سمنان

واگذاری مدیریت بیش از ۱۳ هزار هکتار از مراتع سمنان به بهره‌برداران

واگذاری مدیریت بیش از ۱۳ هزار هکتار از مراتع سمنان به بهره‌برداران

به گزارش یولن از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با امضای اسناد طرح‌های مرتع‌داری مصوب شده در دفاتر اسناد رسمی استان، در ۹ ماه سال جاری ۱۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع این استان با هدف حفظ و احیای مراتع و مدیریت اصولی به نمایندگان مرتع‌داران و بهره‌برداران، احاله مدیریت شد.

وی گفت: مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده و تا زمانی که مشارکت مردم و بهره‌برداران را همراه داشته باشیم، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: بدون تردید مجریان طرح‌های مرتع‌داری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح‌های مرتع‌داری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی‌حقیقی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند؛ زیرا پروانه‌های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع بوده و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرح‌های مرتع‌داری و احاله مدیریت، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام، مدیریت بهره‌برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب وخاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه موردنیاز دام با پیش‌بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر پتانسیل‌های موجود در مراتع خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرح‌های مرتع‌داری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر پتانسیل‌های موجود در مراتع همانند توسعه گیاهان دارویی و صنعتی، آبزی‌پروری و زنبورداری، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرح‌های مرتع‌داری تلفیقی نیز بپردازند.

مرادی‌حقیقی افزود: بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از پتانسیل‌های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشکسالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.

به گزارش فارس؛ تاکنون بیش از ۵۱۰ سامانه عرفی از مراتع استان سمنان با مساحت حدود یک میلیون و ۹۵۶ هزار هکتار احاله مدیریت شده است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا