چهارمحال و بختیاری

هیچ موردی از طاعون در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است

حسین صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چهارمحال و بختیاری دریافت نشده است، گفت: در تابستان تعداد محدودی کانون بیماری گزارش شده، که پس از اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از طرف اداره کل دامپزشکی استان بیماری کنترل شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: طی سال‌های گذشته واکسیناسیون علیه این بیماری در استان در کانون و شعاع کانونی واحدهای درگیر انجام می‌شد اما امسال با اجرای طرح ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان توسط سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک استان توسط بخش دولتی و با استفاده از توان بخش خصوصی، به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه شد.

وی ادامه داد: طرح ریشه‌کن کردن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری آغاز شده است و با برنامه‌ریزی انجام گرفته طی ۵ سال برنامه ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور اجرا می‌شود .

صالحی افزود: مرحله اول این طرح در بهار سال جاری با واکسینه شدن بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار رأس دام سبک در نیمه اول سال انجام و طی سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اظهار داشت: بیماری نشخوارکنندگان کوچک بیماری با عامل ویروسی است که در دام‌های سبک اهلی(گوسفند و بز) و وحشی(میش، کل و بزو…) ایجاد بیماری می‌کند.

صالحی بیان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان دامپزشکی از جمله اجرای طرح ریشه کنی این بیماری، دام‌های اهلی علیه این بیماری واکسینه می‌شوند اما از آنجایی که امکان جمع‌آوری و واکسینه کردن حیوانات حیات وحش وجود ندارد در زمان مواجهه حیات وحش با حیوانات اهلی مانند استفاده از مراتع یا آبشخورهای مشترک، آلوده می‌شوند که بعضاً با توجه به اینکه ایمنی لازم در برابر ویروس عامل بیماری وجود ندارد باعث تلفات در حیات وحش می‌شود. 

وی یادآور کرد: با توجه به اجرای این طرح قطعا با کنترل بیماری در جمعیت حیوانات اهلی، موارد کانون‌های بیماری در حیات وحش نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد.

صالحی در پایان تب، ترشحات چرکی دهان و بینی و چشم، مشکلات تنفسی و در نهایت تلف شدن دام را از علائم بیماری نشخوارکنندگان کوچک دانست.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶/م

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا