بین الملل

منابع یمنی از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس خبر دادند

منابع یمنی از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس خبر دادند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، منابع محلی و نظامی در استان‌های مختلف یمن از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس از جمله حملات هوایی، توپخانه‌ای و تیراندازی با سلاح سبک از سوی ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان دولت منصور هادی با گذشت چهار روز از اعلام آتش‌بس دو ماهه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری سبأنت، پهپادهای شناسایی و تهاجمی ائتلاف سعودی ۳۴ مرتبه در آسمان استان‌های مأرب، حجه، صعده، لحج و مناطق مرزی به پرواز درآمده‌اند. در استان تعز، یک پهپاد تهاجمی اقدام به بمباران منازل غیرنظامیان در منطقه «الوازعیه» کرد که هنوز از میزان تلفات آن خبری منتشر نشده است.

حملات توپخانه و راکتی نیز بخش دیگر این موارد را تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ مورد حمله توپخانه‌ای در مناطق مختلف به مواضع نیروهای دولت صنعاء رصد شده است. طبق این گزارش مقر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در منطقه «الکساره»، «البلق الشرقی» و «صرواح» در استان مأرب واقع در مرکز یمن و مناطق «العریم» و «الشرفه» در استان الجوف واقع در شمال یمن هدف گلوله توپخانه قرار گرفته است.

به گفته این منابع نظامی، در منطقه «الاحطوب» واقع در استان تعز (جنوب غرب)  و منطقه «حید الحنتیش» در استان لحج (جنوب یمن) نیز شاهد حملات توپخانه‌ای ائتلاف سعودی بود. علاوه بر این در استان مأرب، شبه‌نظامیان دولت منصور هادی اقدام به ایجاد مستحکمات دفاعی و راههای جدید کردند.

موارد نقض آتش‌بس پس از آن است که «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن سیزدهم فروردین ماه جاری از آغاز برقراری آتش‌بس دو ماهه در یمن خبر داد.

علاوه بر این‌ها ۷۵ مورد تیراندازی نیز به سوی خانه‌های مردم و مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی در استان‌های مأرب، تعز، حجه، الجوف، صعده، الضالع، البیضاء و مناطق مرزی گزارش شده است.

روز گذشته (سه شنبه) نیز یک منبع در اتاق عملیات ارتباط و هماهنگی ارتش یمن خبر داد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ائتلاف سعودی و شبه نظامیان دولت مستعفی یمن، هشتاد و دو بار آتش‌بس سازمان ملل را نقض کرده است.

موارد ذکر شده پس از آن است که «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن سیزدهم فروردین ماه جاری از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد. به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمد و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.

گروندبرگ در بیانیه ای اعلام کرد: طرف‌های درگیری در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس(انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از ساعت ۱۷ دوم آوریل به اجرا در می‌آید. بر اساس این آتش‌بس همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود.

بر اساس بندهای این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود.از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن تاکید کرد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا