کرمان

معاون وزیر صمت: قیمت کالاها با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده کاهش یافت

معاون وزیر صمت: قیمت کالاها با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده کاهش یافت

به گزارش یولن از کرمان، عباس تابش معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  ظهر امروز در جلسه تنظیم بازار استان کرمان اظهار کرد: سه دوره طرح درج قیمت تولید کننده بر روی ۳ هزار قلم کالا و در دوره چهارم که از روز گذشته اجرای آن شروع شده، ۵ هزار قلم کالا شامل می‌شود و در مجموع ۸ هزار قلم کالا مشمول این طرح در کشور شده‌اند.

وی گفت: درج قیمت تولید کننده چند مشخصه دارد، یکی این است که هر عددی که بر روی کالا ثبت شود به عنوان فاکتور رسمی فروشنده محسوب می‌شود و مسؤولیت درج قیمت با خود واحد تولیدی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سازمان امور مالیاتی مبنای دریافت مالیات را قیمت درج شده روی کالا برای تولیدکننده  لحاظ خواهد کرد و بازرسین ما زمان مراجعه به واحد دیگر مطالبه فاکتور از فروشنده نمی‌کنند و اصل را بر این می‌گذارند عدد درج شده روی کالا را خریداری کرده‌اند.

تابش با بیان اینکه فروشندگان موکلف هستند قیمت مصرف‌کنندگان را روی شلف به اطلاع عموم برسانند، عنوان کرد: زمانی من به عنوان مصرف کننده و خریدار نهایی یا بازرس قیمت درج شده روی کالا و قیمت درج شده مصرف کنندگان روی شلف را از هم کم کنم، اگر کالا مصرفی باشد نباید بیشتر از ۳۰ درصد و اگر کالا سرمایه‌ای بالای ۲۰ درصد افزایش داشته باشد و اگر بیشتر بود مردم می‌توانند به سامانه ۱۲۳، بازرسین اصناف، بازرسین صنعت و معدن و بازرسین بسیج اطلاع و پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: از ۳ هزار قلم کالایی که در سه مرحله قبل قیمت تولیدکننده روی آنها درج شده یک‌هزار و‌ ۷۰۰ قلم کالا قیمت آنها بین  ۵ تا ۶۵ درصد کاهش یافته است، به‌طور مثال قیمت نوشابه از حدود ۱۵ هزار تومان پس از اجرای این طرح در ابتدا به حدود ۱۱ هزار تومان سپس به حدود ۱۰ هزار تومان و اکنون ۹۵۰۰ تومان رسیده و اگر ۳۰ درصد سود آن را محاسبه کنیم قیمت مصرف کننده آن حدود ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان شده است لذا فقط در هر نوشابه حدود ۳۵۰۰ تومان به نفع مصرف کننده می‌شود.

معاون وزیر صنعت بیان کرد: باتوجه به کاهش قیمت کالاها به نفع مصرف کنندگان لذا پشت این کار باید ایستاد، بعضی‌ها در  اجرای این طرح ناله وامصیبت سر دادند که این طرح را عقب بیندازید، آب معدنی برخی از شرکت‌ها از ۴ هزار تومان الان به ۱۶۰۰ تومان رسیده است.

تابش گفت: در استان کرمان ۹۰ درصد واحدهایی که مشمول این طرح بودند، آن را رعایت کردند و سوال اینجا است که ۱۹ درصد مابقی چرا رعایت نکرده‌اند، ما به استان سفر می‌کنیم که دلیل اینکه برخی واحد‌های تولیدی این طرح را اجرا نمی‌کنند چیست و حرف‌ها و دلایل آنها را بشنویم و ابهاماتشان را رفع کنیم.

وی افزود: در این طرح متوسط هزینه پخش را ۱۳ درصد گذاشتیم و با خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به توافق رسیدیم و ظاهراً امروز هیچ‌کس در این طرح بدون سود نیست و هر کس سود منطقی خودش را می‌برد.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه با استناد قانون، عرضه کننده مکلف است قیمت مصرف کننده را روی کالاها درج کند، بیان کرد: امروز یکی از تکالیف ما در استان‌ها درج قیمت مصرف کنندگان توسط خرده‌فروشان است و جرائم خرده‌فروشان اصلاح شده و از تعزیرات استان در این برهه اختیار دارد دو تا پنج برابر جریمه کند.

حدود  ۲۰۰ واحد تولیدی کرمان در مرحله ۴ شامل این طرح می‌شود

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز با بیان اینکه طرح درج قیمت روی کالا طرح خوبی است و تکلیف همه در این زمینه روشن می‌شود، اظهار کرد: در مرحله اول باید اعضای تنظیم بازار به طرح مسلط باشند و اصناف و تولیدکنندگان در این زمینه کمک کنند.

وی بیان کرد: در بحث اطلاع‌رسانی نباید  طرح را برای مردم پیچیده کنیم و رسانه‌ها و کسانی که توان تبیین طرح و مزایا آن را دارند، آن را به طور ساده به مردم بگویند.

مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان در ادامه این جلسه اظهار کرد: در استان کرمان در سه مرحله درج قیمت تولید کننده بر روی کالای تولیدی ۲۴ واحد تولیدی شامل این قانون اجرا شده است.

وی افزود: در مرحله چهارم در استان کرمان، حدود  ۲۰۰ واحد تولیدی شامل این طرح می‌شود و حداکثر سود برای حوزه مصرفی ۳۰ درصد و سرمایه‌ای ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا