بین الملل

همکاری منطقه‌ای محور گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ازبکستان و قزاقستان

همکاری منطقه‌ای محور گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار یولن در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در گفت‌وگوی تلفنی مسائل روز در دستور کار دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی را بررسی کردند.

روسای جمهور به تداوم همکاری‌های نزدیک و هماهنگی موثر تلاش‌ها با اهداف پایین آوردن پیامدهای منفی پدیده‌های بحرانی در اقتصاد جهانی توجه ویژه کردند.

روسای جمهور بر اهمیت شکل گیری شرایط مناسب برای تامین آهنگ‌های رشد مبادلات بازرگانی دوجانبه، تسریع اجرای طرح‌های بزرگ همکاری در زمینه‌های صنعتی، انرژی، کشاورزی، غذایی و نساجی، حمل و نقلی و لجستیک و همچنین برگزاری مراسم‌های مشترک در چارچوب برنامه‌های فرهنگی تاکید کردند.   

روسای جمهور در پایان این گفت‌وگوی تلفنی فرارسیدن نوروز را به یکدیگر تبریک و برای دو مردم برادر صلح، رفاه و شکوفایی آرزو کردند.     

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در حال حاضر در ازبکستان ۲۶۰ شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی ۳ شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ ۲۳ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا