فرهنگ و هنر

واکنش سازمان حج و زیارت به گزارش فارس درباره هزینه‌های تحمیل شده به زائران حج

واکنش سازمان حج و زیارت به گزارش فارس درباره هزینه‌های تحمیل شده به زائران حج

به گزارش یولن، پس از انتشار خبری مبنی بر لزوم کاهش تعداد عوامل حج تمتع برای تشرف بیشتر زائران خانه خدا که بیش از ۱۵ سال در انتظار تشرف به این سفر معنوی هستند و همچنین تقلیل هزینه‌های اضافه که بر زائران تحمیل می‌شود، (اینجا بخوانید) سازمان حج و زیارت با انتشار بیانیه‌ای واکنش نشان داد.

متن بیانیه سازمان حج و زیارت را در واکنش به خبر یولن می‌خوانید:

روابط عمومی سازمان حج و زیارت در خصوص خبر یولن به تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ با تیتر «اعزام عوامل اضافه به حج امسال، زائران بیش‌تری را در نوبت انتظار می‌گذارد» جوابیه‌ای را در جهت شفاف‌سازی و روشنگری افکار عمومی و در پاسخ به نقاط مبهم و نادرست این گزارش، منعکس کرده است.

در بخشی از این گزارش که بر مبنای اطلاعات ضعیف، غیرموثق و غیرکارشناسی منتشر شده است، تغییر ساختار ستادهای عملیاتی حج در مدینه منوره و مکه مکرمه را از مصادیق انتظار زائران و افزایش هزینه‌ها به زائران عنوان کرده است. در صورتی که رویکرد سازمان حج و زیارت در موضوع رابطین تغذیه و تدارکات، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی دراقلام تدارکاتی و نهایتاً کالاها می‌باشد.  

به نوعی این گزارش به حیطه وظایف سازمانی و ذاتی سازمان حج و زیارت ورود کرده و این مغایر با اصل اختیار در حیطه شرح وظایف و ماموریتی سازمان است.

گفتنی است با تغییر ساختار در ستادها و تعیین رابطین تغذیه و تدارکات، کالاها و اقلام مصرفی به جای اینکه از شرکت به انبار مرکزی و سپس به هتل‌ها ارسال شود، به صورت مستقیم از مبدا شرکت به مقصد هتل ارسال می‌گردد و این مسئولیت برعهده رابطین تغذیه و تدارکات در کنترل مسیر ارسال تا دریافت و توزیع کالاها به نمایندگی از تغذیه و تدارکات ستاد می‌باشد. 

‌از طرفی کاهش هزینه‌های نقل و حتی اقلام اضافی برای انتقال کالا میان هتل و تولید کننده مبین نظارت مستقیم ستاد در این امر مهم است.

یادآور می شود، اعزام رابطین تغذیه و ‌تدارکات به حج، مازاد بر چارت و ساختار سازمانی نبوده و موجب افزایش نیرو نمی‌شود.

‌جایگزینی رابط تغذیه و تدارکات به جای انباردار، باعث توسعه میدان خدمت رسانی واحد تغذیه و تدارکات در عربستان و تحویل اقلام مورد نیاز مجموعه‌ها در هتل محل استقرار ایشان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با حذف انبار مرکزی در هر دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره واجاره دیاناها (کامیون‌های حمل بار) گردیده است.

‌همچنین برخی از دلایل بکارگیری رابطین تغذیه و تدارکات شامل‌ تقویت نظارت سازمان بر عملکرد تامین کنندگان کالاها، افزایش دقت در حسن اجرای قراردادها‌، کاهش دغدغه مدیران مجموعه در تامین کالا، تخصصی نمودن مسئولیت انبارداری و جلوگیری از اتلاف منابع، ایجاد کانال مستقیم ارتباطی با زائران و اخذ میدانی نظرات ایشان در خصوص خدمات سازمان در حوزه تغذیه و تدارکات و سایر حوزه‌ها، انتقال اطلاعات صحیح و شفاف از وضعیت نیاز ‌واقعی مجموعه به واسطه حضور نامبردگان در پست تخصصی و تسلط کامل بر امور، تکمیل فرایند مدیریتی تامین، توزیع، تخزین و مصرف اقلام هتل‌ها و آشپزخانه‌ها می‌باشد.

‌تاکید می‌گردد ‌انتشار اخبار غیرواقعی از میزان و رقم دستمزدهای دریافتی نه تنها ثمری برای زائران شریف سرزمین وحی نداشته و ندارد،‌ بلکه موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به خادمان حجاج خواهد شد.

‌در پایان اظهار می‌دارد در کمال تاسف یولن بدون تعقیب و انعکاس واقعیت از سازمان حج و ‌زیارت به عنوان منبع رسمی و دستگاه متولی که اختیار کامل در تعریف ساختارهای عملیاتی خود را دارد،‌ اقدام به شایعه‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی در آستانه برگزاری مناسک حج تمتع نموده است که انتظار می رود با توجه به شرایط کشور، مسائل را بر اساس واقعیت در کمال آرامش برای مردم شریف تبیین نمایند.

به گزارش فارس، بخشی از هزینه‌های حج تمتع مربوط به عوامل اجرایی است که بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی‌کشورها باید ۳ درصد سهمیه حج خود را به عوامل اجرایی اختصاص دهند‌، اما در سال‌های گذشته چنین اقدامی اجرایی نشده و حتی امسال هم حدود ۸ درصد این سهمیه به عوامل اجرایی‌ اختصاص‌ یافته است.

جوابیه سازمان حج و زیارت در حالی انتشار می‌یابد که با توجه به بررسی‌های یولن، تغییر نام مسؤول انبارداری به «رابطین تغذیه و تدارکات»، چیزی را عوض نمی‌کند و فقط با جایگزینی نیروهای سازمانی به جای کارگزاران که حاضر به خدمت بدون دستمزد بالا هستند، هزینه‌های ارزی افزایش خواهد یافت.

انتظار می‌رود با توجه به اینکه اعزام زائران‌ به خانه خدا یک موضوع ملی است، مسؤولان دولت انقلابی نسبت به کاهش هزینه‌هایی که به زوار تحمیل می‌شود، اقدام کرده و از هدررفت بودجه در این برهه جلوگیری کنند. 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا