فرهنگ و هنر

نصیحت هِنری کسینجر به اسدالله عَلَم و درس امروز برای اوکراین

نصیحت هِنری کسینجر به اسدالله عَلَم و درس امروز برای اوکراین

یولن ـ گروه تاریخ: حکایت این روزهای اوکراین و دوستی رئیس جمهورش با آمریکایی‌ها یادآور این جمله هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکاست که به اسدالله عَلَم وزیر دربار پهلوی گفت: دشمنی با آمریکا شاید خطرناک باشد، اما دوستی با آمریکا، مرگ‌آفرین است.

رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش در سال ۱۳۹۵، اعتماد به آمریکا را همچون سراب می‌دانند و می‌فرمایند: «اگر چنانچه ما خواستیم عقلانیّت را در سایه‌ اعتماد به شیطان‌ها به کار بگیریم، آنجا جور دیگری خواهد شد. آیه‌ قرآن در سوره‌ مبارکه‌ نور می‌فرماید که «اَعمالُهُم کَسَرابٍ بِقیعَهٍ یَحسَبُهُ الظَّمئانُ مآءً»؛ مثل سراب، انسان تشنه، زمین خشک را از دور [شبیه] آب می‌بیند؛ بعد که نزدیک می‌شود، می‌بیند «لَم یَجِدهُ شَیئًا وَ وَجَدَ اللهَ عِندَه»،(۱) می‌بیند هیچ چیز نیست. امید بستن به شیطان‌ها این است؛ امید بستن به قدرت‌های مادّی و شیطانی این است. عقلانیّت و تدبیر و کارکرد عاقلانه در مسائل مختلف ـ در دیپلماسی، در مسائل کشوری، در اداره‌ داخل کشور، در تجهیزات، در علم، در صنعت و در غیره ـ کار لازمی است، امّا اعتماد به شیاطین، اعتماد به آن کسی که با اصل وجود شما مخالف است، خطای بزرگی است». ۱۳۹۵/۱۱/۱۹

اسدالله عَلَم در جلد ششم خاطراتش به ذکر خاطره‌ای از هنری کسینجر می‌پردازد و می‌گوید: کسینجر پدرسوخته، مرد عاقلی بود. وای بر ما که متکی به چنین احمق‌هایی هستیم.

نصیحت هِنری کسینجر به اسدالله عَلَم و درس امروز برای اوکراین

پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۵۶

 یکی دو مسئله دیگر را هم برای یادآوری بد نیست بنویسم. یکی این که در فروش نفت ما تقلیلی حاصل نشد. اولاً توفان خلیج فارس نگذاشت عرب‌ها نفت زیادی صادر کنند. ثانیا عربستان سعودی نتوانست ظرفیت را به زودی به ۱۰ میلیون بار در روز برساند. ثالثاً سرمای سخت شرق آمریکا، آمریکایی‌ها را به فکر ذخیره کردن نفت وادار کرد که در برنامه کارتر هم هست.

خاطرم می‌آید این مسئله را چه قدر شاهنشاه به [لیندون] جانسون فرمودند. آن وقت شرکت‌های نفتی نگذاشتند که او اقدامی بکند. به هر صورت رخت شاهنشاه من بلند است. البته آمریکا به هر صورت استفاده خودش را از ۵٪ تخفیف عربستان می‌گیرد، زیرا به ژاپن، رقیب تجارتی خودش و به آلمان غربی به این صورت فشار شدید وارد می‌کند، ولی ما برای خودمان حرف می‌زنیم و فکر می‌کنیم، نه برای آنها. دیگر این که باران که در ایران عقب افتاده بود، از شب عید شروع شد. البته گرمسیری‌ها از دست رفت، ولی سایر نقاط نجات پیدا کرد. دیگر این که آمریکایی‌ها، یعنی آقای کارتر، برای آن که ثابت کند که برنامه صرفه جویی دارد و به علاوه [دیپلماسی تازه‌ای] new diplomacy با ملت دارد، یک دفعه ۷۰۰ هزار دلار کمک سالیانه مخفی آمریکا را به ملک حسین، با طبل و نقاره قطع کرد. خودش خبر را به روزنامه‌ها داد و بعد خودش به روزنامه‌ها ایراد گرفت! یک همچون [فلان فلان شده‌ای] من تا حالا سراغ نگرفته ام.

نصیحت هِنری کسینجر به اسدالله عَلَم و درس امروز برای اوکراین

هنری کسینجر

ولی یقین دارم موفق نخواهند شد. به نظرم در کار سیاسی هم باید صداقت داشت. بدبخت ملک حسین همان وقت که ملکه عالیه در سانحه هلیکوپتر کشته شد، به این سرنوشت دچار شد و این هیاهو در اطرافش راه افتاد، در صورتی که این همان پولی بود که انگلیسی‌ها برای مخارج سری، سابقا به اردن می‌دادند و وقتی رفتند، توافق آنها با آمریکایی‌ها این شد که سیا این پول را بدهد و هیچ هم نیست. ۲۰ سال هم [داده‌اند] ولی سر و صدای آن زیاد است، به علاوه فلسطینی‌ها را تقویت کرد. به قول کسینجر که با شوخی یک وقتی به من گفت: دشمنی با آمریکا شاید خطرناک باشدT اما دوستی با آمریکا مرگ‌آفرین است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا