اصفهان

مشکل نقاط عامل آبرفتگی به سرعت رفع شود/ استراتژی برتر قانون حمایت از خانواده در جلوگیری از کاهش جمعیت

به گزارش یولن از اصفهان، محمد نورصالحی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی اظهار کرد: در روزهای ملتهب پس از پیروزی انقلاب دانشجویان پیرو خط امام(ره) با تسخیر سفارتخانه آمریکا خط بطلانی بر سال‌ها نفوذ این کشور بر سیاست‌های داخلی و خارجی کشورمان کشیدند و امام خمینی(ره) این حرکت را انقلاب دوم و حتی انقلابی بزرگتر از انقلاب بهمن ۵۷ تعبیر کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در تمام ۴۲ سال گذشته استکبار جهانی و متحدانش از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به مردم و نظام جمهوری اسلامی فروگذار نکردند که مهمترین نمود آن را می‌توان در تحریم‌های ظالمانه اخیر که اقتصاد ایران و آرامشِ زندگی مردم را هدف قرار داده مشاهده کرد.

تأثیر معضلات اقتصادی بر کاهش نرخ باروری

وی در ادامه با بیان اینکه در طول دهه‌های اخیر یکی از مهمترین تأثیرات معضلات اقتصادی و بی‌ثباتی بازار را می‌توان در کاهش نرخ باروری مشاهده کرد، گفت: جمعیت، تحولات و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک و نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌‌مدت و درازمدت است؛ با توجه به روند کاهشی نرخ رشد جمعیت و پیامدهای آن ما شاهد سالخوردگی جمعیت در دهه‌‌های آینده خواهیم بود.

نورصالحی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب مطرح کرد: این سیاست‌ها به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج، تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه کرده است که اجرای به هنگام و مستمر آنها می‌تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت کشور منجر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه مدل تغییرات هرم سنی جمعیت کشور در طول چند دهه گذشته به‌ سمت پیر شدن در حال حرکت است، تصریح کرد: کاهش نرخ رشد جمعیت هم به ‌واسطه فرزندآوری کمتر، به حالت نگران‌کننده درآمده است.

پیری جمعیت و آسیب‌های آن

وی در ادامه مطرح کرد: به ‌گفته کارشناسان و متخصصان حوزه جمعیت و جامعه‌شناسی تا سال ۱۴۳۰ نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، این موضوع به‌ نوعی یک بحران برای کشور به ‌حساب می‌آید که در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، هزینه‌های نگهداری و درمان برای سالمندان و موارد مختلف دیگر می‌تواند یک آسیب جدی به حساب آید.

نورصالحی خاطرنشان کرد: جمعیت سالم، تحصیل کرده و مولد می‌تواند به شکستن چرخه فقر کمک کند و در رویارویی با چالش‌های فردی و اجتماعی بیشتر انعطاف‌پذیر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: دسترسی به آموزش و خدمات بهداشتی از جمله سلامت باروری و تنظیم خانواده از جمله عواملی هستند که می‌تواند به تقویت توان بالقوه جمعیت در مقابل تمام چالش‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی نوظهور کمک کند.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته در نظام خانواده‌ دستخوش تغییر شده و جمعیت کشور را به چالش کشیده بحث کاهش تمایل به فرزند‌آوری است که باید با بررسی علل و عوامل آن، سیاست‌های تشویقی مناسبی برای افزایش رشد جمعیت و فرزندآوری تعیین کنیم.

قانون جوانی جمعیت مشوقی برای فرزندآوری

نورصالحی در ادامه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس یازدهم پیگیری شد را به عنوان یک استراتژی برتر در جلوگیری از کاهش جمعیت دانست و بیان کرد: در این قانون پیش‌بینی‌های مناسبی در جهت حمایت از خانواده و تشویق به فرزندآوری شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اعطای وام به زوجین جوان، افزایش حق عائله‌مندی، تأمین ودیعه مسکن با متراژهای مشخص، تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزندان و از همه اینها مهم‌تر کاهش هزینه‌های روحی، روانی و اقتصادی فرزندآوری را از مواردی دانست که باید با جدیت از سوی مسؤولان کشور پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر زوج‌های جوان نسبت به آینده فرزندان خود اطمینان خاطر حاصل کنند حتماً شاهد رشد منطقی جمعیت با توجه به ظرفیت‌های کشور خواهیم بود؛ بر این اساس قانون مجلس با عنوان جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در کنار مسائل فرهنگی و به شرط مهیا شدن بودجه لازم، می‌تواند مشوقی برای فرزندآوری باشد و بخشی از دغدغه‌های خانواده‌ها را برطرف کند.

نورصالحی با اشاره به طی مراحل نهایی و تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به اجرای مطلوب این طرح، عنوان کرد: نمایندگان مجلس به ویژه امیرحسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس در یک سال گذشته در این زمینه تلاش زیادی کردند که امید داریم در دولت هم به نحو مطلوب اجرا شود.

نقاط عامل آبرفتگی به سرعت مرتفع شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بارش‌های اخیر و ایجاد آب‌گرفتگی در برخی از معابر شهر اصفهان گفت: در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات ایجاد شده صورت گرفت؛ از سال‌های گذشته موضوع جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی و رفع نقاطی که دچار آبگرفتگی می‌شوند در دستورکار بوده که خیلی از این نقاط هم مرتفع شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطالعاتی توسط معاونت پژوهش شهرداری در دست انجام است، تأکید ما این است که این مطالعات به فوریت به نتیجه برسد و نقاطی که هنوز اصلاح نشده و در مواقع بارندگی زیاد موجب آبگرفتگی، نفوذ آب به خانه‌های مردم و اختلال حرکت می‌شود به سرعت تا سال آینده مرتفع شود.

نورصالحی با اشاره به انتصابات اخیر در استانداری اصفهان به دیدار با استاندار اصفهان نیز اشاره و ابراز کرد: شورای شهر آماده همکاری است، البته از طرف دیگر منتظر پشتیبانی و حمایت‌ها از شورای اسلامی شهر نیز هستیم، امید داریم در دوره اخیر مدیریت کشور، استان و شهر با هم‌افزایی، همدلی و همراهی بیش از پیش کارها پیشرفت داشته باشد و به نتیجه برسد و شاهد رشد و شکوفایی در سطح ملی، استانی و شهری دست یابیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از دیدار با آیت‌الله مهدوی نیز سخن گفت و اذعان کرد: امید داریم حمایت‌های علما و مراجع دینی همواره برای ما الگو باشد و در برنامه‌ریزی‌ها برای شهر از نقطه نظراتشان استفاده کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا