیه از انتقال نیروها در مقیاس گسترده و انجام رزمایش‌های متعدد به‌طور متناوب، «تضمین فشار روانی عظیم دائمی» بر اوکراین است که از بهار سال گذشته میلادی از سر گرفته شده است. او با اشاره به اینکه حامیان غربی اوکراین «بخش چشمگیری» از اطلاعات خود درباره فعالیت‌های روسیه را از کی‌یف دریافت می‌کنند گفت: «برای سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای مسلح ما، این فعالیت‌های روسیه موجب شگفتی و غافلگیری نیست».

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا