بین الملل

نیویورک‌تایمز: تل‌آویو از پگاسوس برای پیشبرد سیاست‌های خود ضد ایران استفاده کرده است

نیویورک‌تایمز: تل‌آویو از پگاسوس برای پیشبرد سیاست‌های خود ضد ایران استفاده کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، روزنامه «نیویورک تایمز» روز جمعه در گزارشی تصریح کرده رژیم صهیونیستی فروش رژیم صهیونیستی به کشورها را به نوعی دیپلماسی گره زده و تلاش کرده از آن برای پیشبرد سیاست‌های مختلف خود از جمله سیاست‌هایش ضد ایران استفاده کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد شرکت صهیونیستی «NSO» به مدت نزدیک به یک دهه جاسوس افزار پگاسوس را به سرویس‌های اطلاعاتی و نهادهای مجری قانون در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا می‌فروخت. در سال ۲۰۱۹ بود که سه مهندس کامپیوتر صهیونیست وارد یکی از ساختمان‌های دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) شده و تجهیزات استفاده از این جاسوس‌افزار را سرهم و راه‌اندازی کردند. این در حالی بود که به‌طور هم‌زمان دولت مکزیک از این نرم‌افزار جاسوسی علیه روزنامه‌نگاران و مخالفان استفاده می‌کرد، مقامات اطلاعاتی امارات متحده عربی تلفن همراه فعالان حقوق بشر را هک کرده و آن‌ها را به زندان می‌انداختند و طبق پرونده‌ای که توسط یکی از مخالفان حکومت عربستان سعودی تشکیل شده، از پگاسوس برای جاسوسی از ارتباطات «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی استفاده شده بود که در نهایت توسط مأموران سعودی در استانبول سلاخی شد.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید، کارایی این نرم افزار این است که بدون هیچ‌گونه کلیک توسط قربانی، تمام ایمیل‌ها، عکس‌ها متن‌ها و  لیست مخاطبان فرد را برای عامل حمله سایبری ارسال می‌کند. آمریکایی‌ها از شرکت NSO خواسته بودند نرم‌افزار خود را طوری طراحی کند که نتواند شماره‌های آمریکایی را هک کند. با این حال دو سال قبل این شرکت صهیونیستی در جلسه‌ای با مقامات واشنگتن از نرم‌افزار جدید «فانتوم» رونمایی کرد که می‌تواند هر شماره‌ای داخل آمریکا را که مورد نظر اف‌بی‌آی باشد را نیز هک کند. این نرم‌افزار می‌تواند بدون نیاز به همکاری غول‌های تکنولوژی آمریکا از جمله «گوگل»، «اپل» یا «اِی‌تی اند تی» اقدام به «استخراج و پایش داده‌های مهم دستگاه‌های تلفن همراه» کند. با این حال نگرانی وزارت دادگستری آمریکا، استفاده از این نرم‌افزار جدید را منتفی کرد.

آمریکایی‌ها از جاسوس‌افزار صهیونیستی خواسته بودند نرم‌افزارشان را طوری طراحی کنند که نتواند شماره آمریکایی‌ها را هک کند.

در ادامه این گزارش آمده است، رسوایی‌های متعدد و انتشار گزارشی از هک شدن شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و مخالفان دولت‌ها در سرتاسر جهان باعث شد وزارت بازرگانی آمریکا آبان امسال شرکت NSO را در لیست نهادهایی قرار دهد که فعالیت‌های آن‌ها «با امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده مغایرت دارد». در حال حاضر تأسیسات مربوط به جاسوس‌افزار پگاسوس در شهر نیوجرسی آمریکا تعطیل شده است.

این اقدام دولت آمریکا خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخت زیرا شرکت NSO بدون دسترسی به تجهیزات الکترونیک شرکت «دل» یا استفاده از سرورهای ابری «آمازون» ممکن است با مشکلاتی جدی مواجه شود. با این حال خشم کابینه رژیم صهیونیستی بیشتر بابت «دو رویی» آمریکایی‌ها به عنوان مشتری پگاسوس بود. کابینه وقت رژیم صهیونیستی مدعی شد هیچ ارتباطی با شرکت NSO ندارد و نباید پرچم این رژیم را در پس آن قرار داد.

نیویورک تایمز می نویسد، تحقیقات یک‌ساله این روزنامه که ده‌ها مصاحبه با مقامات مختلف را شامل می‌شود نشان می‌دهد که چگونه رژیم صهیونیستی، صدور یا عدم صدور مجوز استفاده از پگاسوس برای دیگر کشورها را به دیپلماسی خود گره زده است. کشورهایی مانند مکزیک و پاناما مواضع خود در برابر رژیم صهیونیستی را در رأی‌گیری‌های سازمان ملل تغییر دادند تا بتوانند به پگاسوس دست پیدا کنند. ا

این نشان می‌دهد که فروش پگاسوس نقشی نامرئی اما حیاتی در جلب حمایت کشورهای عربی از کمپین رژیم صهیونیستی علیه ایران و حتی عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و صهیونیست‌ها داشت. اکنون اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر NSO نشان می‌دهد که دولت‌ها به طور فزاینده‌ای سلاح‌های سایبری قدرتمند را به مثابه تسلیحات جنگی و جنگنده و سانتریفیوژ می‌بینند.

فروش پگاسوس نقشی نامرئی اما حیاتی در جلب حمایت کشورهای عربی از کمپین رژیم صهیونیستی علیه ایران و حتی عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و صهیونیست‌ها داشت.

در این گزارش آمده است، پگاسوس منافع زیادی برای رژیم صهیونیستی داشته اما بحث‌برانگیزترین آن‌ها به روابط این رژیم با کشورهای عربی بازمی‌گردد. رژیم صهیونیستی ابتدا مجوز فروش این سیستم جاسوسی به اماراتی‌ها را صادر کرد. در سال ۲۰۱۳ و بعد از چند سال تیرگی روابط دو کشور بر سر ترور یکی از مقامات گروه مقاومت حماس در خاک امارات، صهیونیست‌ها فرصت خرید پگاسوس را برای «محمد بن زاید» ولی‌۲عهد ابوظبی فراهم کرد و او نیز پذیرفت. «احمد منصور» یکی از منتقدان دولت امارات و قربانی پگاسوس به این روزنامه گفت، اماراتی‌ها در استفاده از این جاسوس‌افزار صهیونیستی هیچ تردیدی نکردند.

نیویورک‌تایمز نوشته نهضت فلسطین اثرات کمتری بر روی نسل جدید رهبران کشورهای غربی دارد و این نسل از حاکمان کشورهای عربی بخش عمده توجه خودشان در سیاست خارجی را معطوف درگیری‌های فرقه‌ای میان شیعیان و سنی‌ها کرده‌اند و موفق شده‌اند به دیدگاهی مشترک با اسرائیل علیه ایران دست پیدا کنند.

نیویورک‌تایمز نوشته چنین تحولی (تحول در دیدگاه‌های رهبران کشورهای عربی) برای هیچ کس بیشتر از محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صدق نمی‌کند. در سال ۲۰۱۷ مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند مجوز فروش پگاسوس به سعودی‌ها و به‌خصوص نهاد امنیت تحت نظار بن‌سلمان را صادر کنند. در همین راستا، شماری از مقامات نظامی این رژیم که مستقیماً به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت گزارش می‌دادند، تعاملات با سعودی‌ها را «با حفظ محرمانگی شدید» از سر گرفتند. به گفته یک مقام صهیونیست، امید بر این بود که با این کار تعهد و قدردانی بن‌سلمان جلب شود و در نهایت قراردادی به ارزش ۵۵ میلیون دلار با سعودی‌ها بسته شد. NSO یک کمیته اخلاقی متشکل از مقامات سابق سیاست خارجی آمریکا را تشکیل داده بود تا به مشتریان بالقوه مشاوره دهند. بعد از قتل فجیع خاشقچی در سال ۲۰۱۸ و گمانه‌زنی‌ها درباره دخیل بودن این شرکت صهیونیستی، کمیته مذکور ناچار به تشکیل جلسه فوری شد. این جلسه در نهایت تعطیلی پروژه پگاسوس در عربستان سعودی را خواستار شد و متذکر شد کابینه نتانیاهو باید هرگونه درخواست برای اتصال مجدد آن را رد کند.

نتانیاهو با فروش پگاسوس به سعودی‌ها به‌دنبال جلب قدردانی و تعهد بن‌سلمان بود

 

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد، پس از خرید بخشی از سهام NSO توسط یک شرکت انگلیسی با مبلغ پنج برابر آنچه آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۴ پرداخت کرده بودند، این شرکت صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ با از سر گرفتن فعالیت پگاسوس در عربستان سعودی موافقت کرد. خرسند نگه‌داشتن سعودی‌ها برای نتانیاهو اهمیت بالایی داشت زیرا کابینه او در میانه یک طرح محرمانه دیپلماتیک با چند کشور عربی بود. در سپتامبر سال ۲۰۲۰ نتانیاهو، دونالد ترامپ و وزرای خارجه امارات و بحرین توافق عادی‌سازی موسوم به «توافقات ابراهیم» را امضا کردند. امضا کنندگان، این توافق را آغازگر عصر جدیدی از صلح در منطقه توصیف کردند اما در پشت پرده این توافق، بازار تسلیحاتی غرب آسیا قرار داشت. علاوه بر فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و پهپادهای «ریپر» آمریکایی به امارات، تقریباً تمام امضاکنندگان این توافق‌های عادی‌سازی مجوز خزید پگاسوس را دریافت کردند.

نیویورک تایمز می‌نویسد، این روند حدود یک ماه بعد و زمانی که مجوز سعودی‌ها منقضی شد، به مانع برخورد. اکنون وزارت جنگ رژیم صهیونیستی باید درخصوص تمدید آن تصمیم می‌گرفت و آن‌ها با اشاره به موارد تخلف سعودی‌ها در استفاده از پگاسوس اعلام کردند این مجوز نباید تمدید شود. تماس‌های متعددی میان دستیاران بن‌سلمان، مدیران NSO و موساد و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی رد و بدل شد اما به جایی نرسید. از همین رو بن‌سلمان تماسی فوری با نتانیاهو برقرار کرد و خواستار تمدید مجوز پگاسوس شد. بن‌سلمان اهرم چشمگیری را در اختیار داشت و با اینکه در توافقات عادی‌سازی شرکت نکرده بود، حریم هوایی خود را برای پروازها با مقصد و مبدأ فلسطین اشغالی باز کرده بود. اگر سعودی‌ها نظر خود را در این‌باره عوض می‌کردند ممکن بود توافقات عادی‌سازی از هم بپاشد.

پس از تماس فوری بن‌سلمان با نتانیاهو، مجوز استفاده از پگاسوس برای سعودی‌ها تمدید شد

در ادامه این گزارش آمده است، نتانیاهو پس از تماس تلفنی با بن‌سلمان فوراً به وزارت جنگ کابینه خود دستور داد مشکل را برطرف کنند و همان شب یک مقام صهیونیست با اتاق عملیات NSO‌ تماس گرفته و خواستار برقراری دسترسی سعودی‌ها شد اما مأمور مربوطه گفت بدون مجوز دارای امضا، چنین کاری مقدور نیست. بعد از آنکه به این کارمند NSO گفته شد دستور مستقیم از طرف نتانیاهو آمده، وی راضی شد با دریافت ایمیل تأیید از سوی وزارت جنگ، دسترسی سعودی‌ها را برقرار کند و ظرف مدت کوتاهی پگاسوس دوباره در عربستان سعودی به کار افتاد. صبح روز بعد نیز یک مقام وزارت جنگ با در دست داشتن یک مجوز مهر و امضا شده وارد مرکز NSO شد.

نیویورک تایمز می‌نویسد، درست چند هفته بعد از ورود شرکت NSO به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران از راه رسید تا مواضع دولت آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی را درباره دور بعدی دیپلماسی با ایران متحد کند. در این میان، کابینه رژیم صهیونیستی بر لحاظ شدن مسئله دیگری در گفت‌وگوها نیز تأکید داشتند: آینده شرکت NSO. صهیونیست‌ها سالیوان را برای توضیح درخصوص علل قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه آمریکا تحت فشار گذاشتند اما دولت بایدن تأکید کرد که تصمیم خود را بابت اقدامات مخرب این شرکت گرفته و این اقدام ارتباطی با روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا