فرهنگ و هنر

نغمه‌سرایان برتر نیم قرن اخیر تجلیل می‌شوند

حسین محمدی فام، مداح اهل بیت(ع) و مدیر بخش ستایشگری مهرواره «هوای نو» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت یولن اظهارداشت: این مهرواره در بخش ستایشگری در دو حوزه مداحی و نغمه‌سرایی برگزار می‌شود که در بخش نغمه‌سرایی بناست تعدادی از نغمه‌سرایان برتر نیم قرن اخیر تجلیل شوند.

وی افزود: برای این منظور تیم کارشناسی و فنی آثار و عملکرد نغمه‌سرایان را بررسی خواهد کرد تا نفرات برتر و برگزیده انتخاب و تجلیل شوند.

محمدی‌فام گفت: در بخش مداحی نیز امسال تنها یک رشته مدیحه‌خوانی مدنظر است که برای شرکت در این بخش مداحان، مسئولین هیأت‌ها یا طرفداران یک مداح می‌توانند یک اثر ۵ تا ۷ دقیقه‌ای از مدیحه‌خوانی یک مداح در جلسات اعیاد را برای دبیرخانه ارسال کنند.

 

توضیحات حسین محمدی فام در خصوص روند برگزاری این بخش

مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه امسال بناست در این رشته‌ جوان‌ترها مورد توجه قرار گیرند، گفت: آثار از مداحان برادر در بازه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال باید ارسال شود. علاوه بر آثار ارسالی نهادهای مختلفی استانی مانند کانون مداحان نیز می‌توانند افراد شاخص در هر استان را معرفی و آثاری از آنان ارسال کنند.

وی با بیان اینکه آثار ارسالی در سه مرحله داوری می‌شوند، گفت: شاخص‌هایی از سوی بزرگان عرصه ستایشگری و کارشناسان اعلام شده است. این شاخص‌ها عبارتند از: انتخاب شعر (ساختار قوی ادبی، محتوای متناسب با عقائد و تاریخ اسلامی)، توانمندی صدا (قدرت، ظرافت، کیفیت)، تسلط در اجرا (شروع، اوج و فرود مناسب، اداره جلسه) و رعایت آداب و شئون مداحی (آراستگی ظاهر، رعایت آداب مجلس) که آثار ارسالی بر این اساس داوری خواهند شد.

محمدی‌فام افزود: فایل تصویری ۵ الی ۷ دقیقه‌ای از مدیحه‌خوانی به مناسبت ولادت اهل بیت علیهم‌السلام و یا اعیاد اسلامی که ترجیحاً در هیأت اجرا شده باشد.باید ارسال شود و سرود، کف‌زنی و دکلمه در این بخش پذیرفته نمی‌شود.

مدیر بخش ستایشگری مهرواره «هوای نو» با اشاره به اینکه افراد تا ۶ آذرماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند، تصریح کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این بخش مهرواره می‌توانند آثار خود را با توجه به موارد پس از ثبت نام، به اینجا ارسال کنند. همچنین مداحان گرامی برای پاسخگویی به سوالاتشان می‌توانند به کانون مداحان استان خود مراجعه کنند و با عضویت در شبکه‌های اجتماعی مهرواره از اخبار و رویدادهای مهرواره مطلع شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش ستایشگری برای اولین بار در این طرح دیده شده است که هدف از آن، ارتقای کیفی مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) است. ذیل این هدف به دنبال معرفی شاخصه‌های مداحی صحیح و خوب از نظر اساتید این فن هستیم. امسال در بخش ستایشگری تنها رشته مدیحه‌خوانی مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا