بین الملل

نامه ضد ایرانی قانونگذاران کنگره به وزیر خارجه آمریکا

نامه ضد ایرانی قانونگذاران کنگره به وزیر خارجه آمریکا

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور خواستار ارائه توضیحاتی در مورد مذاکرات دولت جو بایدن با ایران در وین شدند.

به گزارش «دیلی کالر»، «جیمز کومر» عضو ارشد کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا، «گلن گراثمن» عضو ارشد کمیته امنیت ملی و «ویرجینیا فاکس» با همراهی دیگر اعضای جمهوری‌خواه کمیته نظارت در نامه مذکور نوشتند که در حال نظارت بر تلاش دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران هستند و ابراز نگرانی کردند که دولت آمریکا به ادعای آن‌ها «توافق سخاوتمندانه‌تری نسبت به برجام» به ایران ارائه دهد.

آن‌ها در ادامه با تکرار اتهامات علیه ایران مدعی شدند: گزارش‌ها درباره مذاکرات در حال انجام با ایران نگرانی‌های جدی در مورد اینکه چرا دولت آمریکا مایل به تعامل و ارائه دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی به کشوری که با منافع آمریکا مخالف است، ایجاد می‌کند. ایران یک دولت حامی تروریسم است و زمانی که توانایی هسته‌ای در اختیار داشته باشد، می‌تواند آن را به عنوان سلاح علیه ملت و متحدان ما استفاده کند.

این قانونگذاران کنگره از دولت آمریکا خواستند با ایران مذاکره نکند و تصریح کردند: «بسیاری بر این باور بودند که برجام به اندازه کافی توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای را محدود نمی‌کند. علاوه بر این، گزارش‌های خبری اخیر در مورد اقدامات خصمانه ایران علیه مقامات و دارایی‌های آمریکایی سؤالات جدی را در مورد تمایل مستمر دولت بایدن برای همکاری با ایران در هر ظرفیت رسمی ایجاد می‌کند».

اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا افزودند: «به‌نظر می‌رسد به جای تشویق تولید انرژی داخلی، دولت به آب و آتش می‌زند تا امکان  ورود مجدد ایران به بازارهای بین‌المللی نفت در ماه‌های آینده را فراهم کند. ما بسیار نگران هستیم که این مذاکرات جدید هسته‌ای ایران توسط دولت بایدن، آمریکایی‌ها و بقیه جهان را در معرض خطر قرار دهد… بنابراین، ما درخواست یک جلسه توجیهی در سطح کارکنان در اسرع وقت، در مورد پیگیری احیای برجام از سوی رئیس‌جمهور بایدن و استراتژی فعلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای داریم».

دولت آمریکا در حالی که مدعی تلاش برای احیای برجام است، در تازه‌ترین اقدام ضد ایرانی خود، شب گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. همچنین  وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسرائیلی گزارش داده که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته که جایگزین خود برای یک توافق هسته‌ای با ایران که غنی‌سازی اورانیوم تهران را محدود می‌کند، ارائه کنند.

قانونگذاران آمریکایی بخصوص از حزب جمهوری‌خواه در ماه‌های گذشته بارها با هدف فشار بر ایران و گرفتن امتیاز در مذاکرات، درباره احیای برجام ابراز نگرانی کرده‌اند. دولت بایدن در حالی مدعی است قصد دارد برجام را از طریق بازگشت به آن احیا کند که تاکنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهدات واشنگتن خودداری کرده است.

مقام‌های ایرانی فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها را مانع رسیدن به نتایج نهایی خوانده و اعلام کرده‌اند برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی تهران است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا