سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

معمای سردی که ریتم قلب را به هم می‌زند

زمان انتشار: 1 نوامبر 2025 ساعت 15:22

دسته بندی: سبک زندگی

شناسه خبر: 620727

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معمای سردی که ریتم قلب را به هم می‌زند

معمای سردی که ریتم قلب را به هم می‌زند

به گزارش یولن از باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشی جدید در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های سرد می‌تواند باعث بروز اختلالات خطرناک ریتم قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی شود.

مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله تخصصی Journal of Cardiovascular Electrophysiology (JCE) منتشر شده است، بیان می‌کند که نوشیدنی‌های سرد مانند لیموناد یا چای یخی ممکن است در برخی افراد منجر به فیبریلاسیون دهلیزی شود. این اختلال که یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین مشکلات قلبی است، با افزایش احتمال تشکیل لخته خون و سکته مغزی همراه است.

در این تحقیق، وضعیت سلامت و عادات غذایی بیمارانی که به فیبریلاسیون دهلیزی (Afib) مبتلا بودند، بررسی شد. نتایج نشان داد که در تعداد قابل توجهی از این بیماران، مصرف مکرر نوشیدنی‌های سرد با آغاز علائم اختلال ریتم قلبی همزمان بوده است.

همچنین، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که پس از قطع کامل مصرف نوشیدنی‌های سرد، علائم بیماری در آنها متوقف شده است. گروه دیگری گزارش دادند که با رعایت نکاتی مانند نوشیدن آرام‌تر یا گرم کردن نوشیدنی قبل از مصرف، شدت علائم آنها کاهش یافته است.

دکتر گرانت سایمونز، یکی از متخصصان قلب در این تیم تحقیقاتی، توضیح داد که احتمالاً این موضوع به دلیل واکنش عصب واگ است. این عصب که نقش کلیدی در تنظیم ضربان قلب دارد، ممکن است در اثر سرد شدن سریع دهان تحریک شود و باعث بروز اختلال در عملکرد قلب گردد.

کارشناسان تأکید دارند که حساسیت به نوشیدنی‌های سرد در همه افراد یکسان نیست؛ اما اگر نوشیدن این نوع مایعات باعث تغییر در عملکرد قلب یا ایجاد علائم غیرمعمول شود، باید به پزشک مراجعه و رژیم غذایی خود را اصلاح کرد.

پژوهشگران پیش‌تر اعلام کرده بودند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین با زوال عقل در سالمندان ارتباطی ندارد.

۲۳۳۲۳۳

حتما بخوانید : کیهان: چقدر خوبه این نسلZ / دهه شصتی‌ها مواجهه متفاوتی با بحران جنگ داشتند
برچسب ها
بیماری قلبی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • توصیه‌هایی درباره نحوه صحبت والدین با کودکان در شرایط بحرانی و جنگ/ چه جملاتی را نباید به آن‌ها گفت؟
    توصیه‌هایی درباره نحوه صحبت والدین با کودکان در شرایط بحرانی و جنگ/ چه جملاتی را نباید به آن‌ها گفت؟ 2 هفته پیش
  • راز خودشیفتگی فاش شد؛ ژن‌ها مقصرند یا تربیت خانوادگی؟
    راز خودشیفتگی فاش شد؛ ژن‌ها مقصرند یا تربیت خانوادگی؟ 2 هفته پیش
  • چرا سیب‌زمینی‌های بشقاب دیگران خوشمزه‌تر است؟
    چرا سیب‌زمینی‌های بشقاب دیگران خوشمزه‌تر است؟ 2 هفته پیش
  • مرفه‌ترین کشورهای جهان کدامند؟/ جدول
    مرفه‌ترین کشورهای جهان کدامند؟/ جدول 2 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 12218
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 15500
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 11379
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 392
  • بوشهر 165
  • بین الملل 22862
  • تبلیغات 26
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 437
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 9697
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 8330
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود نرم افزار |  گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور