سلامت

موج ششم کرونا در کمین پایتخت؛ رعایت پروتکل‌ها چاره کار

به گزارش یولن، براساس رنگ بندی جدید کرونایی کشور، در زمان حاضر  ۳۳ شهر قرمز، ۹۵ شهر نارنجی، ۲۲۰شهرستان زرد و ۱۰۰ شهر نیز آبی است و تهران نیز در میان شهرها و رنگ بندی ها هفته گذشته رنگ خود را از نارنجی به زرد تغییر داد تا نشان دهد با همراهی مردم در واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی می توان به رنگ آبی رسید و ریشه کرونا را در پایتخت خشکانید و به چرخه شیوع بیماری کووید- ۱۹ در کشور پایان داد.

با وجودی که روند بستری  بیماران در تهران نزولی است و هنوز شواهدی مبنی بر آغاز موج ششم کرونا در این کلانشهر مشاهده نشده است اما هشدارها و توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان را باید جدی گرفت چرا که همه شرایط حاکی از آن است که چنانچه پروتکل ها رعایت نشود شهروندان تهرانی در مقابل موج و سویه جدید کرونا قرار خواهند گرفت.

آنطور که فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا تهران در نشست ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا استان اشاره کرد در بحث مقابله با ویروس کرونا در پایتخت اقدامات بهتری نسبت به میانگین کشوری انجام شده است اما موضوع مهم اینکه ابتلا به این ویروس هفته گذشته در دنیا ۳۵ درصد رشد داشته است و این می تواند هشداری برای ما باشد.

علیرضا زالی با بیان مشاهده نوع جدید ویروس جهش یافته دلتا پلاس کرونا در برخی از کشورها، گفت: ١١.٧ دهم از جمعیت انگلستان به این واریانت جدید مبتلا شده اند و در هفت ایالت آمریکا، مالزی، اوکراین، رومانی و روسیه نیز گسترش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه دیده شده است، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا دلتا پلاس وارد کشور نشود.

در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها عجله نکنیم

همت دولت سیزدهم در تولید و واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری در یکی دو ماه گذشته اگر چه موجب تحسین همگان در داخل و خارج قرار گرفته است اما کارشناسان با این وجود هشدار می دهند که نباید در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها عجله کنیم و ناخواسته در دام موج جدیدی از کرونا قرار بگیریم.

کارشناسان معتقدند که برای لغو محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها یا برگزاری مراسم مذهبی و آیینی نباید هیچ عجله‌ای کرد و لغو محدودیت‌ها باید بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و سپس با رصد نتایج آن مرحله به مرحله بازگشایی‌ها را انجام داد؛ موضوعی که مورد توجه حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز قرار گرفته و روزنامه ایران آن را منتشر کرده است.

این اپیدمیولوژیست در اظهاراتی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مردم ۲ دُز واکسن کرونا را زده‌اند، گفته است: سرعت تزریق واکسن قابل تحسین است اما نباید در بازگشایی‌ها شتاب‌زده عمل کنیم.

سوری اضافه می کند: از طرفی هیچ واکسنی ادعا نکرده ایمنی ۱۰۰ درصدی در افراد ایجاد می‌کند. افرادی که یک دُز واکسن زده‌اند این برداشت اشتباه را دارند که ایمنی ایجاد شده است؛ در حالی که افرادی هم که ۲ دُز واکسن زده‌اند تا مدتی ایمن هستند و به مرور سطح ایمنی پایین می‌آید.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می افزاید: برای همین  دنیا به فکر تزریق دُز بوستر است . واکسیناسیون یک مسئولیت اجتماعی است و تا زمانی که به اشباع مورد نظر در واکسیناسیون یعنی تزریق واکسن حداکثر ۸۵ درصد جمعیت کامل نرسیم همچنان ویروس میزبان کافی در جامعه در اختیار دارد و مبتلا می‌کند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا نیز در اظهاراتی به بازگشایی ها پرداخته است و می گوید: مراکز عمومی مانند ورزشگاه‌ها، سینماها و مدارس هنگامی باید بازگشایی شود که هر ۲ روز واکسن تزریق شده باشد و ۱۴ روز هم از تزریق دوز دوم گذشته باشد و از همه مهمتر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند. در غیر این صورت علی‌رغم کاهش تعداد افراد مبتلا در هفته‌های گذشته با افزایش ابتلا مواجه خواهیم بود.

دکتر حسین کرمانپور با اشاره به بازگشایی مدارس ادامه می دهد: هنگامی که دانش‌آموزان ۲ دُز واکسن را تزریق کرده باشند، ۱۴ روز از تزریق دُز دوم گذشته باشد و درعین حال تمام پروتکل‌ها رعایت شود، می‌توان از حضور آنها در مدارس سخن گفت.

موج ششم کرونا در کمین پایتخت؛ رعایت پروتکل‌ها چاره کار

شرایط کرونایی عادی‌انگاری نشود

عضو هیات علمی و استاد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در خصوص بازگشایی دانشگاه ها از اول آذر ماه به یولن گفت: شروع حضوری کلاس ها از آذر ماه در حالی که بیشتر کلاس های ترم جاری به صورت برخط برگزار شده از نظر من جز خطر ابتلا در این فصل از سرما که با همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا روبه رو هستیم، اثری ندارد.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با اشاره به روند واکسیناسیون افزود: گاهی که با دانشجوهایم در خصوص واکسن صحبت می کنیم متوجه شده ام که هنوز برخی به هر دلیلی حتی اولین دُز را دریافت نکرده اند و درصدی هم فقط یک دُز تزریق کرده اند، که به نظر من بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با وجود این شرایط ریسک بالایی دارد.

دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های تهران هم با اشاره به اینکه برای حضور در دانشگاه بیشتر نگران ۲ فرزندش است به یولن گفت: پسر کوچکم دبستانی است، این ترم هفته ای ۲ بار به مدرسه میرفت که سه روزی است حالت تهوع و تب دارد و و من نگرانم که نکند مبتلا شده باشد؛ چرا که بازیگوش است و من نمیدانم زمانی که در مدرسه است پروتکل ها را رعایت می کند یا نه و معلم ها هم مگر چقدر می توانند دانش آموزان را کنترل کنند.

هنگامه طاهری ادامه داد: آموزش مجازی در این ۲ سال هم برای پسر بزرگم که کلاس دهم است و هم پسر کوچکم بسیار سخت بود، اما این سختی آموزش مجازی را به هر روز دلهره داشتن برای شرایط سلامت پسرانم تا تکمیل روند واکسیناسیون و رسیدن به شرایط کرونایی مطمئن تر ترجیح می دهم.  

ذبیح الله حسینی که خود را کارمند دولتی معرفی کرد نیز از ساده انگاری همکارانش گله کرد و به خبرنگار یولن گفت: از وقتی که دورکاری ها تمام شده بیشتر با همکارانم در ارتباط هستم و نه تنها تعدادمان به حالت عادی برگشته بلکه فاصله اجتماعی هم به حالت عادی و پیش از کرونا برگشته است.

وی ادامه داد: اکثر کارکنان در اداره ای که من مشغولم هر ۲ ذز واکسن را دریافت کرده اند اما از خانواده و مخصوصا بچه هایمان تعداد زیادی هنوز حتی دُز اول را تزریق نکرده اند و با این شرایط از عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل ها از سوی همکارانم نگرانم که ناقل به خانه نروم و امیدوارم روند واکسیناسیون تکمیل و فرهنگ سازی بعد دریافت واکسن ایجاد شود.

موج ششم کرونا در کمین پایتخت؛ رعایت پروتکل‌ها چاره کار

۷۷ درصد تهرانی‌ها دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند

استاندار تهران با اشاره به اینکه ۷۷ درصد تهرانی‌ها دُز اول واکسن کرونا و ۴۴ درصد هم واکسن دُز دوم را دریافت کرده‌اند، گفت: هدف گذاری اولیه واکسیناسیون در استان تهران ۸۵ درصد است.

محسن منصوری افزود:‌ جلسات در سطح شهرستان‌ها با محوریت مدیریت و مقابله با کروناویروس باید با جدیت، دقت و آینده‌نگری برگزار شود و فرمانداران باید این موضوع را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.

استاندار تهران اضافه کرد: باید به محض افزایش آمارهای کرونایی موضوع به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و تمامی تدابیر لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتخاذ شود.

وی ادامه داد: باید همه دستگاه‌ها کمک کنند شیب نزولی شکل گرفته باقی بماند. در حال حاضر وضعیت عمومی استان تهران در حوزه کرونا خوب است اما باید مراقبت‌ها را در دستور کار قرار دهیم، چرا که اگر غفلتی صورت بگیرد ما را به سمت پیک ششم سوق خواهد داد.

منصوری گفت: یکی از مباحثی که باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد موضوع واکسیناسیون است. در حال حاضر در استان تهران ۷۷ درصد دُز اول و ۴۴ درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند که آمار قابل قبولی است.

استاندار تهران تاکید کرد: اما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف‌گذاری که ۸۵ درصد پیش‌تر تعیین شده بود دست پیدا کنیم، ضمن اینکه ما قله هدف‌گذاری را به ۹۰ درصد افزایش خواهیم داد؛ لذا این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از هر گونه عادی انگاری در مدیریت و مقابله با ویروس کرونا افزود: طرح احسان و کمک مؤمنانه در ابتدا به شکل بسیار خوبی اجرایی شد؛ اما هر چه این طرح جلو رفت کمرنگ‌تر شد. باید این موضوعات به صورت جدی پیگیری شود و در دستگاه‌ها نیز نباید نسبت به مصوبات عادی‌انگاری رخ دهد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار تلفات روزانه کرونا را دیروز (سه شنبه) ۱۱۲ نفر اعلام  کرد که می‌توان آن را یک رکورد کاهشی پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور دانست.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.  

اما طی هفته های اخیر به همت دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفت و روز ۱۵ آبان ماه پس از حدود دو ماه از عبور خیز پنجم، رقم ۱۲۰ یعنی کمترین تلفات روازنه تجربه شد.

از روز دوشنبه تا روز سه شنبه ۱۸ آبان ماه، ۱۱۲ بیمار کووید – ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر رسید.

تا کنون در کشورمان ۵۵ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۵۴ نفر دُز اول، ۴۰ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۹۸ نفر دُز دوم و ۲۶۸ هزار و ۶۳۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۹۹۰ دُز رسیده است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا