سلامت

موضوع کمبود پزشک سیاه‌نمایی نیست/ جراح قلب اطفال نداریم

موضوع کمبود پزشک سیاه‌نمایی نیست/ جراح قلب اطفال نداریم

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت یولن، محمد رئیس زاده روز شنبه در حاشیه برگزاری نشست خبری نخستین همایش گوارش و کبد افزود: دغدغه مهم نظام سلامت کشور، تمایل نداشتن پزشکان عمومی و جراحان عمومی به سمت تحصیل در رشته‌های تخصصی مانند جراحی قلب است. به دلیل نامتناسب بودن نظام پرداخت، بسیاری از آنها تمایلی به گرفتن تخصص ندارند و حتی مهاجرت می کنند.

وی اظهار داشت: البته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلساتی که برگزار می‌کنیم، به شدت تلاش می کند تا برای حل این مشکل تسهیلاتی فراهم شود اما باید راهکار اساسی در این زمینه گرفته شود زیرا دغدغه مهمی است که کشور چند سال دیگر با کمبود جراح مواجه خواهد شد.

رئیس زاده ادامه داد: با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مسئله کمبود پزشک حل نمی‌شود، خطر پسرفت در برخی رشته‌های پزشکی وجود دارد و اکنون کسی حاضر نیست جراحی قلب بخواند، رشته‌های ضروری در کشور خالی می‌مانند و باید از کشورهای دیگر جراح بیاوریم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال، جراح قلب اطفال نداریم و ممکن است چند سال دیگر از خارج بیاوریم و این موضوع ضربه بزرگی به نظام سلامت کشور وارد می‌کند.

رئیس زاده با بیان اینکه مهاجرت پزشکان روند رو به صعود دارد، اظهار داشت: نباید به سادگی از این بحث عبور کرد، نیاز به عزم و ارایه راهکارهای اساسی و کارشناسی در زمینه جبران کمبود پزشک و مهاجرت پزشکان داریم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت ارائه خدمات در کشور باعث اعتماد مردم به جامعه پزشکی شده است گفت: از مهمترین اقدامات، ارتقای حوزه آموزش است تا مردم با اعتماد بیشتر به جامعه پزشکی، خدمات باکیفیتی را در شبکه بهداشت و درمان دریافت کنند.

رئیس زاده، پوشش بیمه‌ها در بخش خصوصی را کافی ندانست و افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها، در راستای کاهش هزینه‌های سلامت، سازمان نظام پزشکی می‌تواند در مورد تعرفه به خدمات بخش خصوصی اقدام کند؛ متاسفانه این قانون اعمال نشده، پرداختی مردم در بخش خصوصی بالا رفته و راه حل آن اجرای این قانون است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا