همدان

«مسگری» در همدان احیا شد/ راه‌اندازی اولین کارگاه مسگری در روستای یکانه

به گزارش خبرگزاری یولن از همدان، هاشم مظاهری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از کارگاه تولیدی مسگری استاد علی‌الله حاجی شفیعی در شهر قهاوند با اشاره به احیای رشته در حال منسوخ مسگری اظهار کرد: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و طبق حدس و گمان باستان‌شناسان حدود ۳ تا ۵ هزار سال سابقه دارد.

وی با بیان اینکه نخستین اشیای فلزی ساخته شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش کاری شده بود افزود: فلزات مسی چکش‌کاری شده کوچک جزو ساخته‌هایی است که به نیمه اول هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آنها ضمن حفریات انجام گرفته در تپه هگمتانه به دست آمده است.

وی بیان کرد: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی این ورقه به دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای چون چکش و قلم فولادی آنها را به ظروف مسی تبدیل کنند.

مظاهری اضافه کرد: ساخت ظروف کوچک معمولا به صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن به آن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسگری استان همدان در حال منسوخ شدن است تصریح کرد: این هنر برای احیا به حمایت و برنامه‌ریزی نیاز دارد که با وجود این کارگاه که یک سالی است فعالیت خود را در روستای یکانه قهاوند آغاز کرده و توانسته فعالیت‌های خوبی را انجام دهد امیدواریم بتوانیم مجدد این هنر را احیا کنیم.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: برای احیای این رشته هنری به شیوه استاد شاگردی تعداد محدودی از علاقمندان دارای استعداد را ثبت‌نام کرده‌ایم که برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌شوند.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا