سلامت

نویدها و امیدها و هشدارهای رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص آینده رشته‌های پزشکی

نویدها و امیدها و هشدارهای رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص آینده رشته‌های پزشکی

به گزارش یولن از دکتر محمد رئیس زاده در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این که در قبل از انقلاب ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک داشتیم که ۴ الی ۵ هزار پزشک خارجی بودند؛ ادامه داد: در آن زمان ۸  تا ۹ دانشکده پزشکی و همین تعداد رشته تخصصی داشتیم اما در طی این ۴۳ سال با همه آن کیفیت هایی که می‌دانید و درگیری هایی که داشتیم تعداد دانشکده های ما از ۷عدد به بیش از ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به ۲ و نیم  برابر شدن جمعیت گفت: جمعیت پزشکان ما بعد از انقلاب ۱۲ برابرشد و سرانه پزشک به جمعیت بیش از ۵.۵ برابر است. همچنین تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌های ما تحصیل می کنند در حال حاضر بالغ بر ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۵ هزاردانشجوی تخصصی و فوق تخصصی در حال تحصیل است.

رئیس زاده با بیان این که  امسال نزدیک به ۴ هزار و ۱۴۳ متخصص فارغ التحصیل خواهد شد و نزدیک به ۳۷۸ فوق تخصص فارغ التحصیل شده و در خدمت مردم خواهند بود؛ تصریح کرد: در برخی رشته ها وضعیت ما در دنیا مثال زدنی است و در پیوند اعضاء کشور دوم یا سوم منطقه هستیم و در دنیا رتبه پنجم را داریم. در بحث سلول های بنیادین رتبه اول یا دوم را داریم و در بحث پیوند کبد که صنعت استراتژیک و بسیار مهم است  در مرکز پیوند کبد شیراز ۷هزار عمل پیوند کبد انجام شده است.

وی اضافه کرد: در همین دو سال و اندی شیوع کرونا جراحان توانمند قلب اطفال ۶۳ عمل موفق پیوند قلب اطفال را انجام دادند که از این حیث در دنیا رتبه اول را بدست آوردیم. با چنین سابقه‌ای یک چنین رشد و پیشرفتی هم قابل انتظار است و با افتخار اعلام می کنیم که در بحث آموزش نیروی تخصصی و ارائه پیچیده ترین درمان های مورد نیاز مردم در داخل کشور بطور مطلق خود کفا شده ایم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که مردم برای پیچیده ترین درمان ها و عمل های جراحی نیازی ندارند به خارج از کشور اعزام شوند؛ خاطرنشان کرد: حتی ممکن است اعتمادی هم به خارج از کشور نداشته باشند و عکس این مطلب هم وجود دارد و مردم از بسیاری کشورهای دنیا برای درمان به کشور ما مراجعه می کنند و در حال حاضر نه تنها پزشکان مورد نیاز خود را تامین می کنیم و پزشک از خارج وارد نمی کنیم بلکه بیش از ۶ هزار دانشجوی پزشکی از بالغ بر ۵۰ کشور افریقایی امریکایی و اروپایی در دانشکده های پزشکی ما در حال تحصیل هستند و این افتخار بزرگی برای کشور است.

وی اذعان کرد: در کنار همه این نویدها و امیدهای مثال زدنی و حقیقی، نقصان هایی داریم و آن چه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی و اساتید است در حد ایده آل محقق شد و حرکت رو به رشد ادامه دارد. در بحث ارائه زیرساخت های درمانی، بحث های بیمه‌ای و رابطه مالی پزشک و بیمار که مربوط به سیاستگذاران، مجریان، قانونگذاران  و ناظران است، نواقصی وجود دارد و مردم گرفتاری هایی دارند و حتما بطور مستقیم به اعضای جامعه پزشکی و اساتید ما برنمی گردد بلکه مربوط به زیرساخت ها است که باید اصلاح شود.

در کنار همه این امیدها، وظیفه ملی ایجاب می کند که هشدارهایی به مسئولان و دست اندرکاران و سیاستگذاران بدهم که ناشی از اجرای ناقص قانون و اسناد بالادستی بویژه عدم عمل به سند ابلاغی سیاست های کلی مقام معظم رهبری است و اشکالاتی در حوزه بهداشت و درمان پیش آمده که در آینده هم ممکن است بدتر شود.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که عدم توجه به فضای کسب و کار پزشکان جوان و نیروهای طرحی، پرداخت به موقع مطالبات و قیمت تمام شده خدمات طبق قانون و عدم توجه به استعدادها و هجمه‌های رسانه‌ای گاه و بیگاه به جامعه پزشکی در برخی رشته ها ما را با چالش هایی مواجه کرده است؛ تصریح کرد: ممکن است در آینده نزدیک در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی بسیار اساسی و مورد نیاز فارغ التحصیلی نداشته باشیم و جوانان ما رغبت نکنند وارد برخی از رشته ها شوند.

وی افزود: همچنین متخصصین ما رغبتی ندارند وارد برخی از رشته های فوق تخصصی شوند و این واقعیت ملموس اجتماعی است و چرایی این واقعه و راه حل آن را بر عهده مسئولان می سپاریم. ما فقط اعلام می کنیم که این خطر وجود دارد و هشدار می دهیم.

حاضریم در بحث های کارشناسی خدمت مسئولان رسیده و اعلام کنیم اما این نگرانی بسیار جدی وجود دارد که ما در برخی رشته ها و بعضی از عمل‌های جراحی یک پس رفت ۴۰ ساله داشته باشیم و نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور پیدا کنیم؛ یا نیاز پیدا کنیم برخی از پزشکان و جراحان را از خارج از کشور وارد کنیم و پس از پیشرفت های شگرفت در دوران انقلاب این پدیده اصلا برای ما مناسب نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش پایانی سخنان خود به بحث تغذیه و سبک غذای ایرانی، پرهیز از مصرف فست فود و غذاهای غربی اشاره کرد و گفت: رعایت بهداشت، جدی گرفتن پزشک خانواده و شبکه های بهداشت و درمان و غربال گری علمی از جمله مطالبی است که جامعه پزشکی به جد دنبال می کند و مردم هم باید کمک کنند؛ همچنین اندیشمندان و صاحبان تریبون و رسانه هم باید مرتبا اعلام کنند که بتوانیم بر اساس یک الگوی ایرانی و اسلامی جامعه‌ای شاداب وبا نشاط و نیروی انسانی سالمی برای پیشرفت کشور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که سن امید به زندگی قبل از انقلاب نزدیک به ۵۰ سال بود الان برای مردم به ۷۵ سال و بالاتر رسیده است و انشالله با رعایت موارد فوق به بهتر از این خواهد رسید.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا