سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

3 هفته پیش

موسویان: آمریکا در وضعیت سختی برای مذاکره با ایران قرار دارد چون جای هیچ اعتمادی را باقی نگذاشته است

زمان انتشار: 27 ژوئن 2025 ساعت 10:26

دسته بندی: بین الملل

شناسه خبر: 579753

زمان مطالعه: 8 دقیقه

موسویان: آمریکا در وضعیت سختی برای مذاکره با ایران قرار دارد چون جای هیچ اعتمادی را باقی نگذاشته است

موسویان: آمریکا در وضعیت سختی برای مذاکره با ایران قرار دارد چون جای هیچ اعتمادی را باقی نگذاشته است

به گزارش یولن، سید حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و دیپلمات و مذاکره کننده سابق هسته ای ایران روز پنجشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ آمریکا افزود: حقیقت این است که برای اولین بار در تاریخ، تاسیسات هسته ای یک کشورغیراتمی توسط دو کشور اتمی مورد حمله نظامی قرار گرفت. این یک فاجعه برای نظام جهانی عدم اشاعه و معاهده ان پی تی است. از این به بعد، مساله اصلی ایران این خواهد بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده ان پی تی چگونه می تواند امنیت تاسیسات هسته ای ایران تامین کند؟ زیرا طبق اساسنامه آژانس و مقررات جهانی، هیچ کشوراتمی حق حمله به تاسیسات هسته ای یک کشورغیراتمی که تحت نظارت پادمان آژانس میباشد، را ندارد.

به گزارش ایرنا، موسویان با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل در مورد اهداف اصلی حمله به ایران شکست خوردند، گفت: آمریکا و اسرائیل نمی توانند دانش فنی ایرانیان را با بمباران از بین ببرند. ایران به دانش هسته ای دست یافته و این دانش هم با عملیات نظامی قابل نابود کردن نیست.

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا تصریح کرد: تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت توافق پادمان آژانس بود که مورد حملات نظامی آمریکا و اسرائیل قرار گرفت. خسارت اصلی این است که نظام جهانی عدم اشاعه با حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران عملا فروپاشید. چون آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل نه تنها هیچ اقدامی در حمایت از ایران بعنوان قربانی تجاوز نظامی دو کشور اتمی نکردند بلکه حتی قادر به صدور یک بیانیه محکومیت هم نبودند.

موسویان ادامه داد: واقعیت مهمتر این است که گزارش آژانس تصریح کرده که هیچ نشانه ای از اقدام ایران برای ساخت سلاح هسته ای ایران ندارد. در تمام گزارشهای آژانس در ۲۳ سال گذشته تصریح شده که نشانه ای از انحراف برنامه هسته ای ایران بسمت ساخت بمب هسته ای وجود ندارد. ارزیابی سازمانهای امنیتی آمریکا هم از سال ۲۰۰۷ تا کنون به همین حقیقت اشاره کرده اند.

مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران گفت: اما آمریکا با حملات نظامی اخیر، در شرایط دشوارتری برای مذاکره با ایران است. چون ترامپ در دوره اول ریاست جمهوریش برجام را زیر پا گذاشت در حالیکه ایران به تعهداتش کاملا پایبند بود، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس هم طی قطعنامه های خود، برجام را تصویب کرده بودند. اما آمریکا همه قطعنامه ها را نقض کرد و سنگین ترین تحریمها را بر ایران تحمیل کرد.

موسویان افزود: ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری خود نیز ایران را به مذاکره دعوت کرد، نماینده وی استیو ویتکاف با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران مذاکره کرد و روی اصول توافق کردند و در آستانه نهایی کردن توافق بودند که اسرائیل به ایران حمله کرد. لذا آمریکا در وضعیت سختی برای مذاکره با ایران قرار دارد چون جای هیچ اعتمادی را باقی نگذاشته است.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی روز ۲۳ خردادماه با نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران، مناطقی در تهران و برخی دیگر از شهرها از جمله تأسیسات هسته‌ای کشور را هدف حمله نظامی قرار داد. در این اقدام تروریستی، شماری از دانشمندان، نظامیان و شهروندان غیرنظامی به شهادت رسیدند.

به دنبال این جنایت رژیم صهیونیستی، رهبر معظم انقلاب در پیامی خطاب به ملت بزرگ ایران، فرمودند: رژیم باید منتظر مجازاتی سخت باشد. دست قدرتمند نیروی مسلح جمهوری اسلامی او را رها نخواهد کرد باذن‌الله.

در ادامه این تجاوز، ایالات متحده آمریکا نیز بامداد یکشنبه (اول تیرماه) با حمله مستقیم به سایت‌های هسته‌ای فردو، نطنز و اصفهان، عملاً به جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران پیوست.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دوم تیرماه در بیانیه ای اعلام کرد: در پی تجاوز نظامی آشکار رژیم جنایتکار ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران و نقض صریح حقوق بین‌الملل، با تدبیر شورای عالی امنیت ملی و راهبری قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” با رمز مقدس یا اباعبدالله الحسین (ع) در عملیات بشارت فتح پایگاه‌ العدید قطر را هدف تهاجم ویرانگر و قدرتمند موشکی قرار داده است. این پایگاه، مقر سرفرماندهی نیروی هوایی و بزرگترین دارایی راهبردی ارتش تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا است.

و سرانجام سوم تیرماه رئیس‌جمهوری آمریکا توافق آتش‌بس میان ایران و رژیم اسرائیل را اعلام کرد و جمهوری اسلامی ایران هم با بیان اینکه آغازگر جنگ نبوده است تصریح کرد که اگر رژیم اسرائیل تهاجم غیرقانونی خود را متوقف کند، ایران نیز قصدی برای ادامه پاسخ ندارد.

310310

حتما بخوانید : حمله مُهره‌های امارات در یمن به یک مسجد به جرم دعا برای غزه!
برچسب ها
رژیم صهیونیستی اسرائیل
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 12218
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 15500
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 11379
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 392
  • بوشهر 165
  • بین الملل 22862
  • تبلیغات 26
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 437
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 9697
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 8330
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش
  • 3 هفته پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود نرم افزار |  گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور