بین الملل

مناقشه اف-۳۵ محور اصلی گفت‌وگوی اردوغان و بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت که مناقشه آنکارا و واشنگتن بر سر جنگنده‌های اف-۳۵ از اولویت‌های دستورکار مذاکرات آتی او با «جو بایدن» همتای آمریکایی در گلاسکو اسکاتلند خواهد بود.

وی در این خصوص تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دستورکار در رم و گلاسکو تغییر کرده است. به احتمال زیاد، نشست ما نه در رم، بلکه در گلاسکو برگزار خواهد شد. و در آن البته، مهمترین موضوع مسئله اف-۳۵ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور ترکیه یادآور شد که آنکارا پیش‌تر ۱.۴ میلیارد دلار برای این جنگنده‌ها پرداخت کرده است.

اردوغان اظهار داشت: باید در مورد این پرداخت صحبت کنیم و اینکه برنامه بازپرداخت این مبلغ [از آمریکا] چه خواهد بود.

کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا آماده دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سفر آتی خود به اروپاست، اما هیچ چیزی نهایی نشده است.

بایدن قرار است روز پنجشنبه عازم ایتالیا شود و روز جمعه قبل از شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در رم با پاپ فرانسیس در شهر واتیکان دیدار کند. هفته آینده وی به گلاسکو برای شرکت در اجلاس رهبران جهان در تاریخ اول و دوم نوامبر در آغاز بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا موسوم به «کُپ۲۶» سفر خواهد کرد.

اردوغان در هر دو گردهمایی شرکت خواهد کرد و در صورت هماهنگی برنامه‌های او و بایدن، امکان برگزاری یک جلسه بین آن‌ها وجود دارد. 

اردوغان پیش‌تر گفته بود واشنگتن از آنکارا دعوت کرده تا جنگنده‌های اف-۱۶ را به عنوان بازگشت سرمایه خود در برنامه اف-۳۵ خریداری کند.

مناقشه بین آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از برنامه اف-۳۵ شد، بعد از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. در پاسخ، واشنگتن فروش جت‌های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه لغو کرد. با این حال ترکیه تاکید کرد که پدافند هوایی روسیه هیچ تهدیدی برای امنیت آمریکا یا ناتو ندارد.

روسیه و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای تحویل چهار باتری اس-۴۰۰ امضا کردند. تحویل تمام اجزای سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ به ترکیه در سال گذشته تکمیل شد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا