بین الملل

مصر؛ از دریافت هشدار صنعاء تا تنش با عربستان

مصر؛ از دریافت هشدار صنعاء تا تنش با عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، به اعتقاد ناظران سیاسی، پرونده یمن در حال حاضر برای نظام مصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قاهره ملاحظات متعددی دارد که مهمترین آن‌ها، با توجه به ارتباط مستقیم این پرونده با امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و کانال سوئز، دارای بعد اقتصادی است.

هشدار انصارالله یمن به قاهره

به این موضوع، روابط مصر با همپیمانانش در خلیج فارس در شرایط کنونی و در رأس آن‌ها، امارات و عربستان سعودی نیز افزوده می‌شود. در همین راستا، العربی الجدید به نقل از منابع آگاه ویژه نوشت که قاهره پیام های جدیدی از انصارالله یمن که در حال مقاومت و نبرد با  نیروهای حامی دولت مستعفی یمن و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است و با موشک‌های بالستیک و پهپادها عمق خاک سعودی و امارات را هدف قرار می‌دهد، دریافت کرده است.

به گفته این منابع، انصارالله یمن، اخیرا از طریق کانال‌های ارتباطی امنیتی به قاهره پیام داده‌ که هیچ اقدامی علیه دریانوردی در تنگه باب المندب انجام نمی‌دهد مشروط به این‌که مصر نیز در هیچ گونه اقدام نظامی علیه خاک یمن شرکت نکند.

 به گفته این منابع، فحوای پیام‌های اخیر انصارالله به مصر این است که این جنبش مقاومت یمن هیچ خصومتی با قاهره ندارد که بخواهد منافع آن را هدف قرار دهد. لذا از مصر می‌خواهد که وارد نبرد کنونی یمن نشود زیرا در این صورت، انصارالله هیچ راهی جز دفاع از خود نخواهد داشت.

بنا بر این گزارش، پیامهای انصارالله به قاهره پس از ورود یک هیأت نظامی مصری متشکل از هفت کارشناس به مناطق جنوبی یمن برای بازنگری در طرح‌های «الویه العمالقه» تحت حمایت امارات و نیز تجدیدنظر در خصوص طرح‌های نیروهای زمینی وابسته به ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی ارسال شد.

به گفته این منابع، پیامهای نیروهای انصارالله یمن به قاهره مثبت بود و تأکید کردندکه علاقه‌ای به درگیری با مصری‌ها ندارد.

بنا بر این گزارش با توجه به تأکیدی که نیروهای انصارالله در سه دیدار قبلی با مصری‌ها داشتند، اعلام کردند که به منافع مصر به ویژه آن‌چه مربوط به کشتی‌هایی است که از تنگه باب المندب عبور می‌کنند یا هر چیزی که بر ترافیک ناوبری مرتبط با کانال سوئز تأثیر بگذارد، کاری ندارند. 

به گفته این منابع، انصارالله در پیامهای خود تاکید کرده است: «پایبندی به خطوط کلی توافق شده با مقامات مصر در جلسات گذشته، تا زمانی که قاهره مواضع خود را مبنی بر عدم دخالت در اقدامات نظامی علیه یمن حفظ کند، ادامه خواهد یافت».

فرصت طلایی قاهره برای میانجیگری در پرونده یمن

این منابع همچنین تاکید کردند که در حلقه‌های تصمیم‌گیری مصر در ارتباط با بحران یمن، صداهایی وجود دارد که این فرصت را برای قاهره می‌بینند تا از طریق میانجیگری برای رسیدن به توافق آتش‌بس ، نقش رهبری را در این بحران ایفا کند و موجب توقف پاسخ‌های صنعاء به ریاض و ابوظبی شود.

یک منبع آگاه دیپلماتیک مصری در این خصوص گفت: قاهره می‌تواند نقش میانجیگر را در این بحران ایفا کند زیرا در این منازعه به گونه‌ای درگیر نشده که دشمن یکی از طرفین محسوب شود.

وی در خصوص خطرناک بودن اقدام اخیر مصر در اعزام کارشناسان نظامی به جنوب یمن نیز گفت: این خطر به گونه‌ای نیست که باعث شود دشمنی حوثی‌ها را برانگیزد؛ ضمن این‌که به سرعت می‌توان آن را برطرف کرد.

این منبع تصریح کرد: «اگر مصر در ایفای نقش میانجی موفق باشد و به هر طریقی در رسیدن به یک آتش‌بس، حتی اگر موقتی باشد، کمک کند، با این اقدام، قدرت بزرگی را در منطقه به دست خواهد آورد و در وهله نخست، به دستیابی به دستاوردهایی در کشورهای حوزه خلیج فارس در منطقه کمک خواهد کرد. علاوه بر آن در قبال اسرائیل که نگران حملات انصارالله است نیز دستاورد خواهد داشت.همچنین این امر، دریچه خوبی خواهد بود برای روابط مصر و ایران که از تعادل بالایی برخوردار است.

 پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، نیروهای مسلح یمن سه عملیات را در سه هفته علیه مواضع حیاتی امارات انجام دادند که آخرین آن به یکشنبه پیش باز می‌گردد.

حمله نیروهای مسلح یمن به عمق خاک ابوظبی و دبی، با سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به امارات و دیدار با «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی همزمان شده بود و این امر بر اهمیت پیامهای تنبیهی ارسالی صنعاء به ابوظبی می‌افزاید.

بروز تنش در روابط مصر و عربستان سعودی

این در حالی است که روزهای گذشته، روابط مصر و عربستان سعودی دچار تنش شده است. منابع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید خبر دادند: «دلایل نارضایتی سعودی‌ها از زبان مقامات بلندپایه این کشور در خصوص تعدادی از پرونده‌های مورد بحث بین مقامات بلندپایه دو کشور، طی چند روز گذشته، طرح شده است».

این منابع فاش کردند: «دلیل اصلی نارضایتی  ریاض، واکنش مصر به حملات اخیر حوثی ها به امارات بود. مقامات سعودی به تفاوت در واکنش مصر به حمله حوثی‌ها به امارات در مقایسه با حملات مشابه علیه عربستان و “تکرار حملات خشونت‌آمیز حوثی‌ها که چندین بار منجر به تلفات غیرنظامی و خسارات مادی زیادی شد”، اشاره کردند. امری که طی آن، مصر تنها به صدور بیانیه محکومیت علیه آن بسنده کرد».

یکی از منابع مذکور با اشاره به تحرکات قاهره به محض حملات اخیر صنعاء علیه ابوظبی تاکید کرد: تحرکات مصر بلافاصله پس از حمله حوثی‌ها به امارات، یعنی اعزام هیئتی از کارشناسان نظامی مصر به یمن و سفر اضطراری که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برنامه ریزی نکرده بود به ابوظبی، خشم عربستان سعودی که در دوره اخیر کمک های اقتصادی زیادی به مصر ارائه کرده است، برانگیخت.

وی افزود که یکی از مقامات مسئول سعودی مرتبط با قاهره  دلیل این تفاوت موضع‌گیری مقامات مصری را جویا شده بود «آن‌هم در زمانی که پادشاهی سعودی از هیچ حمایت یا کمکی به مصر دریغ نکرد».

در پایان این یادداشت آمده است که انتظار می‌رود پس از آرام شدن فضای تبادل اتهامات و درگیری‌های متبادل رسانه‌‌ای، طرف مصری در نهایت در خصوص تحرکات اخیرش در خصوص پرونده یمن  و سفر  اخیر السیسی به ابوظبی توضیح دهد زیرا چالش‌های منطقه‌ای که دو طرف مصر و عربستان با آن مواجه هستند، بسیار بیشتر از اختلاف بر سر مسائل جزئی است.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا