کهگیلویه و بویراحمد

معضلی به‌نام نبود میدان میوه و تره‌بار/ شهرداری یاسوج به وعده خود عمل می‌کند؟

یولن یاسوج؛ نسیم راوند_ سالانه حدود ۳۰۰ تن میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که اغلب میوه‌های هسته‌دار شامل سیب درختی، انگور و گردو در مناطق سردسیری و لیمو ترش، مرکبات و زیتون در شهرهای گرمسیری است.

اما علی‌رغم تولید محصولات باغی فراوان، قیمت میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر مناطق گران‌تر است که نبود میدان میوه و تره بار عمده دلیل گرانی میوه در استان است.

 

نبود میدان میوه و تره‌بار باغداران را مجبور کرده که محصول تولیدی را به قیمت خیلی پایین به دلالان بفروشند آنگاه فروشندگان میوه و تره‌بار میوه را با قیمت بالایی از میدان میوه و تره‌بار شیراز یا اصفهان بخرند و در نتیجه با افزایش قیمت به دست مردم برسانند.

فصل برداشت سیب از شهریور و مهر آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۳۰ هزار  تن سیب از باغات استان برداشت شود  اما نبود میوه و تره‌بار و همچنین کمبود سردخانه موجب می‌شود باغداران سیب خود را به قیمت پایینی به دلالان در داخل استان و استان‌های همجوار بفروشند و آنگاه با قیمت بالایی به استان وارد کنیم.

یکی از باغداران منطقه کاکان در همین خصوص گفت: امسال محصول سیب‌مان را با قیمت ۶ هزار تومان فروختیم اما همین سیب در میوه‌فروشی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد تا ۲۰ هزار و بعضا بیشتر به دست مردم می‌رسد.

 

باغدار دیگری هم گفت: بعد از برداشت محصول سیب از باغات کاکان رفتم در شهر یاسوج که آن را بفروشم اما چون میدان میوه و تره‌بار وجود نداشت نمی‌دانستم کجا ببرم و کجا بفروشم،عده‌ای از من سیب را با قیمت ۸ هزار تومان خریدند و جلوی چشم خودم با قیمت ۲۵ هزار تومان فروختند.

معضل نبود میدان میوه و تره‌بار تنها برای سیب نیست. کهگیلویه و بویراحمد رتبه پنجم تولید الو، رتبه ششم تولید انگور و رتبه هشتم تولید هلو را دارد اما تولیدات خود مردم استان اینقدر گران به دست مردم می‌رسد که به جرات می‌توان گفت با این وضع گرانی میوه از سبد خانوارهای بی‌بضاعت کهگیلویه و بویراحمدی حذف شده است.

شهرداری یاسوج هم که متولی راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار است هر بار از راه‌اندازی این میدان در تاریخ خاصی و پیدا شدن سرمایه‌گذار خبر می‌دهد اما تاکنون که خبری از راه‌اندازی این میدان نشده است.

 

در زمان استاندار گذشته کهگیلویه و بویراحمد هم یکبار استاندار  به همراه خبرنگاران از مکانی که قرار بود میدان میوه و تره‌بار شود بازدید شد و شهردار وعده جابه‌جایی ناوگان اتوبوس مستقر در مکان مورد نظر را داد اما خبری نشد و آب از آب تکان نخورد.

حالا دوباره میدان میوه و تره بار بر سر زبان‌ها افتاده و خبر از پیدا شدن سرمایه‌گذار برای این مکان به گوش می‌رسد، اتوبوس‌های فرسوده مکان مورد نظر جابه‌جا شده و شهرداری در حال نو و نوار کردن مکان است.

 

نستهن مقدم شهردار یاسوج در همین خصوص گفت: میدان میوه و تره‌بار یاسوج چندین بار آگهی عمومی شد و سرمایه‌گذار هم انتخاب شده است.

شهردار یاسوج بیان کرد: سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار متعهد شده حداکثر ظرف یک ماه و حداقل تا ۱۰ روز آینده این مکان را راه‌اندازی کند.

باید دید این بار میدان میوه و تره‌بار راه‌اندازی می‌شود و شهرداری به وعده‌اش که می‌تواند مرهمی برای زخم باغداران استان کهگیلویه و بویراحمد باشد عمل می‌کند یا این میدان مانند چند سال اخیر همچنان در کما خواهد بود.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا