بین الملل

معمار تحریم‌های ایران از وزارت خارجه آمریکا جدا شد

معمار تحریم‌های ایران از وزارت خارجه آمریکا جدا شد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «ریچارد نفیو»، معاون «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از او به عنوان معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران یاد می‌شود در حساب کاربری خود در توییتر تأیید کرد که از وزارت خارجه آمریکا جدا شده است.

نفیو در توییتر نوشت: «با توجه به اینکه این موضوع در هفته‌های گذشته مورد توجه عده‌ای قرار گرفته بایستی درباره چند مسئله توضیحاتی ارائه کنم. من روز ۶ دسامبر به دلیل یک اختلاف نظر صادقانه در خصوص سیاست‌ها، تیم ایران [در وزارت خارجه آمریکا] را ترک کردم. هفته گذشته از وزارت خارجه آمریکا جدا شدم.»

او در ادامه نوشت: «با آنکه دیدگاه‌ها و سوابق من همچنان توسط عده معدودی سوءتعبیر می‌شود قصد ندارم در حال حاضر با توجه به ادامه رایزنی‌ها در وین در این خصوص به صورت علنی جزئیات بیشتری ارائه دهم.»

ریچارد نفیو یکی از معماران شبکه تحریم‌های ضد ایرانی است که در کتابش به نام «هنر تحریم‌ها: نگاهی از درون میدان» دیدگاه‌هایش را درباره نحوه استفاده از ابزارهای تحریمی برای ایجاد تغییر رفتار در کشورهای هدف مشخص کرده است. او در این کتاب، بر نقش عوامل روان‌شناختی در ایجاد گزندگی برای تحریم‌ها تأکید کرده است.

رسانه‌های آمریکایی اسفندماه سال گذشته گزارش داده بودند که ریچاد نفیو به عنوان معاون رابرت مالی مشغول به کار شده است.  نفیو  از چهر‌‌ه‌‌های اصلی تیم پشتیبانی مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران در امور تحریم‌ها در وین بوده و پیش از آن، به‌مدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید و قائم مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ آمریکا بوده است.

با آنکه نفیو ۶ دسامبر از میز ایران در وزارت خارجه آمریکا جدا شده بود رسانه‌های آمریکا حدود سه هفته پیش خبر استعفای او را منتشر کردند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده بود که او به دلیل اختلاف با رابرت مالی بر سر نحوه پیشبرد مذاکرات وین از تیم او جدا شده است.

با این حال، تحلیلگران رسانه‌ای شدن این خبر آن هم در بحبوحه هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را یکی از تاکتیک‌های آشنای واشنگتن برای نمایش حسن‌نیت، بدون انجام اقدامات عملی تعبیر می‌کنند.

دولت آمریکا از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عملاً هیچ انعطافی در از سرگیری عمل به تعهداتش در برجام نشان نداده و به جای آن توسل به تاکتیک‌های عملیات روانی برای مقصرنمایی ایران و نمایش حسن نیت از سوی غربی‌ها روی آورده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا