بین الملل

هشدار بلغارستان درباره «بزرگ‌ترین بحران پس از جنگ سرد»

هشدار بلغارستان درباره «بزرگ‌ترین بحران پس از جنگ سرد»

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «استفان یانِف» وزیر دفاع بلغارستان درباره تنش‌های اخیر کشورهای عضو ناتو با روسیه بر سر اوکراین و تاثیرات آن بر بلغارستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روزنامه «ینی شفق»، این مقام ارشد دولت بلغارستان در جریان سخنرانی روز سه شنبه در نشست سالیانه «کنفرانس نیروهای مسلح» در صوفیه پایتخت این کشور، بحران‌ میان روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین را تهدیدی برای امنیت ملی بلغارستان توصیف کرد.

استفان یانِف وزیر دفاع بلغارستان با هشدار درباره تنش‌های روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر اروپا گفت: « آنچه در منطقه اوکراین اتفاق دارد اتفاق می‌افتد، امنیت یورو آتلانتیک را تهدید می‌کند و تأثیر بسیار منفی بر امنیت ملی کشورمان دارد».

وی افزود: «این منطقه با بزرگترین بحران در دوره پس از جنگ سرد مواجه شد. ارتش بلغارستان باید شکاف کارکنان (نیروهای انسانی) را پر کند و روند خرید خودروهای زرهی مورد نیاز نیروهای زمینی ارتش تسریع شود».

بلغارستان در دوره جنگ سرد عضوی از «پیمان ورشو» یا بلوک شرق بود اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۲۰۰۴ به عضویت در سازمان «پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو درآمد. بلغارستان با ترکیه، یونان، رومانی و برخی دیگر از کشورها مرز مشترک دارد.

هشدار وزیر دفاع بلغارستان درباره تنش‌های اخیر میان روسیه و کشورهای عضو ناتو بر سر اوکراین در شرایطی مطرح شده که ادعاهای واشنگتن و برخی متحدانش درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین ادامه دارد.

مقام‌های روسیه ضمن رد ادعاهای غربی‌ها درباره حمله قریب الوقوع این کشور به اوکراین، بارها خواستار توجه آمریکا و متحدانش به نگرانی‌های امنیتی روسیه درباره موضوعاتی از قبیل عضویت احتمایل اوکراین در ناتو شده‌اند.

مسئولان ارشد مسکو بارها به کی‌یف، واشنگتن و برخی از متحدانش هشدار داده که عضویت اوکراین در ناتو را خط قرمز خود می‌داند و برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی خود اقدامات لازم را انجام خواهد شد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا