بین الملل

نظر کتائب‌ حزب‌الله درباره هدف اصلی ترکیه از تعرض به عراق

نظر کتائب‌ حزب‌الله درباره هدف اصلی ترکیه از تعرض به عراق

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق، در واکنش به عملیات جدید ترکیه در خاک عراق به بهانه مقابله با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، اعلام کرد که هدف اصلی آنکارا از این عملیات، سلطه بر نفط و گاز عراق است.

کتائب حزب‌الله، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «نقض آشکار حاکمیت عراق توسط اشغالگران ترکیه در شمال این کشور با هدف کنترل نفت و گاز عراق، تسلط بر جاده ابریشم و تعیین مسیر آن برای رسیدن به ایده‌های بیمار خود و رویای سلطان عثمانی با حمایت مقامات عراقی و به لطف کشورهای متخاصم با عراق صورت می‌گیرد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «نقض حاکمیت کشور، هشداری جدی است که مستلزم ایستادگی واقعی و جدی مقامات  وفادار دولتی، موضع مسئولانه سرویس‌های امنیتی و الحشد الشعبی، فعال‌سازی کار مقاومت عراق و نیز حرکت مردمی برای تحت فشار قرار دادن منافع ترکیه و محدود کردن نفوذ آن است.

وزارت دفاع ترکیه، دوشنبه پیش، از آغاز یک عملیات جدید علیه شبه نظامیان گروه پ ک ک در شمال عراق، تحت عنوان «قفل المخلب» (قفل پنجه)، خبر داد و اعلام کرد که این عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور علیه مخفیگاههای عناصر گروه تروریستی پ‌ک‌ک آغاز شده است.

این عملیات درحالی آغاز شده که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه جمعه پیش با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالیست که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

ترکیه و پ ک ک طی چند دهه گذشته با یکدیگر در وضعیت جنگی هستند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است. آنکارا، حزب کارگران کردستان(پ ک ک) را یک گروه تروریستی می‌داند.

انتهای پیام/ص

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا