سلامت

مصرف همزمان این داروها با خطر لخته شدن خون ارتباط دارد

مصرف همزمان این داروها با خطر لخته شدن خون ارتباط دارد

زنانی که برخی از داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری را همراه مسکن‌های رایج موسوم به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAID) مصرف می‌کنند، اندکی بیش از سایرین احتمال دارد در معرض خطر ایجاد لخته خون قرار بگیرند.

بر اساس مطالعه‌ای که روی دو میلیون زن ۱۵ تا ۴۹ ساله در دانمارک انجام شده است، افرادی که قرص‌های جلوگیری از بارداری را هم‌زمان با داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مانند ایبوبروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک مصرف کرده بودند بیشتر در معرض خطر ترومبوز سیاهرگی (VTE)- عارضه خطرناک تشکیل لخته خون در رگ‌ها- قرار داشتند.

زنانی که در این پژوهش بررسی شدند هیچ‌کدام سابقه بروز لخته خون، سرطان، درمان ناباروری یا جراحی تخلیه رحم نداشتند. با وجود این، پژوهشگران تاکید کردند که میزان خطر اندک است اما این نتایج به پزشکان کمک می‌کند داروهای مناسب‌تر تجویز کنند.

یافته‌های پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که داروهای هورمونی ضدبارداری و داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی به‌تنهایی با افزایش خطر ایجاد ترومبوز سیاهرگی مرتبطند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی خطر ایجاد لخته خون را اندکی افزایش می‌دهد و اضافه شدن داروهای هورمونی ضدبارداری پرخطر یا با خطر متوسط احتمال بروز این عارضه را بیشتر می‌کند.

۴۷۲۳۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا