بین الملل

هشدار ۷ سازمان آمریکایی نسبت به فروش اف-۱۶ به ترکیه

هشدار ۷ سازمان آمریکایی نسبت به فروش اف-۱۶ به ترکیه

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، هفت سازمان در ایالات متحده در نامه‌ای به کنگره آمریکا هشدار و نگرانی خود را از احتمال فروش ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶ بلاک» و ۸۰ کیت نوین سازی ناوگان فعلی جنگنده‌های اف-۱۶ این کشور ابراز داشتند.

به نوشته وبگاه «گریک ریپورتر»، ترکیه در ماه اکتبر از آمریکا خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را درخواست کرد. در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه»  اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند.

«اندی دی زمنیدس» رئیس شورای یونان-آمریکا در این زمینه گفت: «اعطای جنگنده‌های جدید اف-۱۶ به ترکیه، این کشور را بی پروا خواهد کرد. هرگونه فروش تسلیحات آمریکایی به آنکارا باید محدود شود تا احتمال خطر درگیری با یونان جلوگیری شود.»

«فیلیپ کریستوفر» رئیس «شورای عدالت برای قبرس»  نیز گفت : «ترکیه از سلاح‌های ساخت آمریکا برای تضعیف امنیت منطقه  استفاده می‌کند».

تحلیلگران نظامی گفته‌اند که ضروری است ترکیه برای تقابل با یونان، ناوگان جنگنده «اف-۱۶» خود را به اف-۱۶ بلاک ارتقا دهد، ارتقایی که در حال حاضر در یونان در حال انجام است، اما در ترکیه انجام نشده است.

وزیر امور خارجه یونان نیز به تازگی به قانونگذاران این کشور گفت که  آتن خواهان حضور نظامی آمریکا در یونان  به ویژه در شمال این کشور است زیرا این در خدمت منافع ملی است.

 «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان در پارلمان این کشور درباره توافقنامه همکاری دفاعی متقابل (MDCA) بین یونان و ایالات متحده، گفت که تمدید این قرارداد از یک دوره یک ساله به پنج سال به ابتکار آتن مورد توافق قرار گرفت.

وزیر خارجه یونان اظهار داشت: «ما هیچ لطفی به آمریکا نکردیم. ما نسبت به منافع کشور سخاوتمند هستیم. ما  حضور پنج ساله  میخواستیم و کتمان نمی‌کنم که دولت حتی ۱۰ سال را در نظر گرفت. ما خواهان حضور نظامی هستیم. ما تظاهر نکردیم که می‌خواهیم پایگاه‌ها از بین بروند. ما خواهان حضور نظامی آمریکا در آلکساندروپولی هستیم.»

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا