کرمان

وجود ۹۳۰ رشته قنات در استان کرمان

وجود ۹۳۰ رشته قنات در استان کرمان

همایش قنات میراث ماندگار ایرانیان با حضور سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان، مدیر کل میراث‌فرهنگی استان و جمعی از کارشناسان حوزه قنات در هتل جهانگردی کرمان برگزار شد.

به گزارش یولن از کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان در همایش”قنات، میراث ماندگار ایرانیان” با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها برای حفظ و صیانت و همچنین رعایت عرصه و حریم قنوات مشخص است و با دستگاه‌های ذیربط در این زمینه تفاهم‌نامه وجود دارد، اظهار داشت: در ایران ۳۶ هزار و ۳۰۰ رشته قنات موجود است که از این تعداد هزار و ۹۳۰ قنات در استان کرمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه همایش و کارگاه آموزشی قنات در استان کرمان به‌ مدت سه روز برگزار می‌شود، افزود: ۱۱ قنات جهانی در کشور داریم که از این تعداد سه اثر در استان کرمان وجود دارد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان با بیان اینکه کارگاه آموزشی مذکور برای حفظ و صیانت از قنات‌ها و استفاده از ظرفیت گردشگری آنها برگزار شده است، بیان کرد: از این آثار ثبت جهانی به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ گردشگری می‌‌توان استفاده کرد.

فعالی با اشاره به اینکه در این کارگاه‌ها وظایف دستگاه‌های مختلف در برابر احیاء و صیانت از قنات‌ها آموزش داده می‌شود، ادامه داد: زمینه برای استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری قنات‌های ثبت جهانی در بم و جوپار فراهم است که در این خصوص باید از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه تشکیل قنوات در کشور و به‌ویژه استان کرمان بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: این قنات‌ها به‌عنوان یک جاذبه می‌توانند گردشگران را به سوی استان کرمان سوق دهند.

استان کرمان به شدت درگیر بحران آب است

احمد دهقانی سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه قنات یک نمونه از هویت ملی ایرانیان به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در کشور و به موازات آن در کرمان، قنات یک مسئله مهندسی سرنوشت‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه قنات به معنی دوستی و ساختن با طبیعت است، افزود: متاسفانه امروز همه ما می‌خواهیم در کمترین فرصت به همه چیز برسیم و این تفکر و نگاه انسان را به سمت نابودی خود و طبیعت می‌برد.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه قنات یک میراث علمی و تمدنی است و باید آثار خسارت‌بار نادیده گرفتن آن تبیین شود، بیان کرد: استان کرمان به‌شدت درگیر بحران آب بوده و ۹۹ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی و صنعت است.

وی با اشاره به اینکه شهر کرمان با کسری آب روبه‌رو است، بیان کرد: تابستان سال گذشته و سال‌های قبل نیز با مشکل کمبود آب در شهر کرمان مواجه بودیم و امروز هم وجود دارد.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا