سلامت

مشهد در حوزه طب ایرانی و مکمل در جایگاه دوم کشور قرار دارد

مشهد در حوزه طب ایرانی و مکمل در جایگاه دوم کشور قرار دارد

به گزارش روز چهارشنبه یولن به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مرتضی مجاهدی در نشست با رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای ۱۱ عضو هیات علمی است که بیشتر آنان از رشته طب سوزنی هستند و این تعداد کافی نیست.

وی ادامه داد: میانگین تولید علم دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد با وجود داشتن کمترین عضو هیات علمی در میان هفت دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اکثر دانشکده‌های این دانشگاه و حتی از میانگین خود این دانشگاه بالاتر است.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام حمایت از دانشکده‌های موفق در این حوزه همچون دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد گفت: ما خواستار تحقق نیازها در حوزه طب ایرانی و مکمل هستیم تا دانشکده فعال و مرتبط با این حوزه بتواند برنامه خود را به نحو احسن اجرا کند ضمن این که در موارد خاص، بودجه خاص هم اختصاص می‌یابد و این گونه نیست که بخواهیم از محل بودجه دانشگاهی بکاهیم.

مشهد در حوزه طب ایرانی و مکمل در جایگاه دوم کشور قرار دارد

ایران در حوزه تولید علم، رتبه چهارم را در جهان دارد

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: ایران در حوزه تولید علم رتبه چهارم را در جهان دارد و پیشرفت‌های بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

دکتر نفیسه حسینی‌ یکتا افزود: در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت و تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامه ویژه‌ای در حوزه طب ایرانی و مکمل در بیمارستان‌ها، مراکز ناباروری و کلینیک‌های ویژه داریم.

وی ادامه داد: در بحث جذب هیات علمی دانشکده‌های طب ایرانی و مکمل آن گونه که باید اقدام نشده و ما برای شهرهایی همچون مشهد ظرفیت ویژه‌ای قائل شدیم تا حداقل سه عضو جدید هیات علمی در دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد جذب شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در جلساتی که در سطح وزارتخانه داشته‌ایم خواستار توجه ویژه‌تر در بحث فراخوان‌های جذب هیات علمی شدیم و تاکنون ۱۲ سلامتکده در دانشگاه‌ها ایجاد شده و در مواردی هم که مکان اختصاص یافته تغییر کاربری داده بود تبدیل به سلامتکده شد اما همچنان جای خالی شهرهای بزرگی همچون مشهد در این خصوص خالی است.

حسینی‌یکتا ادامه داد: ما در حالی که شاهد تعطیلی برخی از مراکز خصوصی طب سنتی هستیم، باید شرایطی را در محیط‌های دولتی فراهم کنیم تا مردم از دریافت این نوع خدمات محروم نشوند و همچنین باید در مسیر توانمندسازی دانشجویان و تعامل بهتر و بیشتر متخصصان رشته‌های مختلف با متخصصان طب سنتی تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این که برخی از فعالیت‌های حوزه طب سنتی در حوزه دارو بوده است ادامه داد: ما بر تعامل بیش از پیش میان حوزه‌های درمان و دارو و در راستای ایجاد مکانی برای عرضه داروی سنتی در سلامتکده‌ها معتقد هستیم و در این خصوص آماده همکاری با دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم همچنین آئین نامه حضور متخصصان طب سنتی در بیمارستان‌ها، مراکز ناباروری و کلینیک‌های ویژه ابلاغ شده و در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت و تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامه ویژه‌ای در حوزه طب ایرانی و مکمل داریم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اقدام شاخص دیگرمان در موضوع سالمندی بوده که در این حوزه هم تعامل بسیارخوبی میان حوزه‌های بهداشت و طب ایرانی و مکمل برقرار است و در این خصوص آماده همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله مشهد هستیم.

دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد از جمله موفق‌ترین دانشکده‌های کشور در این حوزه بوده است

معاون اداری و مالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: تمام تلاشمان در وزارتخانه این است که بار مالی اضافه‌تری به دانشگاه‌ها برای اجرای برنامه‌ها تحمیل نشود و درخواستمان در خصوص ابلاغ‌های اعتباری انجام به‌موقع آن است.

دکتر مجید خلیلی افزود: دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد از جمله موفق‌ترین دانشکده‌های کشور در این حوزه بوده است و اگر سلامتکده‌ای در محدوده دانشکده و بیمارستان باشد اثرپذیری‌ها به مراتب بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم تا در صورت اختصاص فضایی مناسب از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ایجاد سلامتکده، در راستای راه‌اندازی سریع آن نهایت همکاری را به خرج دهیم.

رسالت حوزه طب ایرانی و مکمل ارائه خدمات پیشگیرانه، درمانی و دارویی ایمن است

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: تعداد اعضای هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد با تعداد دانشجوی این دانشکده همخوانی ندارد، ما به‌جای ایجاد دانشکده جدید به دنبال تقویت دانشکده‌های موجود هستیم و به طور قطع شهری همچون مشهد که منطقه‌ای راهبردی است و هم موقعیت مذهبی ویژه ای دارد نیازمند دقت و توجه ویژه‌ای نسبت به موضوع طب ستتی است.

دکتر مژگان تن‌ساز افزود:  رسالت حوزه طب ایرانی و مکمل ارائه خدمات پیشگیرانه، درمانی و دارویی ایمن، موثر، با کیفیت، قابل دسترس و ارزان بر اساس اصول و مبانی خود است تا بتواند جایگاه مناسب و شایسته‌ای را در نظام سلامت کشور برای بهبود کیفیت زندگی ایرانیان به‌دست آورد.

وی ادامه داد: ما باید ضمن برخورد قاطع با متخلفان، زمینه را به‌گونه‌ای فراهم آوریم که مردم از خدمات تخصصی و استاندارد طب سنتی محروم نشوند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا