سلامت

 واکسن جانسون و جانسون تا ۷۴ درصد بر ویروس کرونا تاثیر دارد

به گزارش روز شنبه گروه آموزش یولن از خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه که به تازگی در نشریه JAMA Network Open منتشر شده، نشان داده است که واکسن تک دُز کووید-۱۹ جانسون و جانسون ، ۷۴ درصد در پیشگیری از آلودگی به این ویروس حتی گونه های عفونی تر دلتا و آلفای کرونا که در حال چرخش در جامعه هستند، موثر است.

داده های این مطالعه نشان داد تنها ۶۰ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در میان حدود ۹ هزار نفری که این واکسن را در مراکز درمانی «کلینیک مایو» در مینه‌سوتا، آریزونا، فلوریدا، ویسکانسین و آیووا در فاصله زمانی میان ۲۷ فوریه تا ۲۲ ژوئیه دریافت کردند، وجود داشت.

به گفته محققان، در مقایسه، در میان ۹۰ هزار نفر که در این پنج ایالت واکسینه نشده بود، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مورد ابتلا به کرونا وجود داشت که این معادل کاهش تقریباً چهار برابری عفونت ها با انجام «واکسیناسیون انبوه» است.

«تیلر واگنر» که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، می گوید: پیام اولیه این مطالعه این است که واکسن Ad۲۶.COV۲.S، که عموما به عنوان واکسن کووید-۱۹ جانسون و جانسون یا واکسن تک دُز شناخته می شود، بیش از ۷۳ درصد در برابر عفونت های کووید-۱۹ موثر است.

واگنر، معاون تحقیقات یک شرکت تحقیقاتی و فناوری پزشکی به نام  nference، در کمبریج، ماساچوست، گفت: این اثربخشی در طول پنج ماه اول پس از تزریق این واکسن مشاهده شد که با اثربخشی بالینی گزارش شده این واکسن تک دُز مطابقت دارد.

واکسن کووید-۱۹ جانسون و جانسون یکی از سه واکسنی است که برای استفاده در آمریکا تایید شده است. این واکسن کرونای برخلاف دو واکسن دیگر فایزر و مدرنا، تنها با تزریق یک دُز محافظت کامل در برابر ویروس کرونا ایجاد می کند. 

با این حال، به نظر می رسد که این واکسن تک دُز در پیشگیری از ابتلا به عفونت ناشی از ویروس کرونا نسبت به دو واکسن یادشده دیگر کمتر موثر است، زیرا در آزمایشات اولیه بالینی مشخص شد که این واکسن در برابر پیشگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا ۸۵ درصد موثر است. این در حالی است که بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، واکسن های دارای ۲ دُز مدرنا و فایزر حدود ۹۰ درصد در پیشگیری از کرونای شدید موثر هستند. 

علاوه بر این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا و سازمان غذا و داروی این کشور برای مدت کوتاهی توزیع واکسن جانسون و جانسون را در بهار پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر لخته شدن خون در ۶ نفر از حدود هشت میلیون فرد دریافت‌کننده این واکسن، متوقف کردند. اما این سازمان ها این تصمیم را ۱۰ روز بعد پس از تعیین اینکه خطر لخته شدن خون با این واکسن «بسیار کم» است، لغو کردند.

محققان با استناد به تحقیقات قبلی گفتند که واکسن جانسون و جانسون پس از تزریق، «چند هفته» طول می کشد تا به «اثربخشی کامل» برسد.

به گزارش یولن، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا