سلامت

نخستین نوزاد به روش IVF در بیرجند متولد شد

نخستین نوزاد به روش IVF در بیرجند متولد شد

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، علی‌اکبر اسماعیلی افزود: با حمایت‌های ریاست دانشگاه، در حال حاضر مرکز سطح سه درمان ناباروری رویش در بیرجند و دو کلینیک ناباروری سطح دو در طبس و فردوس به ارائه خدمات به زوجین نابارور می‌پردازند.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه برای تجهیز این مرکز از جذب دو پزشک فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری و دکترای جنین شناسی در دو سال اخیر خبر داد و افزود: امیدواریم تداوم فعالیت این مرکز منشا خدماتی ماندگار باشد و ضمن کمک به درمان خانواده‌های نابارور، از ارجاع بیماران به سایر استان‌های همجوار بکاهد و در روند اقتصادی درمان زوج‌ها بهبودی حاصل شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تعرفه در مرکز ناباروری رویش بیرجند در مقایسه با مراکز خصوصی بسیار کمتر است و زوج‌های نابارور بابت خدمات لازم تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند.

مسئول فنی مرکز درمان ناباروری رویش هم با بیان اینکه این مرکز، اولین و تنها مرکز سطح سه استان است که خدمات ناباروری به صورت پیشرفته در آن ارائه می‌شود گفت: از زمان راه‌اندازی مرکز تاکنون حدود سه هزار پرونده مراجعه کننده بیمار نابارور داریم که با روش‌های کمک باروری دارو و ای یو ای ۱۳۶ تولد نوزاد داشته‌ایم.

دکتر وجیهه هزاری با اعلام اینکه از آذرماه ۱۴۰۰، انجام لقاح مصنوعی(IVF) در این مرکز کلید خورد افزود: تاکنون ۳۰ مورد بارداری به این روش محقق شده است.

فلوشیپ ناباروری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیماران با مشکلات ناباروری برای آغار درمان می‌توانند به این مرکز ارجاع شوند و از سفرهای غیرضروری به سایر نقاط کشور جلوگیری شودف افزود: در این مرکز اکثر خدمات درمان ناباروری قابل انجام است که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های بیماران شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش بیمه ای خوبی از خدمات ناباروری در حال انجام است، تصریح کرد: پیگیر هستیم تا مباحث تخمک اهدایی، رحم اجاره‌ای و لاپاراسکوپی مرکز راه‌اندازی شود تا برای هیچ عملی نیاز به ارجاع نباشد.

فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و ای وی اف نیز با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال انتظار شیرین این خانواده، نوزاد سالم به دنیا آمد گفت: بخاطر بعد مسافتی مراکز درمان نازایی مجاور استان و هزینه‌های گزافی که بیماران باید پرداخت کنند، خانمی ۴۱ ساله که ۱۰ سال نازایی اولیه داشت، برای اولین بار به بیرجند مراجعه کرد و مورد عمل لقاح مصنوعی آی وی اف قرار گرفت که خوشبختانه بارداری حاصل و بعد از ۳۸ هفته نوزاد متولد شد.

دکتر آزاده خزایی افزود: ای وی اف یا میکرواینجکشن که در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند مطابق استانداردهای کشوری و پروتکل‌های مراکز مجاور انجام می‌شود، یکی از پیشرفته ترین درمان‌های نازایی است که در حال حاضر وجود دارد و تقریباً شامل طیف وسیعی از بیماران نابارور می‌شود.

وی با اعلام اینکه در این مرکز حدود سه هزار پرونده شامل نازایی‌های اولیه و ثانویه بوده که نیازمند این درمان هستندف گفت: خوشبختانه این روش را می‌توانیم به خوبی در این مرکز انجام دهیم.

فلوشیپ فوق تخصصی نازایی افزود: در روش لقاح مصنوعی ما معمولاً به مادر داروهای تحریک تخمک‌گذاری را به صورت تزریقی تجویز می‌کنیم و عمل تخمک کشی مادر در بیهوشی کوتاهی در مرکز ناباروری انجام می‌شود.

وی گفت: همچنین لقاح مصنوعی در محیط آزمایشگاه انجام می‌شود و جنین‌هایی که تشکیل می‌شود طی مراحل مختلف به محیط رحم مادر منتقل می‌شوند.

مادر این نوزاد نیز با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال نازایی، خداوند این فرزند را به من عطا کرد گفت: از آذر ماه ۱۴۰۰ در بیرجند تحت درمان نازایی زیر نظر خانم دکتر خزایی قرار گرفتم و دخترم نرجس روز گذشته به دنیا آمد.

وی بیان کرد: تا آخر عمر مدیون دکترهای این مرکز هستم که مرا به آرزویم رسانند و در هزینه‌های زایمان تخفیف‌های لازم را اعمال کردند.

کادر مرکز رویش بیرجند در پایان با اهدای شیرینی و کارت هدیه، مادر و نوزاد را بدرقه کردند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا