خراسان جنوبی

مهاجران سیبری در خراسان‌جنوبی

خبرگزاری یولن – خراسان‌جنوبی؛ اینجا دورنمایی از تابلوی زیبا طبیعت را می‌توان در نقطه نقطه آن به نظاره نشست و زیبایی‌های آن را ثبت دفتر ذهن، قلب و چشم کرد.

اینجا بومی وصف‌ناشدنی را کردگار عالم به زیبایی تمام به تصویر کشیده است تا هر به گوشه‌اش که نظر می‌افکنی فقط زیبایی، یک رنگی و غیره را ببینی.

تالاب کجی نمکزار نهبندان که نمایشگاه تمام نمایی از زیستگاه بیابانی- تالابی است این روزها منتظر مهربانی ابرهایی است که کمتر به مهمانی آسمان خراسان‌جنوبی و به طبع  این زیست‌بوم زیبا و منحصر به فرد می‌آیند.

 اگر آسمان بر سر خراسان‌جنوبی می‌گریست این روزها باید شاهد مهاجران سیبری در این زیست‌بوم می‌بودیم اما چون قهر طبیعت همچنان ادامه‌دار است با اینکه مهاجرت پرندگان سیبری به آبگیرها، سدها، و تالاب‌ها در همه نقاط آغاز شده میهمانانی از سیبری هم خود را به خراسان‌جنوبی رسانده‌اند  اما کمتر پرنده‌ای به واسطه خشکی تالاب کجی نمکزار نهبندان که در سال‌های ترسالی میزبان تعداد بسیاری بالای از پرندگان مهاجر بود امسال نیز همانند سال قبل تعداد کمی مهمان را پذیرایی می‌کند چرا که خشک و تشنه لب است و هنوز هم چشمه‌های زیر زمینی این تالاب به واسطه پاییز بی‌باران نجوشیده و آن مقدار آبی هم در که در سفره‌های زیر زمینی است به وسیله چاه‌های کشاورزی در حال مکیدن است.

تالاب کجی خشک

«کوهستانی» رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان در گفت‌وگو با یولن، اظهار داشت: تالاب کجی نمکزار شهرستان این روزها خشک و به واسطه نامهربانی ابرها  آبگیری آن انجام نشده است.

وی به مشاهده پرندگان مهاجر سیبری در دیگر آبگیری نهبندان اشاره و بیان داشت: در تالاب تعداد پرندگان مهاجر به واسطه خشک بودن آن کمتر دیده می‌شود و اگر محاسبات کارشناسان هواشناسی اشتباه باشد و بارانی ببارد به طور حتم شاهد حضور مهمانان و مهاجران بیشتری از سیبری در این زیست‌بوم استان خواهیم بود.

تغییر اقلیم تغییر تقویم تالاب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با اشاره به اینکه جوشش چشمه‌های زیر زمینی تالاب از آبان‌ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: تغییر اقلیم سبب شده تا تقویم ورودی و خروجی پرندگان مهاجر و جوشش چشمه‌ها نیز تغییر کند هر چند حفر چاه‌های عمیق و برداشت بی‌رویه آب از این منابع نیز سبب شده تا آب‌دهی چشمه‌های تالاب با چالش مواجه شود.

کوهستانی اضافه کرد: پرندگان مهاجر پاییز را مهمان تالاب کجی و دیگر آبگیرها بوده و با شروع فصل زمستان بازگشتشان به سیبری آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس آمارگیری سال قبل حدود ۵ هزار پرنده مهاجر مهمان این تالاب و دیگر زیست‌بوم‌های آبی نهبندان بودند، افزود: به طور حتم امسال نیز تعداد پرندگان مهاجر بیش از این نباشد.

منطقه کجی نمکزار نهبندان واقع در حوضه آبریز شرق از سال ۱۳۸۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سرانجام از سال ۱۳۸۹ به عنوان پناهگاه حیات‌وحش کجی نمکزار نهبندان معرفی شد. محدوده تالابی پناهگاه از سال ۱۳۹۱ در فهرست تالاب‌های ملی کشور قرار گرفته است.

وسعت پناهگاه این زیست‌بوم ۲۲ هزار و ۲۱۹ هکتار و عرصه تالابی آن ۷۰۰ هکتار، عمق تالاب هم در سال‌های متفاوت و شرایط آبی مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی و منبع تأمین آن نیز رواناب سطحی و آب زیرزمینی است.

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی پناهگاه

تالاب کجی نمکزار نهبندان شوره­‌زاری وسیع در ۷۵ کیلومتری شمال شهر نهبندان است که به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع زهاب منطقه شده و با توجه به اینکه شوری خاک آن نیز زیاد است به دریاچه نمکی تبدیل شده است.

از آنجایی که در برخی از فصول سال دارای آب بوده، محل امنی برای پرندگان مهاجر آبزی است و همه ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌­دهد.

در فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی، گونه­‌های مختلفی از قبیل باکلان بزرگ، حواصیل خاکستری، اگرت، بوتیمار، اکراس سیاه، فلامینگوی بزرگ، غاز خاکستری، خوتکا، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، یلوه کوچک، چنگر، سلیم خرچنگ‌خوار، سلیم طوقی کوچک، آبچلیک، فالاروپ گردن سرخ، پاشلک معمولی، سنقر تالابی، ماهی خورک در آن به چشم می­‌خورند.

انتهای پیام/۶۷۹۱۵/ح/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا