خراسان جنوبی

مشکل واگذاری زمین به معلولان در بیرجند

مشکل واگذاری زمین به معلولان در بیرجند

به گزارش خبرگزاری یولن از بیرجند، علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی امروز در کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی و عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان، اظهارداشت: با توجه به وجود مشکل واگذاری زمین در شهر بیرجند ، برای مسکن معلولان در مرکز استان باید تدبیر لازم انجام شود.

وی گفت: در بقیه شهرهای استان مشکل واگذاری زمین برای ساخت مسکن معلولان وجود ندارد و بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در تهران ، هزینه آماده سازی اراضی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) ، پرداخت می شود اما تا این لحظه راهکاری برای پرداخت هزینه آماده سازی اراضی ویژه مددجویان زیر پوشش بهزیستی ارائه نشده است.

وی افزود: بعضی از بانک ها به دلیل این که مددجویان زیر پوشش ، توانایی پرداخت اقساط وام را ندارند، تسهیلات مورد نظر را پرداخت نمی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با وجود این که تیپ زمین های واگذار شده به معلولان ۶۰ متری است و در نهضت ملی مسکن حداقل متراژ مورد نظر ۹۰ متر لحاظ شده، اگر چه این موضوع به نفع مددجویان بهزیستی است اما انجام این کار افزایش هزینه های ساخت را به همراه دارد.

عباس زاده اظهار کرد: در جلسه ای با حضور نمایندگان کمیته امداد امام خمینی (ره) ، بهزیستی، راه وشهرسازی و دفتر فنی استانداری، مشکلات مددجویان بهزیستی برای واگذاری زمین برای ساخت مسکن بررسی شود.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد زمین های رایگان به ۳۱ استان کشور برای احداث زائر سرا داده که زائر سرای استان در ۹ طبقه در حال احداث است و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم به ساخت آن کمک می کند.

به گفته وی؛ برای این که بنیاد زائر استان بتواند بخشی از هزینه های مربوط به احداث زائر سرا را تأمین کند، زمینی برای راه اندازی بازار خودرو خواست کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در این کارگروه کلیت طرح های مورد نظر بررسی می شود و درصورت تصویب، جزئیات مربوط به طرح های مورد نظر در آینده بررسی خواهند شد.

عباس زاده افزود: برای زمین هایی که کاربری مشخصی ندارند در این کارگروه باید کاربری مشخص شود تا استعلام های مورد نظر به دستگاه های اجرایی ارائه شوند.

به گفته وی؛ با وجود این که الحاق ۷۳ هکتار زمین در بشرویه در این کارگروه مصوب شده، تنها برای شش هکتار آن مجوز بهره برداری صادر شده است.

عباس زاده اعلام کرد:دستگاه های اجرایی موظف هستند طی مدت یک ماه پاسخ استعلام ها را بدهند.

به گفته وی؛ تغییر کاربری در اراضی درجه یک و دو ممنوع است و الحاقات با رعایت پاسخ همه استعلام ها باید انجام شود.

بنابراین گزارش، در ادامه این جلسه که با ۲۲ دستور کار تشکیل شده بود، با اصلاح تغییر کاربری مجتمع خدماتی _ رفاهی از حمل و نقل به گردشگری، احداث واحد بسته بندی محصولات کشاورزی در سرایان، ایجاد اقامتگاه بومگردی در سرایان، حصارکشی دو مورد از اراضی، درخواست بنیاد زائر استان برای زمین مورد نیاز راه اندازی بازار خودرو ،حصار کشی باغی در طبس، درخواست احداث شهرک با محدوده منفصل برای کارکنان فولاد قاین در منطقه گردشگری قلعه کوه موافقت شد.

همچنین در این جلسه با احداث گلخانه و حصارکشی اراضی مورد نظر، ایجاد واحد بومگردی در اراضی ملی، الحاق ۳۸ هکتار به محدوده شهر قاین، الحاق محدوده با کاربری مسکونی (تدقیق پلاک)، الحاق اراضی به محدوده طبس مسینا، الحاق ۲۷ هکتار به محدوده شهر سربیشه موافقت شد.

در ادامه جلسه این کارگروه ایجاد کارخانه تولیدی در اراضی اطراف کارخانه آسفالت شهرداری بیرجند و الحاق ۵۰ هکتار از اراضی دولتی به محدوده سرایان  برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج و با احداث سردخانه مواد غذایی در حریم جاده، احداث سالن زرشک پاک کنی در حریم شهر مود و ایجاد اردوگاه اقامتی_ گردشگری در حریم قنات بلده فردوس نیز مخالفت شد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا