بین الملل

همکاری نظامی ریاض و سئول؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس دست رد به سینه بن سلمان زدند؟

همکاری نظامی ریاض و سئول؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس دست رد به سینه بن سلمان زدند؟

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک مقام کره‌ای، شامگاه چهارشنبه، خبر داد که ریاض و سئول در زمینه نظامی همکاری می‌کنند.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از یک مقام بلندپایه کره‌ جنوبی خبر داد که همکاری‌های جامعی میان عربستان سعودی و کره‌جنوبی از جمله در زمینه مسائل نظامی در جریان است.

این مقام کره‌ای که اشاره‌ای نیز به نام او نشده در ادامه به این روزنامه سعودی گفت که چه‌بسا همکاری میان دو کشور  تجهیزات نظامی و موشک‌ها را نیز در بر بگیرد.

وی که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد که گفت‌و‌گوهای عربستان سعودی و کره جنوبی شامل توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های بسیاری است که این مسئله بر راهبردی بودن روابط دو کشور تأکید دارد.

این گزارش پس از آن منتشر شده است که «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی روز سه‌شنبه در سفری به ریاض پایتخت عربستان سعودی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

همکاری نظامی ریاض و سئول؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس دست رد به سینه بن سلمان زدند؟
بن سلمان و مون جائه این

 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داده بود که در دیدار میان دو طرف، همکاری عربستان سعودی و کره جنوبی برای اجرای پروژه ساخت نیروگاه‌های اتمی و پروژه مشترک با مرکز تحقیقات انرژی اتمی کره جنوبی در شهر دایگون در خصوص طراحی و مهندسی رآکتور هسته‌ای در عربستان سعودی بررسی شده است.

عربستان سعودی در حالی با کره جنوبی وارد همکاری‌های نظامی شده است که روزنامه انگلیسی «فایننشنال تایمز» اخیرا به نقل از منابعی که آن‌ها را بلندپایه خوانده بود، گزارش داد که عربستان سعودی از برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور خرید موشک برای سامانه‌های پاتریوت درخواست کمک کرده است.

این روزنامه انگلیسی درباره علت این درخواست عربستان سعودی گفته بود که «افزایش حملات نیروهای یمنی علیه عربستان» باعث این امر شده است.

در این گزارش همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی آمده بود که «زرادخانه موشکی عربستان سعودی ممکن است در چند ماه آینده به پایان برسد» و «دستیابی به موشک برای سامانه پاتریوت از دیگر کشورها باید با موافقت دولت آمریکا صورت گیرد».

این روزنامه در ادامه به نقل از یک منبع آگاه اضافه کرده بود که ذخایر موشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس زیاد نیست و معلوم نیست که این کشورها بتوانند به ریاض در این زمینه کمک کنند.

با آنکه در گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای به نام کشورهای حاشیه خلیج فارس نشده است، اما امارات عربی متحده پس از عملیات اخیر صنعاء علیه ابوظبی، خود برای خرید سامانه به سمت شرکت‌های مستقر در اراضی اشغالی متوسل شده است.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، بامداد امروز (پنجشنبه)، به نقل از روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» در این خصوص گزارش داد که رئیس شرکت اسرائیلی «اسکای لاک» فعال در زمینه تولید پدافند هوایی خبر داده است که اماراتی‌ها درخواست کمک فوری از آن‌ها کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت اسکای لاک در این خصوص گفت که پس از حمله‌ای که این هفته انجام شد، «آن‌ها (اماراتی‌ها) اکنون از ما می‌پرسند که با چه چیزی می‌توانیم آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن با این لیست بلند سامانه‌ها مجهز کنیم».

عربستان سعودی  برای خرید تسلیحات از کره جنوبی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی درخواست کمک کرده است که پیشتر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» خبر داده بود که دولت عربستان سعودی از آمریکا و اتحادیه اروپا نیز درخواست فوری مهمات داشته است.

وال استریت ژورنال نیز مانند فایننشنال تایمز خبر داده بود که ذخایر موشکی عربستان سعودی رو به اتمام است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا