سمنان

منابع مالی بنیاد شهید تنها ۴۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد/ حجم زیادی از عناوین قانونی اجرا نشده است

به گزارش یولن از سمنان، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عصر امروز در دیدار با شماری از نمایندگان خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران استان سمنان در سالن همایش‌های موزه دفاع مقدس این استان اظهار کرد: رئیس‌جمهور پس از سفر به استان سمنان، به جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران قول داده بودند که نماینده او خدمت مردم استان برسد و سخنانشان را بشنود.

وی بیان کرد: جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران انتظار داشتند تا مسائل آنها در قالب سفر استانی رئیس‌جمهور هم شنیده شود و از این‌رو، امروز در استان سمنان حضور یافتیم تا مطالب این عزیزان را از نزدیک بشنویم و البته این دست سفرهای استانی همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سمنان، چهارمین استانی است که در قالب سفرهای استانی در آن حضور می‌یابیم و پس از دستور رئیس‌جمهور نیز در کمتر از یک هفته خدمت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران این استان رسیدیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه هم‌رزم رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس بوده و بعدها نیز در استان سمنان مسؤولیت داشته است، تصریح کرد: فضای استان سمنان را به‌خوبی می‌شناسم و مسائل مهم شما را می‌دانم و تمام تلاش ما بر این است تا این مسائل و مشکلات رفع شود.

او ادامه داد: آنچه ما به لحاظ قانونی، وظیفه داریم در قبال خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران انجام دهیم، بسیار گسترده است و حجم زیادی از عناوین قانونی در ۴۰ سال گذشته تاکنون اجرایی نشده یا درباره بخشی از جامعه هدف اجرا شده و درباره بخش دیگر اجرا نشده است و باید به همه این‌ها توجه داشت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: اگر بخواهیم تمام قوانینی که درباره جامعه ایثارگران وجود دارد، را اجرا کنیم، باید بدانیم چقدر منابع مالی موردنیاز است و فاصله ما با بودجه سنواتی چقدر است که بررسی و احصای این مسأله در دستور کار بنیاد شهید قرار گرفته است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در یک بررسی اجمالی که از این فرآیند انجام شد، اگر وظایف فرهنگی بنیاد شهید را کنار بگذاریم و در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت هیچ وظیفه‌ای برای خود متصور نباشیم که طبق قانون دارای وظیفه هستیم، و صرفاً به مسائل معیشتی، اشتغال و … بپردازیم، منابع مالی ما تنها ۴۰ درصد هزینه‌های واقعی را پوشش می‌دهد.

او بیان کرد: بسیاری از درخواست‌های خانواده‌های شهدا و ایثارگران هنوز به قانون تبدیل نشده است و اینکه فرزند فرزندان شهید و برادران و خواهران شهدا و ایثارگران مورد پوشش قرار گیرند، هنوز به قانون تبدیل شده است و گلایه‌های این بخش باید دقیق بیان شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: قانون بودجه امسال، حجم قانون‌گذاری‌ها را بسیار زیاد کرده و ریز این مسائل جمع‌آوری و در معاونت حقوقی بنیاد شهید دسته‌بندی و به دولت تحویل شده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: اگر دولت بپذیرد و منابع مالی لازم را پیش‌بینی کند، بسیاری از برنامه‌ها اجرا می‌شود و بخشی از این موارد نیز باید به مجلس برود و تلاش داریم تا قوانین زائد را حذف کنیم.

او گفت: برخی حرف‌هایی که در این نشست زده شد، ارتباطی به رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ندارد و در حوزه اشخاص حقیقی مطرح است و بنیاد هیچ نوع اعمال مدیریتی روی این مسائل ندارد که بخواهد آن را راهبری کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: گلایه درباره حوزه‌های قانونی که در اختیار ما نیست، چندان قابل‌قبول نبوده و باید در حوزه اختیارات و موضوعات بنیاد شهید مورد درخواست قرار گیریم و ما نیز پاسخگو خواهیم بود و مسائل خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران دنبال می‌شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: اصلاحات در مجموعه‌های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز و برنامه جامعی در این زمینه تهیه شده است و برخی از این مجموعه‌ها تغییر ماهیت خواهند داد.

او گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت سفرهای دولت قرار خواهد گرفت و در سفر انجام‌شده به استان سمنان، متأسفانه پروژه شاهرود در ردیف و مصوبات قرار نگرفته اما در مرکز در قالب مصوبه سفر آن را پیگیری خواهیم کرد و در مسائل حقوقی نیز استانداری سمنان باید به بنیاد شهید کمک کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: برخی سخنان سازمان زمین شهری در ارتباط با بنیاد شهید جزو عجایب روزگار است؛ بنیاد، متعلق به خانواده‌های معظم شهدا و نهادی انقلابی است که تحت نظارت رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل می‌کند و رئیس آن نیز معاون رئیس‌جمهور است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در حوزه‌های اشتغال و مسکن در قالب برنامه دولت به‌صورت ویژه به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران توجه خواهد شد و البته دولت می‌کوشد این مسائل را در کل کشور حل و فصل کند.

او ادامه داد: سهمیه مشخصی در قالب برنامه مسکنی دولت به ایثارگران هر استان اختصاص یافته است که در همین بخش، پنج درصد سهمیه طرح جهش تولید مسکن برای خانه‌دار کردن ایثارگران فاقد مسکن اختصاص می‌یابد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اعطای وام دیگر برنامه اصلی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و ما در راستای توانمندسازی و ایجاد شغل و برگشت هزینه‌های سرمایه‌گذاری از محل ایجاد شغل تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا