سلامت

نظارت‌های کرونایی از واحدهای صنفی مازندران تشدید شود

دکتر قاسم اویس روز سه شنبه در گفت و گو با یولن افزود: وضعیت کرونایی مازندران بسیار شکننده و نیازمند مدیریت مقابله ای جدی است چون روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان طی ۱۰ روز گذشته بدون وقفه ادامه داشته و پیش بینی می شود که همچنان تداوم داشته باشد.

وی با اظهار این که آمار بستری روزانه بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر یکشنبه سه رقمی شده بود و به ۱۲۰ رسید ، گفت : سه رقمی شدن بستری بیماران هم علامت دیگری است که نشانگر خطر وقوع موج ششم است که باید جدی گرفته شود.

دکتر اویس آمار بستری کرونایی ۲۴ ساعت منتهی به ظهردوشنبه را هم ۷۲ نفر اعلام کرد و افزود : سه هفته پیش زمانی که روند کاهشی بستری بیماران کووید ۱۹ در استان ادامه داشت ، آمار روزانه کمتر از ۳۰ نفر بود و این نشان می دهد که حتی در خوشبینانه ترین حالت هم آمار بستری روزانه ۲.۵ برابر شده است .

وی همچنین از افزایش مراجعه سرپایی بیماران مشکوک به کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته به عنوان علامت دیگری از جدی بودن خطر موج ششم یاد کرد و توضیح داد : در حالی اوایل مهر ماه آمار مراجعه سرپایی روزانه به ۵۰ تا ۱۰۰ نفر رسیده بود ، اما با افزایش تدریجی اکنون از مرز ۸۰۰ نفر گذشته است که تست کرونای ۴۰ درصد این افراد مثبت می شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : روند افزایش تدریجی آمار ابتلا به کرونا در استان از ۱۸ مهر ماه آغاز شد و تاکنون آثارش را در تغییر رنگ بندی کرونایی شهرستان ها نشان داده است و استان بر اساس ارزیابی های سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت وارد رنگ نارنجی شده است و با رنگ قرمز هم فاصله زیادی ندارد.

طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک هم اکنون پنج شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی قرار دارند و بقیه ۱۷ شهرستان هم دارای وضعیت زرد کرونایی هستند. این در حالی است که در اواسط مهر ماه رنگ کرونایی هفت شهرستان مازندران آبی و بقیه زرد بود.

وی پیش بینی کرد که حداکثر تا ۱۵ آبان سال جاری وضعیت رنگ بندی شهرستان های مازندران به نارنجی و قرمز تغییر وضعیت دهد و هشدار داد : در این صورت ما به صورت جدی وارد موج ششم مو وضعیت غیرقابل بازگشت می شویم که تبعاتش را در موج های قبلی دیدیم.

اویس با اعلام این که در حال حاضر مجموع بستری کرونایی در بیمارستان های استان به ۴۱۳ نفر رسیده است ، گفت : این رقم قابل توجه است چون سه هفته پیش مجموع بستری های ما کمتر ۱۲۰ نفر بود.

وی از کاهش میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به زیر ۴۰ درصد انتقاد کرد و افزود : میزان تمایل به تزریق واکسن هم کاهش یافته است در نتیجه شرایط استان برای وقوع موج ششم مخاطره انگیز شده است و نیازمند اقدامات پیشگیرانه جدی و فوری است.

اویس تاکید کرد : اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی باید در واحدهای صنفی از جمله تالارهای پذیرایی و رستوران در دستور کار قرار گیرد و در صورت نقض قوانین، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر متولیان امر باید با متخلفان برخورد جدی داشته باشند.

نظارت‌های کرونایی از واحدهای صنفی مازندران تشدید شود

تزریق فراگیر دز سوم

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که تاکنون ۸۷ درصد جامعه هدف مازندران دُز اول  و ۴۸ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند ، از آغاز تزریق دز سوم یا یادآور واکسن کرونا به صورت فراگیر در استان خبر داد.

وی افزود : تاکنون بخشی از کادر درمان که از زمان تزریق دز دوم واکشنشان ۶ ماه گذشته است ، دز سوم را دریافت کرده اند و بزودی تزریق دز یادآور به تمامی افرادی که ۶ ماه از زمان دریافت دُز دوم واکسنشان گذشته باشد ، شروع می شود و لازم است افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن سوم به مراکز تجمیعی مراجعه کنند.

اویس آمار مراجعه روزانه برای تزریق واکسن کرونا در مازندران را در حال حاضر در روزهای غیرتعطیل ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر و در روزهای تعطیل ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت که هیچ مشکلی در ارتباط با کمبود انواع واکسن در استان وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: همچنین به صورت هفتگی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دُز واکسن به استان مازندران وارد می‌شود  و مشکلی در فرایند واکسیناسیون در استان وجود ندارد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا